علی حیاتی روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه زنجان رتبه اول ارزیابیها در حوزه نهضتسوادآموزی در کشور را در سال ۱۴۰۱ کسب کرد، افزود: قطعا این موفقیت در سایه همکاری آموزشیاران و تلاشهای آنها محقق شده است.
وی با بیان اینکه چشمانداز ما رسیدن به استان سفید و عاری از بیسوادی در گام اول رسالت نهضت سوادآموزی تا پایان سال ۱۴۰۴ است، اظهار کرد: فرصت خدمت در اداره سوادآموزی با هیچ یک از سایر تجارب خدمتی در بخشهای دیگر آموزش و پرورش قابل مقایسه نیست و خدمت در این حوزه هم به لحاظ قداست آن و هم از بابت تاثیرگذاری در رشد و توسعه کشور بسیار سخت ولی با ارزش است.
حیاتی تصریح کرد: امروز، هم شناسایی و جذب افراد نیازمند به آموزش سخت است، هم آموزش و به نتیجه رسیدن در ارزشیابی، با این حال آموزشدهندگان با روحیه جهادی این دشواریها را پشت سر گذاشتهاند و در سوادآموزی استان زنجان حدود ۸۶ درصد از حجم پیشبینی شده در سالجاری تحت پوشش قرار گرفته است.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: با وجود کمبود آموزشدهنده و رسیدن به لایههای سخت جذب بیسوادان و کم سوادان، موفقیت بسیار بزرگی است.
حیاتی با بیان اینکه طبق تعاریف سامان جهانی یونسکو امروزه سواد به سوادهای دوازدهگانه از جمله سواد عاطفی، تربیتی، رسانهای، اقتصادی، سیاسی تقسیم میشود، عنوان کرد: سه دوره تحصیلی داریم که دوره نخست تحصیلی سوادآموزی است که این دوره شامل افراد بیسواد یا کمسواد میشود.
وی با بیان اینکه گروه هدف اصلی ما در دوره «سوادآموزی» افرادی هستند که مدرک تحصیلی آنها پایینتر از سوم ابتدایی است، گفت: امسال سازمان سوادآموزی برای استان زنجان 6 هزار و 600 نفر در سه دوره حجم تعریف کرده است.
این مسئول با بیان اینکه ۱۲۹ نفر آموزشدهنده فعال در سطح استان اقدام به آموزش این افراد کردهاند، اما این تعداد، کفاف آموزش سوآموزان را در دوره تعریف شده نمیدهد، خاطرنشان کرد: در این راستا ۱۶۰ نفر از معلمان سراسر استان که در مقطع ابتدایی به ویژه در روستاهای محروم مشغول خدمت هستند، استفاده شده است.
وی با بیان دغدغه آموزشیاران در زمینه تبدیل وضعیت آنان و جذب در بدنه آموزش و پرورش، گفت: این موضوع یکی از اولویتهای کاری در سوادآموزی محسوب میشود که در همین راستا نامهنگاریهایی با وزارت آموزش و پرورش توسط مدیرکل مبنی بر جبران کمبود نیروی انسانی با بهرهگیری از ظرفیت آموزشیاران انجام شده است.
نظر شما