۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85279926
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رنج بیکاری و مسکن؛ حریفان همیشگی مدال آوران نابینای همدان

همدان- ایرنا- درخشش ورزشکاران نابینا و کم بینای همدانی در پاراآسیایی هانگژو چین نه تنها به رتبه این استان در شمار مدال آوران تیم‌های ملی کشور اعتبار بخشید بلکه نشان داد که روشن دلان ورزشکار در صورت حمایت‌های بهتر می‌توانند قله‌های مهمتری همچون پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را فتح کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در حالیکه همین چند ماه قبل ورزش نابینایان و کم بینایان همدان درگیر چالش‌های متعدد و حواشی بسیار بود، با اتحاد و همدلی قهرمانان دو ومیدانی، گلبال و سایر رشته‌های زیرمجموعه و مدیریت توانمند خانم سهیلی توانست بهترین عملکرد را در بین هیات‌های ورزشی این استان در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی داشته باشد.

هیاتی که به لحاظ زیرساخت‌های حرفه‌ای در فقر بسر می‌برد و تنها سالن ورزشکاران نابینا نیز از طریق مزایده که البته طبق قانون صورت گرفت، به فرد حقیقی واگذار شد تا آن‌ها مستاجر سایر سالن‌های ورزشی باشند.

این در حالیست که قدمت ۲۵ ساله ورزش نابینایان و کم بینایان استان همدان در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شده است و در دوره‌های گذشته پارالمپیک و پاراآسیایی و جهانی شاهد حضور پررنگ و تصاحب نشان‌های رنگارنگ در رشته‌هایی نظیر دو ومیدانی بوده‌ایم.

موفقیت‌های کسب شده در این هیات ورزشی بهانه‌ای شد تا گفت وگوی صمیمی با سمیه سهیلی رئیس هیات نابینایان و کم بینایان استان همدان داشته باشیم.

رنج بیکاری و مسکن؛ حریفان همیشگی مدال آوران نابینای همدان

ایرنا: ارزیابی شما از عملکرد نابینایان ملی پوش همدان در پاراآسیایی هانگژو
سهیلی: بسیار خوب بود و به همه ملی پوشان اعزامی این استان در پاراآسیایی هانگژو چین تبریک و خسته نباشید عرض می‌کنم و در مسابقات که سطح بسیار بالایی داشت و همه کشورها با حداکثر آمادگی شرکت داشتند، دست پر به همدان بازگشتند. البته انتظارم کسب سه نشان طلا و یک نقره در دو ومیدانی مدال نقره گلبال بود که نزدیک به همین پیش بینی شدیم و تنها یکی از طلاها نقره شد.

ایرنا: برنامه هیات نابینایان پس از این افتخارآفرینی چیست؟
سهیلی:
مهمترین رقابت پیش روی ما پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس است و جزو برنامه‌های اصلی هیات برای کسب سهمیه حداکثری قرار داده‌ایم. ما می‌توانیم در این رویداد جهانی نیز موفق باشیم و این هدف ما برای سال آینده است.

ایرنا: یعنی شانس مدال در پارالمپیک را پیش بینی می‌کنید؟
سهیلی:
به طور قطع در پارالمپیک به مدال خوشرنگ می‌رسیم. اطمینان دارم در صورت حمایت‌های دلگرم کننده ملی پوشان، می‌توانیم ۲ نشان طلا را در پارالمپیک کسب کنیم.

اطمینان دارم در صورت حمایت‌های دلگرم کننده ملی پوشان، می‌توانیم ۲ نشان طلا را در پارالمپیک کسب کنیم.

ایرنا: برگشت حمید اسلامی چقدر می‌تواند کمک کند؟
سهیلی:
حمید اسلامی یکی از چهره‌های برتر ورزش نابینایان کشور است. در این چهار سال که محروم بود، از فعالیت و تمرینات ورزشی دست بر نداشت و اکنون نیز در حال آماده‌سازی برای شرکت در مسابقات انتخابی کسب سهمیه است.
به نظرم اسلامی اگر به همین روند ادامه بدهد، شانس کسب سهمیه پارالمپیک را خواهد داشت چرا که از تجربه گرانبها برخوردار است.

ایرنا: مشکلات پیش روی قهرمانان نابینا همچنان پابرجاست؟
سهیلی:
در تمامی رشته‌های ورزشی مشکلات وجود دارد و این وضعیت در اقصی نقاط کشور هست. منتهی باید مورد حمایت قرار بگیرند به طوریکه در مسیر آماده‌سازی فقط روی تمرینات تمرکز کنند و منتظر دریافت کمک نباشند.

اغلب ورزشکاران روشندل به دلیل مشکل بینایی قادر به کار کردن نبوده و بیکار هستند و همین مساله باعث شده کمتر به سمت ورزش سوق پیدا کنند.

ما برای حمایت از ورزشکاران مستعد روشن دل تمام هزینه‌ها همچون ایاب و ذهاب، اعزام‌ها و سایر موارد را پرداخت می‌کنیم. هیات پرهزینه‌ای هستیم و خوشبختانه مدیریت ورزش و جوانان استان همدان نیز حمایت لازم را دارد.

با این حال مدال آوران ملی پوش ما دغدغه مسکن و شغل دارند که نیاز است مدیران ارشد و اجرایی کشور و استاندار همدان نیز توجه به این مهم داشته باشند.

اشتغال و مسکن شیرین‌ترین آرزوی نشان آوران نابینا و کم بینا است که امیدواریم تحقق یابد. خیلی تلاش کرده‌ایم اما تا الان به نتیجه نرسیده‌ایم.

اشتغال و مسکن شیرین‌ترین آرزوی نشان آوران نابینا و کم بینا است که امیدواریم تحقق یابد. خیلی تلاش کرده‌ایم اما تا الان به نتیجه نرسیده‌ایم.

ایرنا: به عنوان یک خانم ریاست در چنین هیات خاص دشوار نیست؟
سهیلی:
عشق و علاقه خدمت به این قشر ورزشکار همانند سایر ورزشکاران خاص افتخار بزرگی است که نصیبم شده و سختی‌ها را به جان می‌خرم. با همه ورزشکاران نابینا و کم بینا رابطه دوستانه دارم و کار کردن در این محیط هیچ کس را خسته نمی‌کند.

همواره شاهد موفقیت‌ها و افتخارآفرینی ورزشکارانم هستم و این شیرینی بهترین هدیه‌ای است که به عنوان خادم همیشه دریافت می‌کنم.

ایرنا: وضعیت فعلی ورزش نابینایان و کم بینایان همدان چطور است؟
سهیلی:
هم اکنون در گلبال آقایان و بانوان، دوومیدانی، شنا، پرس سینه و پاورلیفتینگ فعال هستند و درخواست همکاری هیات بولینگ و بیلیارد و شطرنج با این هیات را نیز داشته‌ایم.

در تلاش هستیم تا به زودی در این رشته‌ها هم فعالیت خود را آغاز کنیم به ویژه بولینگ که جزو رشته‌های پرمدال نابینایان است.

ایرنا: کلام پایانی
سهیلی:
از محمد رضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان کشور و علی حقیقی مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بابت همه حمایت‌ها قدردانی می‌کنم. هر ۲ مدیر حمایت شایسته از ورزش نابینایان دارند و قوت قلبی برای مربیان، قهرمانان و استعدادهای ما هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha