رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: استان کردستان فاقد آزادراه است

سنندج - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با بیان اینکه لازمه دستیابی به توسعه پایدار ایجاد زیرساخت های لازم از جمله شبکه حمل و نقل است، گفت: با این وجود استان کردستان فاقد آزاد راه است.

به گزارش ایرنا، اکبر محمدی شامگاه پنجشنبه در نشست کارکنان این سازمان با سید مهدی نیازی معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: حمل و نقل آسان یکی از موارد لازم در بحث جابجایی کالا و توسعه اقتصادی است که لازم است این موضوع در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان کردستان ۲ درصد جمعیت و چیزی حدود همین مقدار از مساحت کشور را در برگرفته است افزود: در زمینه بیکاری هم این استان جزو پنج استان بیکار کشور است و در زمینه تورم نیز جزو پنج استان تورم دار کشور به شمار می رود به نحوی که درآمد ناخالص استان از میزان درآمد کشوری کمتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان یادآور شد: شکل نگرفتن زنجیره های ارزش و تولید از موارد اساسی عدم توسعه کردستان است با این حال کردستان در زمینه کشاوری در تولید چندین محصول جایگاه خاصی دارد به نحوی که در زمینه تولید گندم دیم امسال رتبه اول کشوری را بدست آورد.

محمدی با بیان اینکه پنج دهم درصد منابع بانکی کشور در کردستان وجود دارد گفت: با این وجود در حوزه معادن و تولیدات مواد اولیه به ویژه استخراج طلا در کشور این استان دارای جایگاه ویژه ای است ولی با وجود این ظرفیت ها، ثمره حضور این معادن برای کردستان قابل ملاحظه نیست.

وی با اشاره به اینکه کردستان در زمینه گردشگری دارای هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده تاریخی و چندین اثر ثبت شده جهانی است تاکید کرد: به عنوان شاخص فرهنگی می توان به بحث پایتخت موسیقی و پایتخت کتاب و در زمینه تولید آب نیز با وجود اینکه دارای جایگاه خاصی در کشور است اما میزان مدیریت قابل توجهی از این آب ها در اختیار استان نیست.

محمدی اظهار کرد: کردستان با دارا بودن منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه و ۲ مرز رسمی ظرفیت توسعه چشمگیری را دارد که خوشبختانه با عنایت به نگرش رئیس جمهور و هیات دولت در هفته گذشته بازارچه رسمی سیف سقز نیز بازگشائی شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در آغاز سفر به کردستان، نخست در آیین بهره برداری از راه آهن سنندج - همدان حاضر شد و این پروژه را به طور رسمی افتتاح کرد.

آیت الله رئیسی پس از راه اندازی خط آهن سنندج - همدان به میان مردم رفت در میدان آزادی سنندج با مردم این شهر دیدار کرد.

افتتاح فرودگاه سقز، دیدارهای مردمی در سنندج و بانه، دیدار با فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه های دکتر رئیسی در سفر استانی به کردستان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۷ تیر ۱۴۰۱ دور نخست سفر خود به استان کردستان را انجام داد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در برنامه‌ای یک روزه برای بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha