۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85275570
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایتی از یک خبر| بایدن و چالش‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در حوزه سیاست خارجی با انتقادات فراوانی رو به رو است، با وقوع جنگ غزه و حمایتش از رژیم صهیونیستی، با بحرانی دیگر به نام "کاهش محبوبیت" نیز روبرو شده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری آکسیوس در گزارشی نوشت: جو بایدن در حوزه سیاست خارجی برای انتخاب مجدد به سرنوشتی مشابه جیمی کارتر رئیس جمهوری دموکرات پیشین (که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ در قدرت بود) دچار می شود؛ رئیس جمهوری که در نهایت نتوانست برای دومین بار پیروز انتخابات شود.

براساس این گزارش، بایدن در حال حاضر با سه بحران خارجی روبرو است که عملکرد وی را به عنوان رئیس جمهوری زیر سوال برده است؛ خروج آشفته از افغانستان، حمله روسیه به اوکراین و اکنون نیز درگیری های تشدید شونده در خاورمیانه.

آکسیوس وضعیت جاری را «لحظه خطرناک تاریخی» توصیف کرد و نوشت: احساس ترس و وحشت در دولت بایدن همراه با نگرانی های گسترده اقتصادی می تواند خبر بدی برای هر رئیس جمهوری در آستانه انتخابات مجدد در این کشور باشد.

این مطلب، از حمایت ضعیف دموکرات‌ها از رئیس جمهوری به عنوان وجه مشترک دیگر بین چالش‌های دولت کارتر و بایدن نام برد. این امر در دولت بایدن به ویژه پس از آن شدت گرفت که با آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس، رئیس جمهوری از حمایت تمام قد آمریکا از اسرائیل سخن گفت و از حملات آن علیه حماس دفاع کرد؛ موضوعی که باعث شد عرب ها و مسلمانان آمریکایی تهدید کنند به اینکه برای دور دوم پشتیبان او نخواهند ایستاد.

پیشینه

اتحاد حزب دموکرات برای پشتیبانی از بایدن به علت حمایت شدید او از رژیم صهیونیستی در رابطه با جنگ غزه، در حال از بین رفتن است. این در حالی است که در ائتلاف چپگرا از رای دهندگان جوان و افراد رنگین پوست میزان نارضایتی از رئیس جمهوری نسبت به زمان ورودش به کاخ سفید افزایش یافته است.

از کنگره تا هالیوود، اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های فعال لیبرال، یک اختلاف شدید در مورد جنگ غزه میان لیبرال‌های آمریکا به وجود آمده است.

بااینکه دموکرات‌های میانه رو و منتقدین در جناح راست از موضع بایدن برای حمایت از اسرائیل دفاع کردند، وی با یک مقاومت جدید از یک جناح پرانرژی روبرو است که مساله فلسطین را در امتداد جنبش‌های عدالت خواه اجتماعی و نژادی می‌بیند که بر سیاست‌های آمریکا در تابستان ۲۰۲۰ تسلط یافت.

در حالیکه اسرائیل عملیات نظامی در غزه را افزایش داده است، دموکرات‌های لیبرال از طریق اعتراض‌ها، نامه‌های علنی و استعفاها از بایدن می‌خواهند از سیاست چندین دهه‌ای آمریکا فاصله گرفته و خواستار آتش بس شود.

اهمیت موضوع

با وجود اینکه بیش از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ باقی مانده است، قدرت سیاسی منتقدین رژیم صهیونیستی در داخل حزب دموکرات مورد آزمایش قرار نگرفته و تلاش‌های آن‌ها بی‌نظم و متزلزل بوده است و توافق چندانی در مورد اینکه در نوامبر آینده چقدر باید به بایدن وابسته باشند یا در صورت نادیده گرفتن درخواست‌هایشان او را مورد انتقاد قرار دهند، توافق چندانی بین آنها وجود ندارد.

با این حال، بایدن در حال حاضر با حمایت پایین دموکرات‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت نظرسنجی‌ها نیز کاهش محبوبیت وی را نشان می‌دهد. حاشیه پیروزی او در ایالت‌های کلیدی انتخابات ریاست جمهوری قبلی تنها چند هزار رای بود و همین کافی است تا کاهش قابل توجه در رای دهندگان جوانی شاهد باشیم که وفاداری او به دولت راست‌گرای رژیم صهیونیستی را مغایر با ارزش‌های خود می‌دانند.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای بایدن می‌تواند این باشد که منتقد ترین دمکرات ها در تالارهای کنگره، بیشتر از طیف دموکرات های سیاه پوست و اسپانیایی تبار هستند که به پیروزی او در سال ۲۰۲۰ کمک کردند. روز پنجشنبه همه ۱۸ عضو مجلس نمایندگان که قطعنامه درخواست برای «کاهش تنش و آتش‌بس فوری در اسرائیل و فلسطین اشغالی» را امضا کردند، همگی رنگین پوست بودند.

برای دموکرات‌ها در کنگره و در گروه‌های لیبرال در واشنگتن، فشار برای مخالفت با سیاست بایدن در قبال رژیم صهیونیستی از سوی جوان‌ ترها و مترقی‌ها که در محیطی انتقادی‌تر نسبت به اسرائیل رشد کرده‌اند، افزایش می‌یابد.

سیاست‌های ابلاغ شده بایدن به وزارتخانه‌ها و آژانس‌های دولتی در قبال رژیم صهیونیستی، حتی با نافرمانی‌هایی روبرو شده است. تارنمای هافینگتون پست اواخر مهر ماه از وجود نافرمانی‌هایی در وزارت خارجه آمریکا در خصوص اتخاذ سیاست‌ها در قبال جنگ غزه گزارش داد. پیش از آن نیز جاشوا پاول که مدیر امور عمومی و روابط با کنگره در وزارت خارجه آمریکا بود، از سمت خود به علت حمایت بی‌شائبه آمریکا از اسرائیل استعفا کرده بود.

ارزیابی

در هر حال، جنگ بین نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی به چالش بزرگی در سیاست خارجی بایدن تبدیل شده است. از همان ابتدای شروع درگیری، بایدن وزیر خارجه خود را به صورت فعالانه برای رایزنی با سران کشورهای منطقه خاورمیانه و جلب حمایت از رژیم صهیونیستی به کار گرفت. آنتونی بلینکن بمنظور آزادی اسرا مذاکرات زیادی را با قطر به عنوان واسطه میان حماس و آمریکا انجام داد که در مقاطعی پاسخ هم گرفت و منجر به آزادی زندانی‌ها شد.

اما نحوه عملکرد دولت بایدن در حمایت سفت و سخت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی، گوش‌های فعالان چپگرا را تیز کرد. پس از آن، تجمع‌های گسترده‌ای در نقاط مختلف آمریکا در انتقاد به سیاست دولت آمریکا در این زمینه برگزار شد و معترضان خواستار برقراری آتش بس فوری شدند. کاخ سفید نیز تحت فشارها چرخش کوچکی را در سیاست‌های خود انجام داد و به فکر کمک رسانی به غزه با همکاری مصر و برخی از کشورهای عربی افتاد تا فشارها را از روی خود بردارد.

وضعیت فعلی نشان می‌دهد که بایدن شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند و موضع او در قبال جنگ غزه در کنار برخی دیگر از سیاست‌های خارجی مانند خروج از افغانستان و جنگ اوکراین، باعث شد تا او دیگر نتواند دوره دوم ریاست جمهوری را برای خود متصور باشد. هر چند در کنار اینها وضعیت سلامت جسمی و روانی بایدن که بارها مورد انتقاد بسیاری نیز قرار گرفته، می‌تواند برایش یک تیر خلاص هم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha