آسیای مرکزی در خطر کمبود دائمی و پایدار آب

۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸
کد خبر: 85279824
خسرو حسینی
آسیای مرکزی در خطر کمبود دائمی و پایدار آب

تهران- ایرنا - رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا پیش‌بینی کرد که آسیای مرکزی در سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۲۹ با کمبود آب دائمی و پایدار مواجه خواهد شد که این کمبود حدود ۵ تا ۱۲ کیلومتر مکعب تخمین زده می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس نیکلای پودگوزوف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا (EDB) در کنگره جهانی برقابی که این روزها در بالی اندونزی در حال برگزاری است، تصریح کرد: در این مدت نیز «افزایش قابل توجهی در تقاضا برای برق» پیش بینی می شود.

او گفت: در منطقه آسیای مرکزی، انرژی آبی نه تنها در تولید برق، بلکه در تنظیم جریان رودخانه ها برای اهداف آبیاری، نقش کلیدی ایفا می کند.

پودگوزوف ادامه داد: در این راستا، کشورهای منطقه به استفاده چند منظوره از منابع آبی خود علاقه مند و جذب سرمایه گذاری برای توسعه پتانسیل آبی را خواستارند.

وی تاکید کرد: تلاش های زیادی برای ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری در نوسازی نیروگاه های برقابی موجود و احداث نیروگاه های برقابی جدید و همچنین توسعه سیستم های آبیاری در منطقه در حال انجام است.

به گفته رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا، ساخت نیروگاه های برقابی جدید با مخازن و نوسازی نیروگاه های برقابی موجود به کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و تضمین توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه کمک می کند که تا حد زیادی به پاکسازی مقرون به صرفه انرژی و تامین پایدار آب برای سیستم های آبیاری بستگی دارد.

وی گفت: توسعه پتانسیل قابل توجه انرژی آبی موجود در منطقه نه تنها می تواند به تقویت امنیت انرژی و غذایی و افزایش نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی منطقه ای به اندازه تقریباً ۱.۵ درصد منجر شود، بلکه به کشورهای منطقه کمک می کند تا به تعهدات خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تحت توافقنامه پاریس عمل کنند.

بر اساس گزارش بانک توسعه اوراسیا، آسیای مرکزی یکی از معدود مناطق در جهان است که کمتر از ۲۵ درصد از پتانسیل انرژی آبی در آن توسعه یافته است. در حال حاضر بیش از ۸۰ نیروگاه برقابی در این منطقه فعال هستند که مجموع ظرفیت نصب شده آنها حدود ۱۴۰۰۰ مگاوات است. در بازه زمانی تا سال ۲۰۳۵، قرار است با نوسازی نیروگاه های برقابی موجود و ساخت نیروگاه های جدید، ظرفیت نیروگاه های برقابی منطقه به میزان ۸۹۰۰ مگاوات افزایش یابد.

آسیای مرکزی در خطر کمبود دائمی و پایدار آب

بزرگترین پروژه های جدید در حال اجرا در منطقه نیروگاه‌های «کامباراتا» با ظرفیت ۱۸۶۰ مگاوات در قرقیزستان و «راغون» با ظرفیت ۳۶۰۰ مگاوات در تاجیکستان را شامل می‌شود.

رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا تاکید کرد که هیئت مدیره این بانک در نظر دارد تا ۳ سال آینده بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در توسعه مجتمع آب و انرژی آسیای میانه سرمایه گذاری کند.

پودگوزوف تصریح کرد: در سال جاری، EDB تأمین مالی ساخت نیروگاه برق آبی ۱۰۰ مگاواتی کولاناک در قرقیزستان را آغاز کرد و در حال مذاکره برای تأمین مالی سایر پروژه های برقابی، از جمله نیروگاه برق آبی کامباراتا-۱ و نیروگاه برق آبی راغون به عنوان بزرگترین نیروگاه های برق آبی در آسیای میانه است.

بانک توسعه اوراسیا یک سازمان مالی بین المللی با تمرکز بر فعالیت های سرمایه گذاری در فضای اوراسیاست که سرمایه مجاز آن هفت میلیارد دلار عنوان می شود.

ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان کشورهای عضو بانک توسعه اوراسیا هستند. سهم اصلی در سبد EDB در اختیار پروژه هایی با اثر یکپارچه سازی در زمینه های زیرساخت حمل و نقل، سیستم های دیجیتال، انرژی سبز، کشاورزی، صنعت و مهندسی مکانیک قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha