افزایش چهار درصدی استقبال دانش‌آموزان فارس از هنرستان‌ها طی یکسال

شیراز - ایرنا - رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس گفت: در حالی که سال‌های گذشته در بیشترین حالت یک درصد به میزان استقبال دانش‌آموزان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش افزوده شده بود، امسال ثبت‌نام دهمی ها در هنرستان‌ها چهار درصد افزایش یافت.

یحیی علیرضاپور روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا این میزان افزایش طی یکسال را اتفاقی "بی‌نظیر" خواند و افزود: تلاش‌های کارشناسان فنی و حرفه‌ای و واحد مشاوره و پرورشی برای اطلاع‌رسانی در سال‌های گذشته بویژه ۲ سال اخیر، نگرش خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۷ درصد از دانش‌آموزان کلاس دهم در هنرستان‌های فنی و رفه‌ای و کار و دانش ثبت نام کردند که این میزان امسال به ۴۱درصد رسید.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس ادامه داد: استقبال دانش‌آموزان از رشته‌های هنرستانی امسال به گونه‌ای بود که بویؤه در شهرهای بزرگ مانند شیراز، کازرون، آباده، مرودشت و جهرم، با تکمیل ظرفیت و استفاده از نوبت دوم توانستیم به این میزان تقاضا پاسخ دهیم.

علیرضاپور یادآور شد: فارس ۵۹ منطقه آمورش و پرورش دارد و با توجه به وسعت و پراکندگی این استان افزایش استقبال بینظیری از تحصیل در رشته‌های فنی و کارودانش رخ داده است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۷۰ هزار دانش‌آموز در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان‌های فارس تحصیل می‌کنند که این رقم در سال گذشته ۶۳ هزار نفر بود.

افزایش چهار درصدی استقبال دانش‌آموزان فارس از هنرستان‌ها طی یکسال

لزوم چاره‌اندیشی برای جبران کمبود هنرستان در شهرهای بزرگ فارس

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: با توجه به برنامه هفتم توسعه در این زمینه، اشتغالزایی به عنوان خروجی تحصیل در هنرستان‌ها و کمک به سیاست‌های کلا کشور و تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر مهارت آموزی و تغییر نگرش دانش‌آموزان در انتخاب این رشته‌ها چارهاندیشی برای افزایش هنرستان‌ها و کارگاه‌های لازم، ضروری است.

وی با اشاره به نشست با استاندار و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هنرستان‌های موجود کلانشهر شیراز پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان در سال آینده نیست و قرار است در هر یک از ناحیه‌های چهارگانه آموزش و پرورش فارس، یک هنرستان دخترانه و یک پسرانه راه‌اندازی شود.

علیرضاپور بیان کرد: هم اکنون نزدیک به ۴۰ درصد از دانشآموزان فارس در مدارس شیراز تحصیل می‌کنند که شهم بالایی است و اگر شهرهای بزرگ فسا، کازرون، لارستان و مرودشت را هم به آن بیفزاییم، ۷۵ درصد دانش‌آموزان استان در این شهرها یعنی ۱۰ منطقه از ۵۹ منطقه آموزش و پرورش فارس هستند.

افزایش چهار درصدی استقبال دانش‌آموزان فارس از هنرستان‌ها طی یکسال

وی با بیان اینکه فضای موجود پاسخگوی نیازها نیست، یادآور شد: در زمان حاضر ۶۹۴ هنرستان فنی و کار و دانش ذولتی و غیر دولتی در فارس فعال است و برای رفع نیازها در این زمینه خیران باید پای کار هنرستانها بیایند و کمک کنندو

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: هزینه‌های مصرفی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش بالا است و تنها از عهده آموزش و پرورش برنمیآید، بنابراین همراهی دیگر بخش‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه باید پیگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha