رتبه نخست طرح «انتقال آب با لوله» کشور متعلق به خراسان رضوی است

مشهد- ایرنا-مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان رتبه نخست اجرای طرح «انتقال آب با لوله» در مزارع کشاورزی را دارا است که این اقدام نقش مهمی در کاهش هدر رفت و مدیریت آب کشاورزی دارد.

جعفر جوادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب طرح انتقال آب با لوله از سال ۱۳۹۵ تاکنون بیش از ۲۱ هزار کیلومتر از کشتزارهای استان میزبان اجرای این طرح شده که همین عملکرد خراسان رضوی را جزو استانهای موفق کشور از حیث اجرا و جلوگیری از هدررفت آب در مزارع کشاورزی معرفی کرده است.

وی بیان کرد: اعتبارات سال گذشته این حوزه در استان خراسان رضوی ۷۴۳ هزار و ۷۸۵ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۱۰۰ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات خشکسالی بوده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان نیمه اول امسال ۳۵۰ کیلومتر طرح انتقال آب با لوله در استان اجرا شده که این امر در جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی تاثیر بسزایی داشته است.

وی اظهار کرد: برای این منظور نوسازی شبکه های فرعی پایاب سدهای مخزنی، احیا و مرمت قناتها و ایجاد استخرهای ذخیره آب نیز در استان خراسان رضوی مورد توجه است.

جوادی با بیان اینکه تامین آب برای بخش کشاورزی مشکل اصلی است، تاکید کرد: در این راستا افزایش بهره‌وری آب با استفاده از روشهای نوین آبیاری و نیز در الگوهای تولید و کشت مناسب با شرایط اقلیمی و البته مهار آبهای سطحی که موجب به بار آمدن خسارتهای فراوان می‌شود، به جد در دستور کار است.

وی گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، تاثیر مهمی در مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی دارد و بر این اساس حمایت از کشاورزان در این زمینه بسیار مورد توجه است.

بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. 

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی خراسان رضوی سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و بر این اساس ۱۸ و سه دهم درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی قرار دارد.

خراسان رضوی در تولید هفت محصول کشاورزی و دامی رتبه اول و در تولید ۹ محصول رتبه دوم، در تولید ۶ محصول رتبه سوم و در تولید چهار محصول رتبه چهارم کشور را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha