السودانی: ثابت قدمی در حمایت از فلسطین نشان‌دهنده قوی‌ بودن سیاست خارجی عراق است

بغداد - ایرنا - نخست وزیر عراق با بیان اینکه ثابت قدمی در حمایت از فلسطین نشان‌دهنده قوی‌ بودن سیاست خارجی عراق است، تصریح کرد: ما از روز اول حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی موضع خود را به وضوح بیان کردیم.

به گزارش روز شنبه ایرنا، طبق بیانیه وزارت خارجه عراق، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور امروز در هفتمین گردهمایی سفیران عراق در کشورهای جهان که در بغداد برگزار شد، تاکید کرد که مسئله فلسطین، برجسته‌ترین صحنه و ثابت‌ترین و استوارترین نمونه موضع ما در حمایت از حق فلسطینیان و اماکن مقدس اشغال شده است.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه این موضوع در تعامل اولیه و موضع قاطع ما با مسائل منطقه به ویژه مسئله فلسطین تجسم یافته است، تاکید کرد: موضع ما فراتر از یک موضع سیاسی است بلکه بخشی از وجدان مردم عراق، فرهنگ و پیشینه تاریخی، اجتماعی و مذهبی آنهاست.

وی، مواضع مراجع مختلف دینی و در راس آنها موضع آیت الله سیستانی مرجع عالی شعیان عراق در نجف الاشرف را یاد آورد شد و افزود: این موضع بیانگر امتداد طبیعی مواضع قبلی نجف در مورد مسئله فلسطین در طول تاریخ است که در راستای مواضع مردمی در واکنش اخلاقی و انسانی به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد ، متجلی شد .

السودانی درباره موضع رسمی عراق در قبال جنگ غزه گفت: ما از روز اول حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی موضع خود را به وضوح بیان کردیم و در نشست قاهره نیز بر آن تاکید کردیم، ضمن آنکه در تماس‌های مستمر خود با مقامات سایر کشورها آن را تکرار کردیم.

وی با اشاره به اینکه در تماس‌های مستمر خود با مقامات سایر کشورها درباره لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و جلوگیری از پرتاب شدن منطقه به سمت جنگی گسترده و غیر متوقف هشدار دادیم و خاطرنشان کردیم که هرکس مایل است چنین اتفاقی نیفتد باید برای آتش‌بس فوری تلاش کند.

نخست وزیر عراق اشاره کرد: مهمترین چیز این است که برای نجات مردم غزه تلاش کنیم تا گذرگاههای بشردوستانه با کمک همه کشورها بصورت فوری باز شود.

وی افزود: بنابراین دعوت ما برای تاسیس صندوق حمایت از فلسطین در همین راستا بود زیرا آنچه در غزه اتفاق می افتد یک آزمون اخلاقی و انسانی برای همه آزادگان جهان است.

السودانی اظهار داشت: متاسفانه قتل‌عام‌های صورت گرفته علیه کودکان و زنان در غزه تایید کننده شکست جامعه جهانی در ایفای نقش خود و وضعیت تسلیم در برابر قانون جنگل است که اشغالگران می‌خواهند در سرزمین‌های فلسطینی جاری کنند.

وی با اشاره به اینکه مفهوم روابط خارجی عراق با ملت‌ها، دولت‌ها و دوستان و همچنین سازمان‌های بین‌المللی متن اصلی سخنان ما به جهان است، افزود: ما بر وجود مفاهیم عدالت‌خواهی ، برقراری صلح، حسن همجواری، کار سازنده و مشارکت اقتصادی در روابط با کشورها تاکید می کنیم.

السودانی ادامه داد: مسیرهای دیپلماتیک و سیاست خارجی عراق در قانون اساسی ما به طور دقیق شرح داده شده و در رویکرد این وزارتخانه به صراحت بیان شده است، افزود: مفاهیم مشارکت سازنده ما، مفاهیم تعادل بین دو موازنه است و منظور از منافع مشترک، منافع ما و دیگران، دوری از حاشیه و در برجسته ترین عنوان، عدم دخالت در امور داخلی است.

هفتمین گردهمایی سفرای عراق در کشورهای مختلف امروز شنبه تحت عنوان «دیپلماسی عراق، روابط متوازن بین المللی و توسعه اقتصادی پایدار» با حضور ۸۵ نفر از سفیران و روسای نمایندگی های سیاسی و کنسولی عراق در خارج از کشور، در ساختمان وزارت امور خارجه این کشور در بغداد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha