راه‌اندازی شرکت هواپیمایی، زیرساخت جذب سرمایه‌ بخش خصوصی در گلستان

گرگان- ایرنا- اعلام آمادگی بخش خصوصی برای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در گلستان، اقدامی برای جذب سرمایه‌گذاران در مسیر دستیابی به گسترش زیرساخت‌ها و بهره‌گیری هرچه بهتر از آن در رونق اقتصادی ساکنان این استان است که انجام آن با حمایت دولت می‌تواند گام موثری برای رسیدن به توسعه پایدار باشد.

به گزارش ایرنا، استان گلستان ۲ فرودگاه در گرگان و کلاله دارد که ظرفیتی مهم برای آسان سازی حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران در این خطه به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی و همجواری با آسیایی میانه و دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری آن از طریق گمرک اینچه برون، جاذبه سکونت اقوام، آغاز به کار منطقه آزاد تجاری اینچه برون، جاذبه‌های متنوع طبیعی، ساحلی، زیارتی، درمانی و تاریخی، زمینه را برای ترغیب سرمایه‌گذاری در تاسیس و راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در گلستان دوچندان کرده است.

شماری از فعالان اقتصادی گلستان در چند ماه اخیر و در نشست با «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد تاسیس و راه‌اندازی شرکت هواپیمایی را در این استان مطرح کرده و خواستار حمایت دولت با تامین تسهیلات بانکی تا ۸۰ درصد شدند.

پس از این پیشنهاد، استاندار گلستان در دیدار اخیر با رییس سازمان هواپیمایی کشور موافقیت تاسیس و راه‌اندازی نخستین شرکت هواپیمایی برای این استان را دریافت کرد که به گفته «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان، این شرکت هواپیمایی تا پایان سال جاری ایجاد خواهد شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز گفت: بخش خصوصی آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در این استان به شرط حمایت دولت را دارد.

علی‌محمد چوپانی به خبرنگار ایرنا افزود: هر زمان دولت اعلام آمادگی کند، بخش خصوصی استان برای سپرده‌گذاری آورده خود در راستای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در این استان، آماده است.

راه‌اندازی شرکت هواپیمایی، زیرساخت جذب سرمایه‌ بخش خصوصی در گلستان

وی ادامه داد: پیشنهاد راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در استان توسط بخش خصوصی با ۲۰ درصد آورده و بقیه از محل کمک دولت در قالب ارایه تسهیلات و اختصاص ارز ۴۲ هزار تومانی در شورای گفت و گو بخش خصوصی و دولت با حضور وزیر اقتصاد و دارایی در گنبدکاووس در ابتدای نیمه دوم سال جاری، ارایه شد.

چوپانی معتقد است: راه‌اندازی شرکت هواپیمایی با حمایت دولت در این استان شمالی قابل تحقق بوده، چون گلستان دارای ۲ فرودگاه شامل فرودگاه بین المللی گرگان در حال بهره‌برداری و فرودگاه قدس کلاله دارای زیرساخت‌ها و آماده بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت با وجود گمرک اینچه برون، ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون، پیگیری ایجاد کریدور ریلی شمال به جنوب( اینچه برون - گنبدکاووس - شاهرود و اتصال آن به جنوب کشور)، همسایگی با کشورهای آسیایی میانه و زندگی اقوام ترکمن و قزاق در استان، زمینه ساز تقویت سرمایه گذاری در راه‌اندازی شرکت هواپیمایی برای گلستان است.

وی گفت: راه‌اندازی شرکت هواپیمایی ( ایرلاین) نیاز به تهیه اولیه سه فروند هواپیمای مسافربری دارد که پنج سرمایه‌گذار گلستانی اعلام آمادگی کرده‌اند ۲۰ درصد از هزینه خرید هواپیما را پرداخت کنند.

به گفته وی برای خرید هر فروند هواپیمای کارکرده با ظرفیت ۱۵۰ تا ۱۰۰ نفر بین ۲.۵ تا سه میلیون دلار سرمایه نیاز است.

وجود ظرفیت در گلستان برای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی

رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با اشاره به این که ظرفیت راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در این استان توسط بخش خصوصی وجود دارد، گفت: براساس پیشنهاد این اتاق، استاندار و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برای پیگیری و جذب سرمایه گذاری وارد عمل شدند.

رضا مبصری به خبرنگار ایرنا افزود: راه اندازی شرکت هواپیمایی در گلستان به سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون دلاری نیاز دارد که این رقم باید از سوی استان تامین شود.

وی ادامه داد: برای تحقق این پیشنهاد، پیگیری لازم توسط اتاق در دست اجرا است تا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای راه‌اندازی آن هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

راه‌اندازی شرکت هواپیمایی، زیرساخت جذب سرمایه‌ بخش خصوصی در گلستان

پیشتر مدیرکل فرودگاه‌های گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: فرودگاه بین المللی شهدای گرگان با برخوردری از امکانات و تجهیزات مناسب در زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی در رده بالای کشور قرار دارد.

علی متانت افزود: استفاده حداکثری از زیرساخت‌های فرودگاه گرگان می‌تواند مسیر رسیدن گلستان به توسعه را هموارتر کند.

به گفته وی پرواز از فرودگان گرگان به مقاصد آکتائو در کشور قزاقستان و نجف در عراق و ۱۱ مقصد داخلی انجام می‌شود که بیشترین آن متعلق به تهران و مشهد است.

مدیرکل فرودگاه‌های گلستان با اشاره به طرح ایجاد جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، گفت: این طرح در سفر اسفند سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم به استان مورد موافقت قرار گرفت و با ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازی و نفت در دست پیگیری و اجرا است.

وجود سواحل بکر دریای خزر، جزیره آشوراده و خلیج گرگان در شمال غرب استان، جنگل‌های هیرکانی در نوار جنوبی استان، جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد از جمله بلندترین برج آجری جهان با نام «قابوس»، دیواردفاعی گرگان به عنوان دومین دیوار دفاعی دنیا بعد از دیوار چین، پارک ملی گلستان، جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، زندگی عشایر اکراد شمال خراسان به صورت زمستان گذرانی، وجود ۲۳ شهرک صنعتی و منطقه اقتصادی اترک، استقرار سرکنسولگری قزاقستان در گرگان و دسترسی به بازارهای آسیای میانه از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان گلستان به شمار می‌رود که در دولت سیزدهم به این مهم توجه ویژه شده و آهنگ فعالیت‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف شتاب گرفته است.

استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز باید از سوی مسوولان دستگاه‌های دولتی مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا مطالبه چندین ساله اهالی گلستان برای توسعه این خطه هرچه سریع‌تر در حوزه های مختلف محقق شود.

استان گلستان مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵ با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان شمالی همسایه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha