سمنان «پایتخت کتاب ایران» شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: شهر سمنان با کسب امتیازها در شاخص‌های مختلف به عنوان «پایتخت کتاب ایران» در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

فرشید فلاح روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای انتخاب «پایتخت کتاب ایران» در مرحله نخست ۱۱۰ شهر ثبت‌نام کردند که از بین این شهرها ۱۲ شهر به عنوان «دوستدار کتاب» معرفی شدند و از بین شهرهای دوستدار کتاب «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شد.

وی ادامه داد: از بین ۱۲ شهر «دوستدار کتاب ایران» ۲ شهر از ادامه رقابت انصراف دادند و با نظر داوران از بین ۱۰ شهر، سمنان به «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد.

وی بیان کرد: چهار داور از جنبه‌های مختلف، از جمله ارایه طرح‌های خلاقانه، سمنان را برای انتخاب به عنوان «پایتخت کتاب ایران» مورد بررسی قرار داده بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: لوح «پایتخت کتاب ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاندار سمنان تقدیم خواهد شد و چگونگی برگزاری برنامه به زودی اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: تمامی دستاوردها برای معرفی سمنان به عنوان «شهر پایتخت کتاب ایران» مرهون تلاش‌ها و خلاقیت‌های بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری و همچنین دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی استان سمنان با مدیریت رضا شمس‌خانی در زمینه اختراع دستگاه‌های ویژه امانت کتاب است.

فلاح تصریح کرد: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی و سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، با ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و رویکرد مناسب فرهنگی، نقشی مهم در کسب افتخار عنوان «پایتخت کتاب ایران» برای سمنان داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: برای انتخاب سمنان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» بیش از ۱۵۰ نشست هماهنگی با بخش‌های مختلف برگزار شد.

سمنان «شهر پایتخت کتاب ایران» شد

سمنان چگونه «شهر پایتخت کتاب ایران» شد؟

سمنان سال گذشته و امسال نامزد کسب «پایتختی کتاب ایران» بود و طرح‌های متنوعی در بخش‌های مختلف شامل کتابخانه اینترنتی و پستی، لیگ کتابخوانی و نذر کتاب در سال‌های اخیر در شهرستان‌های این استان اجرا شده است.

سمنان از بین ۱۲ شهر، به عنوان یکی از گزینه‌های جدی «پایتخت کتاب ایران» معرفی شده بود و اکنون در کسب امتیازهای لازم، این جایگاه را کسب کرد و به عنوان «شهر پایتخت کتاب ایران» معرفی شد.

۲۰۴ شهر امسال متقاضی کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» بودند که از این تعداد ۱۰۵ شهر صلاحیت داشتند و سپس ۱۲ شهر به عنوان نامزد «دوستدار کتاب» انتخاب شدند و از بین ۱۲ شهر در بین گزینه‌های «پایتخت کتاب ایران» از سمنان به عنوان دومین شهر دوستدار کتاب یاد شده بود.

امسال سمنان به عنوان گزینه جدی در معرفی «پایتخت کتاب ایران» حضور داشت و فعالیت در این زمینه با جدیت پیگیری و برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی به ویژه در بخش غیردولتی در این شهر اجرا شد.

«رادیو کتاب ایرنا سمنان» یکی از ابتکارهای حوزه کتاب

استان سمنان با سابقه تاریخی کهن، مهد پرورش چهره‌های شاخص ملی در حوزه‌های علمی، ادبی، عرفان و اهل قلم بوده است؛ فرهنگ در این دیار با تداوم تالیف و چاپ کتاب، دیرینگی خود را حفظ کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بنا به رسالت خود طی یکسال اخیر به معرفی آثار اهالی قلم و ناشران استان در قالب محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» می‌پردازد.

سه‌شنبه هر هفته، نخستین محتوای منتشره در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» است و این اقدام ابتکاری روز بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۲ یکساله شد و با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از پرونده «کتابخانه ایرنا استان سمنان» رونمایی شد.

استان سمنان از دیرباز یکی از ایالت‌های چهارده‌گانه تقسیمات اوستایی در دوران باستان بوده است. در دوره حاکمیت مادها و هخامنشیان نیز «کومیسنه» نام داشته و پس از اسلام سرزمین تاریخی «قومس» نامیده می‌شده است. این پیشینه تاریخی نشان از دیرینگی و قدمت مردم و شکوه تمدن و فرهنگ در این سرزمین است.

این دیار در طول تاریخ مهد پرورش چهره های مختلف علوم مختلف دینی، فرهنگی و علمی بوده است که بسیاری از آثار آنان در لباس کتاب به زیور طبع آراسته شده است. تالیف و چاپ کتاب در استان سمنان برخاسته از حضور و نشر و پرورش اهالی قلم بوده و رونق حضور ناشران نیز گویای همین مطلب است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان بنا به جایگاه و تاثیرگذاری رسانه‌ای خود می‌کوشد با تهیه، تولید و انتشار محتوای صوتی به نام «رادیو کتاب ایرنا سمنان» در زمینه معرفی کتاب، بازگویی محتوا، شناسایی چهره‌های اهل قلم، ترویج دستاوردهای ناشران بومی و انتشار داشته‌های فرهنگی و علمی در زمینه‌های مختلف گام بردارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha