۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85257601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی برترین‌های جشنواره استانی تئاتر «تک» در ملایر

همدان- ایرنا- ملایر شهر جشنواره‌ها بار دیگر در عرصه فرهنگ و هنر خوش درخشید و با برپایی نخستین جشنواره تئاتر «تک» در استان همدان، عرصه دیگری را برای هنرنمایی دختران و پسران پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین مهیا کرد.

به گزارش ایرنا؛ جشنواره استانی تئاتر «تک» برای نخستین بار در استان همدان و به میزبانی شهرستان ملایر برگزار شد که موسسه فرهنگی و هنری باران با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، این اتفاق ماندگار را در جهان شهر ملایر ثبت و ضبط کردند.

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استانی «تک» در آئین اختتامیه این جشنواره در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این جشنواره برای نخستین بار است که در استان همدان و به میزبانی شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

«محمد قاسمی» افزود: جشنواره استانی تئاتر «تک» با هدف ترویج فرهنگ والای اسلامی، ایرانی و شکوفایی استعدادهای تازه و بهره‌برداری از تجربیات پیشکسوتان ارزنده حوزه نمایش به عنوان اولین رویداد از این جشنواره به میزبانی شهرستان ملایر برگزار شد.

وی محور نخستین دوره جشنواره استانی تئاتر «تک» را اجرای مونولوگ‌های (تک گویی) شاخص ادبیات ایران و جهان عنوان و بیان کرد: شرکت برای عموم در این جشنواره آزاد بود و شرکت کنندگانی از سراسر استان همچون همدان، نهاوند و ملایر داشتیم.

دبیر جشنواره استانی تئاتر «تک» با بیان اینکه استقبال خوبی از این جشنواره به عمل آمد و تمام صندلی‌های تماشاخانه باران مملو از تماشاگر بود، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده بتوانیم این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

معرفی برترین‌های جشنواره استانی تئاتر «تک» در ملایر

قاسمی یادآور شد: از جمله شرایط شرکت در این جشنواره این بود که حداکثر عوامل برای هر گروه سه نفر تعیین شد و مدت زمان آثار هم نباید کمتر از ۱۵ دقیقه و بیشتر از ۲۵ دقیقه باشد.

وی بیان کرد: پس از فراخوان جشنواره، ۱۵ نمایش تایید و در جشنواره برای عموم اجرا شد که از برگزیدگان در سه بخش بازیگری زن، بازیگری مرد و کارگردانی با اهدای لوح، جایزه نقدی و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.

قاسمی یادآور شد: هیات داوران «مسعود چوبین» از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه سینما، «حامد ترابی» از هنرمندان به نام تئاتر استان همدان و «پری بارانی» از دیگر هنرمندان به نام و با تجربه عرصه نمایش بودند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز در این جشنواره اظهار کرد: هنرنمایی و خودباوری هنرمندان تئاتر شهرستان ملایر که از زمان‌های دور با عشق و جان، به دنبال خلق صحنه‌های ماندگار برای مردمان خود بوده و امروز ثمربخش شده است.

«فرشاد کشاورزیان» بیان کرد: با حضور در موسسه نوظهور باران، امروز جشنواره استانی تئاتر «تک» رقم خورد و توانسته در میدان‌های ملی و بین‌المللی حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: این زایش و رویش برآمده از فعالیت‌های هنری در عرصه ملی و بین‌المللی است که باید پاس داشته شوند و قدر انسان‌هایی که با هنر خود، دین و فرهنگ و آئین را در این شهر و استان توانمند کرده است؛ دانست.

معرفی برترین‌های جشنواره استانی تئاتر «تک» در ملایر

بیانیه هیات داوران نخستین دوره جشنواره استانی تئاتر «تک» بدین شرح است:

تئاتر همان واژه زندگی است، دقیقا لحظه شکل‌گیری نمایشنامه اولین رویداد آفرینش شکل می‌گیرد و بعد با ذهن خلاق و مکاشفه‌گر کارگردان خلق صحنه‌ای روی می‌دهد و در پایان این بازیگر است که باکنشگری، مکاشفه و تجسس در لایه‌های درونی نقش وارد می‌شود و به نقشی نوشته بر کاغذ جان می‌بخشد.

امید است در تلاشی که همه‌ما در صحنه داریم، اخلاق این مهمترین ویژگی هنرمند را رعایت و برای صحنه بکوشیم.

جشنواره‌ها همگی خوب و ارزشمند هستند، اگر تبدیل به جایی برای تبادل، جایی برای بیان اندیشه‌های ژرف و به اشتراک‌گذاری در بین هم و شروع یک رفاقت تا کهنه‌ترین دوران عمرمان گردد، در ادامه بر خود لازم دانسته که با توجه به حضور نسل جدید و با احترام به دوستانی که سال‌هاست در این رشته می‌کوشند نکاتی را متذکر شویم:

اول یادمان باشد ارتباط مهمترین عنصر یک نمایش است، دوم، تئاتر بدون تماشاگر به معنا نمی‌رسد، پس احترام به تماشاگری که از قبل تا پایان همراه ما بوده لازم و ضروری است، سوم، استفاده درست از ابزار صحنه و بازیگر به عنوان اصلی‌ترین عنصر صحنه و انتقال احساس و مفاهیم همگی نیاز به آموزش و تمرین و تمرین مداوم دارد.

هیات داوران نخستین جشنواره تاتر استانی «تک»، آراء خود را پس از بررسی آثار به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

«طراحی صحنه»: به خاطر تشویق و فضاسازی مناسب و همچنین طراحی کاربردی در خدمت اثر هیات داوران در این بخش جایزه نقدی و لوح تقدیر را به نمایش «آلسست» به کارگردانی «مونا شافعی» از ملایر اهدا کرد.

در بخش «نمایشنامه»، هیات داوران به خاطر حمایت از نویسندگان بومی و نگارش متون دست‌نویس از «آنا ترابی» به خاطر نگارش نمایشنامه «عروس» از ملایر با لوح تقدیر و جایزه نقدی، تقدیر شد.

معرفی برترین‌های جشنواره استانی تئاتر «تک» در ملایر

در بخش «موسیقی» هیات داوران به خاطر هارمونی مناسب و موسیقی در خدمت خلق فضا، جایزه نقدی و لوح تقدیر خود را به آهنگساز نمایش «دهانی پر از سیب» داوود عباسی اهدا کرد.

در بخش «بازیگری زن» هیات داوران در این بخش به پاس حضور موثر و تلاش بی وقفه در عرصه نمایش از «منصوره سیف نهاوندی» برای نمایش «نعره» از شهرستان نهاوند با اهدا لوح و جایزه نقدی تقدیر شد.

رتبه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به خانوم‌ها «زهرا فرخزادی» برای نمایش «آلسست» از ملایر و «فاطمه عسگری» برای نمایش «سکوت» از ملایر اهدا شد.

هیات داوران رتبه دوم بازیگری زن را با اهدا لوح و جایزه نقدی به «منیره قاضی‌زاده» برای نمایش «کتک خوره به پستو» از همدان تقدیم کرد.

رتبه نخست دیپلم افتخار و جایزه نقدی در این بخش به بازیگر نمایش «گفتگو باباد» خانم «زهرا دلاور» از همدان اهدا شد.

معرفی برترین‌های جشنواره استانی تئاتر «تک» در ملایر

در بخش «بازیگری مرد» هیات داوران به خاطر ارتباط‌گیری درست و ریتم مناسب در بازی، از بازیگر نمایش «عروس» از «آرسام دشتی» از ملایر به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر کرد.

رتبه دوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترک به آقایان «حسین عباسپور» برای نمایش «آریگاتو» از ملایر و «مهدی عسگری» برای نمایش «آب مثل صلح» از ملایر اهدا شد.

رتبه نخست هیات داوران در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به بازیگر نمایش «دهانی پر از سیب» آقای «امیر حسین شاهقدمی» از همدان تقدیم کرد.

در بخش کارگردانی هیات داوران مشترکا دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به «زهرا دلاور» برای نمایش «گفتگو باباد» از همدان و «حسن عباسپور» برای نمایش «آریگاتو» از ملایر اهدا کرد.

با بررسی‌های به عمل آمده هیات داوران، نمایش‌های «گفتگو با باد» به کارگردانی «زهرا دلاور» از همدان و «آریگاتو» به کارگردانی «حسین عباس‌پور» از ملایر بدون اولویت به هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران معرفی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha