نیازهای کتابخانه‌ای در شهرستان سرخه

سمنان- ایرنا- سرخه در استان سمنان از دیرباز مهد پرورش عالمان دینی و چهرهای برجسته فرهنگی و اجتماعی بوده و این روزها این شهرستان با کمبود فضای کتابخانه‌ای روبه‌رو است. دست کم ۲ کتابخانه استاندارد و همچنین کتابخانه سیار از نیازهای اساسی محسوب می‌شود که ضرورت دارد برای تصویب در دور دوم سفر رییس جمهور و همچنین مشارکت از سوی خیران مدنظر باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در شرایط کنونی شهرداری و شورای اسلامی شهر سرخه زمینی برای ساخت کتابخانه در این شهر مدنظرقرار داده‌اند، ولی اکنون برای کتابخانه از یک فضای اجاره‌ای استفاده می‌شود و با همکاری مدیریت شهری در حال خدمت رسانی است. فضایی که کوچک است ولی در مکان مناسب قرار دارد و از نظر دسترسی برای شهروندان رضایتبخش است.

خدمات کتابخانه ای از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سرخه اکنون تعطیل نیست. برای ساخت یک کتابخانه فضایی در شهر سرخه با همکاری یک واحد تولیدی در نظر است و این شهر باید با اعتبارات دولتی نیز یک کتابخانه داشته باشد و بنا به نظر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان کتابخانه‌ای که به همت یک کارخانه صنعتی برای این شهر ایجاد خواهد شد، کم است و ضرورت دارد در دور دوم سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور به استان، تامین زمین و اعتبار ساخت و تجهیز کتابخانه‌ای دیگر برای پاسخگویی به نیاز فرهنگی این شهر پیش‌بینی شود.

نیازهای کتابخانه‌ای در شهرستان سرخه

نگاهی به وضعیت کنونی کتابخانه‌های سرخه

مدیرکل کتابخانه‌های استان سمنان روز دوشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه در فرمانداری شهرستان، با بیان اینکه برای خدمت‌رسانی به مناطقی که فاقد کتابخانه عمومی است وجود یک کتابخانه سیار در سرخه لازم است، افزود: اگر خیری پیدا شود که خودرویی با حداقل امکانات در اختیار اداره کتابخانه‌های شهرستان سرخه قرار دهد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در خصوص تجهیز آن اقدام خواهد کرد.

محمد طاهریان افزود: کتابخانه‌ها سیار می‌توانند نیاز مطالعاتی مردم را تامین کنند و با هزینه‌ای بسیار کمتر از ساخت و تجهیز و نگهداری یک کتابخانه ثابت، اداره شوند و با توجه به اینکه امکان ساخت کتابخانه در همه مناطق نیز وجود ندارد، می‌توان با راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های سیار، نیاز روستاهای شهرستان و نواحی شهری فاقد کتابخانه در سرخه را رفع کرد.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی و با تأکید بر اهمیت این هفته‌ بیان کرد: ویژه‌برنامه‌های متعدد و متنوعی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تهیه و تدارک دیده‌شده است که این برنامه‌ها از یوم‌الله ۱۳ آبان ماه در استان سمنان آغاز شد و تا پایان این ماه نیز ادامه دارد.

طاهریان با اشاره به اجرای ۴۲۱ برنامه و فعالیت به مناسبت هفته کتاب‌خوانی خاطرنشان کرد: به صدا درآمدن زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس، تقدیر از نویسندگان و پیشکسوتان عرصه کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، تجدید میثاق با شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، برپایی لیگ کتاب‌خوانی با همکاری آموزش‌وپرورش با حضور دانش آموزان، برپایی جشن کتاب در روستا و افتتاح بوستان کتاب، ثبت‌نام عضویت رایگان در طی سه روز در تاریخ‌های ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه، از جمله برنامه‌های شاخص این هفته است.

سرخه دست کم ۲ کتابخانه استاندارد نیاز دارد

فرماندار سرخه نیز در این نشست گفت: میزان مطالعه در هر جامعه‌ای نشانگر میزان پیشرفت آن مرزوبوم است و به همین علت مسئله کتاب‌خوانی جامعه به دغدغه روز مسئولان تبدیل‌شده است.

حجت‌الله کرمانی با قدردانی از تلاش‌ها در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان سرخه و همچنین تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر شهردار و رییس شورای اسلامی شهر سرخه گفت: ساخت مجتمع فرهنگی هنری در شهر سرخه در حال انجام است در ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ۲ طبقه از آن به اداره کتابخانه‌های شهرستان سرخه برای ایجاد کتابخانه اختصاص دارد.

فرماندار سرخه خاطرنشان کرد: وجود حداقل ۲ کتابخانه عمومی استاندارد و در شان مردم شهر سرخه از جمله مواردی است که با تلاش‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته در آینده نه‌چندان دور دست‌یافتی است.

وی افزود: وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی ساخت کتابخانه‌ها و واگذاری آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان بهره‌بردار است، بنابراین تمام تلاش این است تا در دور دوم مصوبات سفر رییس جمهور به استان اعتبارات لازم در این زمینه مصوب شود تا شهر سرخه از وجود نعمت کتابخانه استاندارد بی‌بهره نباشد.

کرمانی ارتباط مستقیم اداره کتابخانه‌های عمومی با مدارس برای بالا بردن عضویت دانش آموزان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری و کانون‌های مساجد را خواستار شد و تأکید کرد: امید می رود با برقراری این تعامل میان دستگاه‌های فرهنگی شهرستان، سرانه مطالعه در شهرستان سرخه افزایش یابد.

وی در خصوص سیر مطالعاتی دانش آموزان بیان کرد: در رابطه با موضوع سیر مطالعاتی دانش آموزان که دغدغه مقام معظم رهبری هم هست، باید بررسی شود آنچه در ذهن نوجوان شکل می‌گیرد یک جهان‌بینی درست باشد. از آنچه دین مبین اسلام و شریعت گفته است و آنچه اجماع عمومی آن را می‌پذیرد؛ بنابراین در این خصوص باید تلاش شود کتاب‌هایی که به نوجوانان معرفی می‌شود از این اصل الهام گرفته باشد.

فرماندار سرخه، تعامل مجموعه‌های فرهنگی شهرستان را نیاز اصلی ارتقاء فرهنگ مطالعه و توسعه کتاب‌خوانی در این شهرستان بیان کرد.

نسرین قلی بیک، رییس اداره کتابخانه های شهرستان سرخه از وضعیت برنامه های فرهنگی اجراشده در طول سال و همچنین وضعیت عضویت و امانت کتابخانه گزارشی ارایه داد و گفت: برنامه های متعددی برای سی و یکمین دوره هفته کتاب در سرخه درنظر گرفته شده است.

معرفی و چگونگی ارائه خدمات به مراجعان، مشکلات کتابخانه‌ ها، نظرات و پیشنهادات در خصوص ارائه خدمات بهتر به مراجعان کتابخانه های عمومی و پیگیری تحقق نیم‌درصد درآمد شهرداری، از مباحث این نشست بود.

۵۰ هزار نفر از شهروندان استان سمنان در ۷۶ کتابخانه نهادی و مشارکتی در شهرها و روستاها عضویت دارند که ۶ و ۲ دهم درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

۳۴ کتابخانه نهادی شهری و ۲۲ کتابخانه نهادی روستایی، ۱۳ کتابخانه مشارکتی شهری و چهارکتابخانه مشارکتی روستایی به همراه سه کتابخانه مستقل شهری، در استان سمنان فعالیت دارند.

سمنان امسال به عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha