۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85272836
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق گردشگری همدان با توسعه زیرساخت‌ها

۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۱۴
کد خبر: 85272836
رونق گردشگری همدان با توسعه زیرساخت‌ها

همدان- ایرنا- توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم که در دولت مردمی سیزدهم شتاب گرفت موجب رونق و شکوفایی صنعت گردشگری، اقامت و بازدید گردشگران ایرانی و خارجی از بناها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان همدان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد مطالعه و سرمایه گذاری در بخش گردشگری است و توجه به این مقوله مهم و ارائه زیرساخت‌های زیربنایی و خدماتی موجب رشد و توسعه صنعت گردشگری می شود.

همدان با داشتن پیشینه تاریخی، موقعیت مناسب جغرافیایی و توانمندی های فراوان در گردشگری تاریخی و مذهبی، تاکنون بهره کافی و صددرصدی را از این مولفه نداشته اما با این وجود می تواند با بهره گیری از ظرفیت های استان، فرهنگسازی، تقویت زیرساخت های شهری و الگوبرداری از پروژه های موفق جذب توریسم در دنیا گردشگری را توسعه دهد.

استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و داشتن ۲۳۸ بقعه متبرکه و مکان زیارتی و بیش از هزار و ۵۰۰ مسجد یکی از مستعدترین مقاصد گردشگری مذهبی نیز بشمار می رود، که تلفیق گردشگری طبیعی و مذهبی نقش مهمی در توسعه این صنعت دارد.

رونق بخشی برنامه‌های فرهنگی در سطح ملی و فراملی از قبیل میزبانی رویدادهای ملی، منطقه‌ای، جهانی، برپایی جشنواره‌های مختلف و رویدادهای ورزشی از جمله راهکارهای مهم برای جذب توریسم در همدان است.

اختصاص ۲۰ میلیارد ریال به تقویت زیرساخت‌های گردشگری روستاها

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری روستاهای هدف گردشگری و سایر مناطق گردشگری مانند راه سازی، برق، جدول کشی، سرویس بهداشتی و سایر نیازها برای جذب گردشگر هر ساله در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

علی خاکسار اظهار کرد: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته برای تقویت زیرساخت های گردشگری در روستای اکنلو، سراب فارسبان نهاوند، ورکانه و سایر روستاهای استان هزینه شد.

رونق گردشگری همدان با توسعه زیرساخت‌ها

وی ادامه داد: برای تقویت زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری و روستایی امسال نیز درخواست داده شده و هنوز ابلاغ نشده است و انتظار می رود مبلغ حدود ۴۰ میلیارد ریال مصوب در سال ۱۴۰۲ اختصاص یابد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: تسهیلات برای طرح های تاسیسات و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث هتل و سفره خانه و سایر طرح های گردشگری در استان پیش بینی شده است.

ساماندهی ۱۷۰ سرویس بهداشتی در همدان

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان اظهار کرد: ساماندهی سرویس های بهداشتی در مراکز تفریحی-توریستی، پارک‌ها، امامزاده‌ها، اماکن تاریخی، مجتمع‌های بین راهی به تاکید وزیر میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و مقرر شد که ۱۷۰ سرویس بهداشتی در سطح استان ساماندهی شود.

محسن جانجان با بیان اینکه طبق گفته‌های وزیر میراث فرهنگی بسیاری از سرویس‌های بهداشتی‌ سراسر کشور شرایط مطلوبی ندارند گفت: بر همین اساس فهرستی از سرویس‌های بهداشتی استان تهیه شد که برخی شرایط خوبی داشتند اما برخی با شرایط نامطلوب قابل استفاده نبودند که ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: سرویس‌های بهداشتی با وضع نامناسب شناسایی شده و در حال رفع مشکلات است و تابلوهای راهنما نیز در محل نصب می شود.

ورود گردشگران چینی به همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز از ورود گردشگران چینی در آبان ماه به ایران خبر داد و گفت: طبق برنامه بازدید از مناطق طبیعی و گردشگری همدان نیز برای آنها پیش بینی شده است.

معصوم‌علیزاده اظهار کرد: استان همدان به لحاظ زیبایی‌های طبیعی که دارد همه ساله مورد توجه طبیعت گردان و علاقه مندان به طبیعت است و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

رونق گردشگری همدان با توسعه زیرساخت‌ها

بازدید بیش از ۲ میلیون نفر از جاذبه های گردشگری همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر گردشگر در نیمه نخست سال جاری از جاذبه ها و بناهای تاریخی استان بازدید کردند که بیشترین میزان بازدیدها مربوط به غار علیصدر و آرامگاه بوعلی سینا بود.

معصوم علیزاده خاطرنشان کرد: غار علیصدر با ۱۹۰ هزار نفر بازدید کننده پس از موزه ها با ۱۸۷ هزار نفر بازدیدکننده همچنان پربازدید کننده ترین مکان گردشگری دیار هگمتانه است.

وی گفت: در این مدت همچنین ۶۹۸ هزار نفر نیز از اماکن تفریحی، جاذبه های تاریخی، توریستی، گنجنامه، سراب ها و اماکن طبیعی بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: پس از مجموعه تفریحی غار علیصدر، کتیبه‌های گنجنامه و تپه عباس آباد، آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه در صدر بازدید و علاقه گردشگران در جریان سفر به استان همدان قرار دارد.

معصوم علیزاده گفت: در این مدت همچنین ۲۰۹ هزار نفر در هتل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها، کمپ ها، مدارس و اقامتگاه های بومگردی اقامت داشتند.

وی افزود: در این راستا ۶۹۰ بازدید نظارتی در ۶ ماه نخست سال جاری انجام شده که شامل ۳۵۸ مورد از مراکز اقامتی، ۸۷ مورد از دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و ۲۱۱ مورد نیز از رستوران ها و مراکز پذیرایی بین راهی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: ۱۰ فقره تشویق از مراکز اقامتی، آژانس ها و مراکز پذیرایی و نیز ۱۸ مورد تذکر کتبی شامل ۹ مورد مراکز اقامتی و ۲ دفاتر خدمات مسافرتی و ۷ مورد مراکز پذیرایی بوده و ۶ مورد هم اخطار کتبی به واحدهای گردشگری ثبت شده است.

بازدید ۱۰ هزار گردشگر خارجی از جاذبه های همدان

معصوم علیزاده گفت: آمار بازدیدکنندگان از همدان طی نیمه نخست سال جاری تفاوت خاصی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.

وی همچنین اظهار کرد: ۱۰ هزار نفر گردشگر خارجی در ۶ ماه سال جاری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: ۱۰۰ اثر تاریخی استان در دولت سیزدهم در راستای حفاظت از میراث فرهنگی احیا و مرمت شده است که در مجموع برای مرمت این تعداد از محل اعتبارات ملی، استانی و رییس جمهور ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رونق گردشگری همدان با توسعه زیرساخت‌ها

ثبت جهانی هگمتانه تحولی عظیم در صنعت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، ثبت جهانی هگمتانه را تحولی عظیم در صنعت گردشگری برشمرد و گفت: بیشتر مواقع گردشگران، مقاصد خود را از سایت جهانی یونسکو انتخاب می‌کنند و ثبت جهانی هگمتانه موجب می شود که همدان به مقصد توریست‌های خارجی تبدیل شود.

معصوم علیزاده با بیان اینکه آنچه در هگمتانه وجود دارد دستاورد بشری است که‌ در طول سه هزار سال وجود داشته افزود: به دنبال ثبت جهانی رونق اقتصادی در شهر به وجود می‌آید.

وی گفت: موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه با پیگیری‌های استاندار همدان و همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی برداشته شده و ارزیابان یونسکو از مراحل ثبت جهانی هگمتانه در همدان اعم از زیرساخت‌ها و عملیات اصلاح نواقص بازدید رضایت بخش داشتند و عزم همگانی برای استاندارد سازی‌های لازم صورت گرفته است.

هم اینک استان همدان با داشتن هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و توریستی از جمله آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع)، سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری و فراهم کردن زیرساخت های مختلف ظرفیت مهم برای جذب گردشگر است.

از سوی دیگر «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» با حدود ۱۰۰ هکتار شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی که پرونده آن برای ثبت جهانی به یونسکو رفته، می تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بکشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha