بلینکن برای گفت و گو در زمینه امنیت پایگاه‌های آمریکایی و فلسطین به بغداد می رود

بغداد - ایرنا - منابع پارلمانی عراق از سفر قریب الوقوع « انتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد خبر دادند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، عضو کمیته روابط خارجی مجلس عراق روز شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی سفر « آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد را بسیار مهم ارزیابی کرد.

« عامر الفایز» اظهار داشت: سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد بویژه اینکه منطقه و جهان در نتیجه جنگ غزه در شرایط حساسی به سر می برد و به دلیل پیامدهای خطرناک و بزرگ این جنگ بر منطقه و جهان، بسیار مهم است،

وی اظهار کرد : طرف آمریکایی از دولت عراق می خواهد که به دلیل وزن منطقه ای خود، آرامش کشور را حفظ و از گسترش جنگ جلوگیری کند.

عضو کمیته روابط خارجی مجلس عراق ابراز عقیده کرد که همچنین موضوع ادامه هدف قرار گرفتن منافع و پایگاههای آمریکایی نیز در چارچوب مذاکرات بلینکن با مقامات عراقی قرار خواهد داشت.

این سفر همچنین در حالی انجام می شود که در پی حمایت واشنگتن از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، فراخوان ها و تحرکات علیه آمریکایی در عراق و درخواست ها برای بستن سفارت آمریکا رو به افزایش است. با اینحال وضعیت آینده روابط آمریکا و عراق بویژه با حملات و هدف قرارگرفتن منافع و پایگاههای آمریکا در عراق مبهم است.

پیشتر چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، عراق را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد و همین امر موجب بروز اعتراضات خیابانی و زمینه ساز برکناری دولت عادل عبدالمهدی شد.

همچنین وزیر خارجه عراق در هفتمین گردهمایی سفیران عراق در ساختمان وزارت امور خارجه این کشور به صراحت بیان کرد که سیاست خارجی بغداد توسعه سریع روابط با هند و چین را مد نظر دارد.

«فواد حسین» همچنین با بیان اینکه خطراتی وجود دارد که منطقه را به جنگ تهدید می کند، افزود: منافع عراق و دور نگه داشتن کشور از جنگ، از اصول کار دولت است.

وی بر لزوم همکاری با کشورهای تاثیرگذار برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ضرورت برطرف شدن محاصره آن و بر موضع قاطع عراق در حمایت از مسئله فلسطین و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین توسط خود آنها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه دولت و وزارت امور خارجه مسئول سیاست خارجی کشور هستند، اظهار داشت: دولت تقویت روابط با کشورهای همسایه را از اولویت های خود قرار داده است.

در این پیوند، روزنامه « وال استریت ژورنال » امروز شنبه، اظهارات «فواد حسین» و « محمد شیاع السودانی» در نشست روز شنبه با سفرای عراق را از دلایلی دانست که وزیر خارجه آمریکا را بر آن داشت تا تصمیم به سفر به بغداد بگیرد.

محمد شیعه السودانی نخست وزیر و فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در دیدار با سفرای عراق در کشورهای مختلف جهان بر اهمیت دور ماندن عراق از شعله های جنگ و پرهیز از سناریوی احتمالی جنگ منطقه ای تاکید کردند.

آنها در عین حال حفظ نظام دموکراتیک در کشور و دور ماندن از جرقه جنگ را به نفع عراق دانستند و بر ضرورت آتش بس فوری در غزه برای جلوگیری از بروز جنگ منطقه ای احتمالی و همچنین بازگشایی فوری همه گذرگاه های بشردوستانه غزه تاکید کردند.

« وال استریت ژورنال » نوشت: اظهارات دولت عراق یکی از دلایلی است که وزیر خارجه آمریکا را بر آن داشت تا تصمیم به سفر به بغداد بگیرد، علاوه بر این خطری که نیروهای آمریکایی در عراق را تهدید می کند و طی سه هفته گذشته با حملات مستمر گروه های داخل عراق به پایگاههای آمریکایی به واقعیت تبدیل شده است.

این روزنامه اضافه کرد که هدف قرار گرفتن منافع آمریکا در عراق و منطقه از جمله موضوعات مورد بحث بلینکن با مقامات عراقی خواهد بود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور تنها یک روز پس از ورود به «تل آویو»، فردا یکشنبه برای سفر به عراق آماده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha