تمرکز مدارس کشور بر پنج فعالیت پرورشی و فرهنگی است

بیرجند - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: برخلاف گذشته که تعداد زیاد برنامه‌های پرورشی به مدارس داده می‌شد امسال پنج فعالیت را از مدیران خواستیم که بر آنها تمرکز کنند.

به گزارش ایرنا اصغر باقرزاده روز دوشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: یکسری عقب ماندگی باعث شد بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال متوجه شویم اگر آن کارها را نکرده بودیم اکنون وضعیت ما بهتر از این بود.

وی افزود: یکی از این موارد در حوزه نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی است که هم از نظر کمیت هم کیفیت غفلت شد لذا تعداد نیروهایی که لازم بود برای آموزش و پرورش به ویژه برای پرورشی پیش بینی نشد؛ نیروهای موجود نیز رها شدند یا مورد کم توجهی قرار گرفتند و انگیزه و دانش آنها افزایش پیدا نکرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: غفلت دیگر مربوط به دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان است که به آنها کار و نقش نسپردیم و این دو اتفاق یعنی بی توجهی و نقش نسپردن به بچه‌ها و نیروی انسانی لازم وضعیت ما را به جایی رسانده که به نظر می‌رسد ارتباط ما با دانش‌آموزان، نوجوانان و کودکان به ویژه دختران ضعیف است.

وی تصریح کرد: وضعیت ما از نظر آسیب‌های اجتماعی خوب نیست و می‌توان بسرعت برای بهبودی اوضاع اقدام کرد ولی نتایج اقدامات به زودی دیده نمی‌شود و زحمات همکاران در استان‌ها بخصوص در این استان کم برخوردار در پنج یا ۶ سال آینده جواب می‌دهد.

باقرزاده افزود: تعداد بالای برنامه‌هایی که به مدارس داده می‌شد عمدتا مدیر مدرسه را کلافه می‌کرد که از بین همه کارها بر چند مورد تمرکز کند اما امسال بیشتر از پنج فعالیت را از مدیران نخواستیم و چون "برنامه فراگیر پرورشی مدرسه" پایه‌ای و دقیق انتخاب شده اگر به نتیجه برسد زمینه انجام کارهای دیگر و رفع سایر مشکلات را نیز فراهم می‌کند.

تقویت نماز جماعت در مدارس و آغاز به کار نمازیاران

وی با اشاره به اینکه برنامه فراگیر پرورشی مدرسه بر پایه پنج محور ایمان، امید، نشاط، خردورزی و هویت تدوین شده است گفت: اولین برنامه در محور ایمان، تقویت نماز است و تا می‌توان باید نمازهای جماعت در مدارس تقویت شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی مدارس به جهت زمان و دوشیفت بودن یا نداشتن مکان و نمازخانه امکان برپایی نماز جماعت ندارند که در این مدارس باید فعالیت‌های جانبی نماز مثل صحیح خوانی نماز، آشنایی با احکام و اذکار نماز و مسائل تقلید را تقویت کنیم.

وی گفت: تدبیری اندیشیده شد برای "یاور نماز" یا "نماز یار" از طرف اولیا در کل کشور که عدد کم ولی امیدوار کننده است و تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از خانواده‌های بچه‌ها ثبت نام کردند که نماز یار شوند و در تصحیح نماز، یاد دادن احکام و اذکار نماز به مدرسه کمک کنند که روسای ادارات قرآن و عترت پس از بررسی‌های لازم به این والدین دسترسی می‌دهند.

باقرزاده محور دوم را امید ذکر کرد و افزود: تلاش می‌کنیم دانش آموزان در سال تحصیلی حداقل ۲ روز اردو بروند و در اردو برنامه‌ها و مسائل تربیتی دلنشین‌تر، جذاب‌تر و موثرتر است و در محور نشاط نیز دانش آموزان حداقل در یک رویداد فرهنگی، هنری، قرآنی، علمی و ورزشی شرکت کنند و نقشی داشته باشند.

بیش از ۲۰ هزار سوال دانش آموزان جمع آوری شد

وی محور چهارم برنامه فراگیر پرورشی مدرسه را پرسش و پاسخ و خردورزی برشمرد و گفت: مدیران مدارس تلاش کنند حداقل یک بار جلسه گفت و گو و پرسش و پاسخ جدی برای دانش آموزان برگزار شود و تاکنون بیش از ۲۰ هزار سوال دانش آموزان را جمع آوری کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این دانش آموزان مدرسه می‌روند، کتاب و معلم دارند ولی پر از سوال هستند که معلوم است به سوالات آنها پاسخ داده نشده چون جلسه گفت و گوی آزاد و پرسش و پاسخ گذاشته نشده تا صریح، روشن و دقیق سوال کنند و پاسخ بگیرند.

وی درباره محور پنجم و هویت گفت: تلاش داریم دانش آموزان عضو حداقل یک تشکل دانش آموزی شوند و نقش‌های مدرسه‌ای و غیرمدرسه‌ای به بچه‌ها سپرده شود.

باقرزاده تصریح کرد: این پنج کار روشن، جذاب، عملیاتی و با همین نیروهای کم شدنی است که در قالب برنامه فراگیر پرورشی مدرسه اجرا می‌شود.

خروجی و ورودی آموزش و پرورش تناسب ندارد

وی درباره وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش هم گفت: سالانه بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر خروجی آموزش و پرورش است که بازنشسته می‌شوند در ۱۰ سال گذشته، سال‌های اول پنج یا ۶ هزار نفر و سال‌های اخیر حدود ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان که مهمترین راه تامین و تربیت نیروی انسانی است، جذب شدند، طبیعی است در آغاز سال تحصیلی کمبود نیرو داشته باشیم و مجبور شویم آزمون استخدامی برگزار کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی هم ممکن است آمادگی لازم را برای معلمی نداشته باشند زیرا سال‌ها باید در دانشگاه فرهگیان و تربیت معلم درس می‌خواندند و روی آنها کار می‌شد.

وی گفت: با پیگیری‌های مقام عالی وزارت و موافقت رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا کرد و الان به ۳۰ هزار نفر رسیده که هنوز برای افزایش جا دارد ولی مکان و استاد ندارد لذا اگر ظرفیت این دانشگاه تا ۵۰ هزار نفر افزایش یابد در سه چهار سال آینده تامین نیروی آموزش و پرورش به مرحله تعادل می‌رسد و کمبوها از بین می‌رود.

کسب ۲۰ مهارت برای صدور گواهی صلاحیت معلمی

باقرزاده افزود: تلاش می‌شود در دانشگاه فرهنگیان اساتید بهتری انتخاب شوند و برنامه‌ها صرفا کتاب و درس نباشد بلکه دانشجویان صلاحیت معلمی را پیدا کنند و حدود ۲۰ مهارت جزو مهارت‌هایی شده که اگر طی چهار سال نگذرانند، گواهینامه صلاحیت معلمی برای آنها صادر نمی‌شود.

وی بیان کرد: انس و آشنایی با قرآن در راس این مهارت‌هاست و ارتباط موثر با دانش آموزان، شناخت مخاطب. برگزاری بازی‌ها و اردوها و برنامه‌های فرهگی در اردو نیز جزو صلاحیت‌های اصلی به حساب می آید تا خروجی‌های بهتریی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تدبیر دوم در حوزه نیروی انسانی روش تامین از طریق آزمون استخدامی است و هر سال تا صدور مجوز و مراحل بعدی انجام شود، به اول مهر نمی‌رسد لذا با دستور رئیس جمهور جذب مورد نیاز سال آینده بهمن و اسفند امسال انجام می‌شود.

وی گفت: نتایج آزمون اوایل سال بعد اعلام تا گزینش و صلاحیت سنجی انجام شود و پذیرفته شدگان تابستان سال بعد دوره‌های آمادگی را بگذرانند و اول مهر کلاس بروند.

چرخ معاونت پرورشی به راه افتاده است

باقرزاده با بیان اینکه چرخ معاونت پرورشی به راه افتاده است ادامه داد: علاوه بر جمع آوری سوالات دانش آموزان در کشور حدود چهار هزار کارشناس که اغلب آنها روحانیون هستند برای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: چند روز پیش رسانه‌های معاند با نظام از قول من گفتند که بچه‌ها را اجبار می‌کنند صوت نمازشان را بفرستند تا ما تصحیح کنیم در حالی که این امکان در جمهوری اسلامی اولین بار به وجود آمده تا در سامانه هر کسی نمازش را بخواند و صوت آن را ارسال کند تا کارشناس مربوطه نظر دهد و برگرداند لذا هیچ اجبار و امتیاز خاصی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از پنج هزار دانش آموز تاکنون به صورت خودجوش این کار را انجام داده‌اند و دشمن فهمیده چه کار ساده ولی فراگیری می‌تواند باشد یعنی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز نمازشان را بخوانند و برای رفع ایراد، ارسال کنند.

حضور در اجتماع دانش‌آموزی استان همزمان با هشتم آبان سالروز شهادت "محمدحسین فهمیده" روز نوجوان و دانش آموز و شرکت در گردهمایی مدیران، معاونان و مشاوران (تبیین برنامه‌های فراگیر پرورشی) از دیگر برنامه‌های امروز معاون وزیر آموزش و پرورش در سفر به خراسان جنوبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha