۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85274367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوکراین برای تقویت سیستم دفاع هوایی خود به واشنگتن متوسل شد

تهران-ایرنا- با نزدیک شدن فصل زمستان، مقامات اوکراینی امیدوارند سامانه های دفاع هوایی بیشتری را از واشنگتن برای حفاظت از شبکه های برق رسانی خود در مقابل حملات روسیه دریافت کنند.  

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نیویورک تایمز نوشت: آمریکا برای تامین این خواسته، سامانه های موسوم به فرانکن سام (Franken SAM) را تولید می کند که تسلیحات پیشرفته غربی را با انواع سلاح های دوران شوروی سابق که هنوز در انبارهای تسلیحاتی اوکراین موجود هستند، ادغام می کند.

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اوکراین نگران هستند که حمله روسیه به شبکه برق‌رسانی، این کشور را در زمستان در تاریکی فرو ببرد.

مقامات آمریکایی آن را برنامه فرانکن سام (FrankenSAM) می نامند و ترکیبی از موشک های پیشرفته سطح به هوا با پرتابگرهای دوران شوروی سابق یا رادارهایی است که نیروهای اوکراینی در حال حاضر در اختیار دارند.

به گفته مقامات، دو نوع مختلف از این سامانه های دفاع هوایی که قابلیت ادغام با پرتابگرهای موشک «باک» ساخت شوروی سابق، موشک های «سی اسپارو»ی آمریکایی، رادارهای ساخت شوروی و موشک های «ساید ویندر» آمریکایی را دارند، در چند ماه گذشته در پایگاه های نظامی آمریکا آزمایش شده و قرار است پاییز امسال به اوکراین تحویل داده شوند.

لورا کوپر مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: در مجموع، سامانه های ترکیبی فرانکن سام به پر کردن شکاف دفاع هوایی اوکراین به عنوان مهم ترین چالش امروز این کشور کمک می کنند.

در ۲۰ ماه گذشته، غرب مجموعه ای از سامانه های دفاع هوایی اوکراین شامل سامانه های پیشرفته پاتریوت و IRIS-T را تامین کرده که همچنین شامل تانک های مجهز به سلاح های ضد هواپیما و بیش از دو هزار موشک دوش پرتاب استینگر می شود.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان هفته گذشته اعلام کرد که دولت متبوعش سه مجموعه از سامانه های دفاع هوایی پیشرفته از جمله سامانه های پاتریوت را به عنوان بخشی از «بسته زمستانی» کمک تسلیحاتی به اوکراین به ارزش تقریبی ۱.۵ میلیارد دلار ارائه می دهد.

وی گفت با فرا رسیدن زمستان، ما سپر محافظتی را در مقابل حملات روسیه علیه زیرساختارهای انرژی، آب و گرما قرار می دهیم زیرا به نظر می رسد که مسکو بار دیگری از کمبودهای انرژی و فصل سرما به عنوان سلاحی علیه غیرنظامیان ما استفاده می کند.

سامانه های دفاع هوایی بخشی از کمک نظامی تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلاری هستند که اوکرین از متحدانش دریافت کرده است.

دولت جو بایدن اعلام کرده بسته کمک نظامی دیگری به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار برای اوکراین در نظر دارد که شامل مهمات بیشتری برای سامانه های دفاع هوایی است.

اکنون اوکراین از تانک های غربی، وسائل زرهی، سامانه های دفاع هوایی و موشک های دوربرد غربی در انبارهای خود برخوردار است و قرار است جنگنده ها نیز به این کشور برسند. مقامات این کشور گفته اند بیش از سلاح های جدیدی که در راه هستند، عمدتا به سلاح هایی که تاکنون دریافت کرده اند نیاز دارند.

سال گذشته، مقامات اوکراینی از متحدان شان خواستند موشک هایی را برای ۶۰ پرتابگر دوران شوروی سابق و رادارهایی که در زرادخانه خود بدون استفاده مانده بودند، پیدا کنند. آنها که می دانستند دستیابی به مهمات تولید روسیه جهت مطابقت با پرتابگر باک، برای غرب دشوار است پیشنهاد کردند پرتابگر این کشور جهت استفاده از موشک های ضد هواپیمای ناتو که آمریکا به این کشور اعطا کرده است، مجهز شوند.

مقام های دفاعی و مهندسان آمریکایی همچنین در حال آزمایش یکی از قدرتمندترین انواع سامانه های فرانکن سام هستند: موشک و ایستگاه پرتاب پاتریوت که با سیستم‌های راداری قدیمی‌تر و ساخت داخل اوکراین کار می‌کند.

یک مقام پنتاگون اخیرا گفت، ازمایش این سامانه در ماه جاری با موفقیت انجام شد و با موفقیت به پهپاد هدف گذاری شده اصابت کرد. قرار است این سامانه همراه با موشک های اهدایی ودیگر قطعات موشک پاتریوت، زمستان امسال در اختیار اوکراین قرار گیرد.

کان کاساپوغلو (Can Kasapoglu) تحلیگر دفاعی در موسسه هادسون در واشنگتن، ایده ترکیب تجهیزات دوره شوروی سابق با موشک های پیشرفته غربی را به عنوان راهی برای کمک به اوکراین جهت حفظ زرادخانه نظامی خود برای جنگ طولانی پیش رو ستود و گفت: این امر همچنین فرصتی را ایجاد می کند تا سلاح هایی که درقفسه پایتخت های ناتو خاک می خورند عملا مورد استفاده قرار گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha