محرومیت‌زدایی در فارس؛ تدریجی اما امیدبخش

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبر: 85596572
محرومیت‌زدایی در فارس؛ تدریجی اما امیدبخش

شیراز - ایرنا -محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از استان فارس در دستورکار متولیان امر قرار دارد که این رویکرد در قالب اجرای پروژه‌های مسکن و طرح‌های توسعه روستایی در مناطق مختلف دنبال می‌شود؛ پروژه‌هایی که هرچند برای به سرانجام رسیدن نیاز به زمان دارند اما برای اهالی این مناطق امیدبخش هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محرومیت‌زدایی مهمترین راهکار برای کاهش آسیب‌ها در مناطق پیرامونی و روستاهای حاشیه شهرها به شمار می‌رود که این رویکرد در قالب پروژه‌های مسکن و طرح‌های توسعه روستایی و با هدف کاهش شکاف‌ طبقاتی و فقرزدایی در مناطق مختلف استان فارس در حال اجراست.

چندی پیش بود که ۳۸ پروژه محرومیت‌زدایی با سه هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال اعتبار با حضور «اسکندر مومنی» وزیر کشور در شیراز به بهره‌برداری رسید؛ پروژه‌های که با هدف بازآفرینی شهری افتتاح شدند و آغاز یا اجرای آنها در مناطق مختلف استان فارس نیز همچنان ادامه دارد.

اخیراً هم برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها به منظور محرومیت‌زدایی مورد بازدید مسئولان مربوطه قرار گرفته؛ در این بازدیدها وضعیت توسعه روستایی و پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی مناطق فارس بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.

بررسی زیرساخت‌های پروژه ۷۲۰ واحدی و ۳۳۸ واحدی مسکن داراب

بررسی زیر ساخت‌های دسترسی به طرح‌های نهضت ملی مسکن شهرستان داراب با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی از مهمترین اقداماتی است که در روزهای اخیر با هدف محرومیت‌زدایی در استان فارس دنبال شده، در این برنامه معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرکل راه و شهرسازی فارس و هیات همراه از پروژه ۷۲۰ واحدی و ۳۳۸ واحدی نهضت ملی مسکن شهرستان داراب بازدید کرد و زیر ساخت‌های دسترسی به این طرح‌های مسکن را مورد ارزیابی قرار داد.

این‌طرح‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ساخت هستند و مسئولان راه و شهرسازی ضمن بازدید از کیفیت و اجرا، موارد مرتبط با تکمیل پروژه را بررسی کردند.

بنیاد مسکن با حفظ حریم روستاها و آزادسازی اراضی تصرفی زمینه را برای واگذاری زمین به جوانان و زوج‌های جوان فراهم کرده است..

در سفر یک روزه معاون وزیر راه و شهرسازی به شهرستان داراب همچنین از مسیرهای ارتباطی چند روستا و طرح‌های عمرانی در دست اجرا نیز بازدید شد و در جلسه شورای اداری این شهرستان که در کارخانه سیمان داراب برگزار شد مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان جهت آسفالت راه‌های روستایی شهرستان داراب همراه با قیر رایگان اختصاص یافت.

فرماندار داراب در حاشیه این نشست گفت: داراب یکی از شهرستان‌هایی است که بیش از ۳۵۰ روستا و آبادی را در خود جای داده؛ همین گستردگی و تعداد زیاد روستاها باعث شده اجرای طرح‌های عمرانی و خدمات در این روستاها به دلیل کمبود اعتبار به کندی انجام شود.

خلیل اقتصادی ادامه داد: هر چند در یک سال گذشته بیش از ۷۴ کیلومتر از راه‌های روستایی و مواصلاتی شهرستان داراب آسفالت شده ولی باز هم در سطح شهرستان بیش از ۳۴۰ کیلومتر راه روستایی خاکی وجود دارد که برای آسفالت آنها نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

فرماندار ویژه داراب افزود: همزمان با سفر رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ایی کشور به شهرستان داراب عملیات اجرایی ساخت ۲کیلومتر راه اصلی مسیر داراب به هشیوار نیز با اعتباری ۳۰ میلیارد تومان آغاز شد.

اقتصادی گفت: تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و روکش آسفالت معابر روستایی به همراه قیر رایگان از مصوبات جلسه شورای اداری شهرستان داراب بود.

رصد طرح مسکونی نشاط سلطان آباد شیراز

در حال حاضر پنج فاز طرح مسکونی نشاط شیراز نیز در رصد و پایش کارشناسان قرار دارد؛ طرح نهضت ملی مسکن سلطان آباد شیراز از جمله طرح‌های تأمین مسکن شهری است که با هدف محرومیت‌زدایی و تامین مسکن مورد نیاز متقاضیان در پنج فاز در حال اجراست که یکی از این طرح‌ها سایت شهرک نشاط است؛ سایت شهرک نشاط شامل پروژه‌های ۴۹۶ واحدی در ماهیت مسکن شهری، ۷۰۰ واحدی و ۱۴۸ واحدی با ماهیت نهضت ملی مسکن، ۱۴۰ واحدی موسوم به سایت بوم محله با ماهیت مسکن شهری و ۱۴۴ واحدی موسوم به سایت شکفت با ماهیت مسکن محرومین در دست اجراست.

این طرح که برخی از فازهای آن در مراحل پایانی قرار دارد یکی از بنیادی‌ترین طرح‌های تأمین مسکن در استان فارس است که همجوار با شهرک سلطان آباد شیراز در یکی از مناطق نزدیک به شیراز قرار دارد و بخش قابل‌توجهی از جمعیت متقاضی مسکن را در خود جای خواهد داد.

کارشناسان بنیاد مسکن اخیراً ضمن بازدید از روند اجرا و ارزیابی پروژه های نهضت ملی مسکن و مسکن شهری در سایت شهرک نشاط سلطان آباد چگونگی کمی و کیفی پیشرفت این طرح را مورد ارزیابی قرار دادند.

در این بازدید که باحضور کارشناس دفتر نظارت و ارزیابی مسکن و عمران شهری دفتر مرکزی بنیاد مسکن، کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی مسکن شهری استان، سرپرستان کارگاه‌های نهضت ملی و مسکن شهری و کارشناسان فنی و پشتیبانی انجام شد، ضمن ارزیابی پیشرفت فازهای مختلف طرح بر لزوم شتاب بخشی به اجرای این طرح مطابق با برنامه زمانبندی تأکید شد.

فارس در مسیر محرومیت‌زدایی؛ تدریجی اما امیدبخش

رفع تصرف از اراضی تملکی در روستای بنکوی شیبانی خرامه

رفع تصرف از اراضی تملکی بنیاد مسکن در روستای بنکوی شیبانی شهرستان خرامه از دیگر اقداماتی است که اخیراً با هدف محرومیت‌زدایی و حفظ حریم روستاهای این شهرستان انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه از رفع تصرف از اراضی تملکی بنیاد مسکن در روستای بنکوی شیبانی این شهرستان به میزان سه هزار متر مربع خبر داد و گفت: قانون، خط قرمز حفظ حریم روستاهای شهرستان است و با مشارکت و همراهی دستگاه قضایی و انتظامی شهرستان با متخلفان برخورد می‌شود.

اصغر ایزدی درباره اقدامات انجام شده در روستای بنکوی شیبانی گفت: بنیاد مسکن با حفظ حریم روستاها و آزادسازی اراضی تصرفی زمینه را برای واگذاری اراضی به جوانان و زوج‌های جوان در این شهرستان فراهم کرده است.

وی افزود: تجاوز به حریم روستاها نه تنها نوعی قانون‌شکنی است بلکه دست ما را در توسعه روستاها می‌بندد، بسیاری از مهاجرت‌ها در مناطق روستایی به لحاظ همین قانون‌شکنی‌هاست، واگذاری قانونی اراضی به متقاضیان زمینه را برای ماندگاری بیشتر در این مناطق فراهم می‌کند.

ایزدی با ارائه گزارشی از توسعه روستایی در این شهرستان از اجرای آسفالت در ۲۵ روستا با مشارکت دهیاری‌ها خبر داد و گفت : این طرح‌ها با ۵۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع آسفالت و اعتبار هزینه شده ۶ میلیارد تومان از محل طرح قیر اجرایی شده است.

روستای کدنج شهرستان شیراز، کانون محرومیت‌زدایی

نشست بررسی مسائل و مشکلات روستای کدنج مرکز بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز با حضور مدیر بنیاد مسکن این کلانشهر و دهیار رییس شورای اسلامی روستای کدنج برگزار شد و حاضرین در این جلسه به ارزیابی مسایل و مشکلات این روستا پرداختند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز در این نشست برخی از قابلیت‌های توسعه روستای کدنج را برشمرد و گفت: بهسازی و اجرای طرح هادی، واگذاری زمین، پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی، از جمله موضوعاتی است که در دست بررسی قرار دارد.

محسن ابراهیمی اجرای طرح بهسازی معابر ۲۰ روستا با اعتبار ۲۷۵ هزار میلیون ریال، بازنگری طرح هادی ۱۲روستای شهرستان شیراز با اعتبار ۲۶هزار و ۴۰۰ میلیون ریال، واگذاری و تعیین تکلیف بیش از ۱۰۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و افراد واجد شرایط در روستاهای شهرستان را از مهمترین اقدامات در عرصه محرومیت‌زدایی دانست و گفت: واگذاری هشت قطعه زمین جهت فضای آموزشی بصورت رایگان، واگذاری میزان یک هزار و ۸۵۰ متر در روستای نوروزآباد جهت فضای آموزشی، تملک بیش از ۵۰ هکتار زمین روستایی جهت تفکیک، واگذاری به متقاضیان دارای شرایط و جوانان روستا و اخذ اسناد تملکی بیش از ۶۰ هکتار زمین از دیگر اقدامات در این عرصه به شمار می‌رود.

روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش، گنجینه‌ای بی‌بدیلی در صنعت توریسم هستند که در صورت تخصیص اعتبار و تأمین زیرساخت‌ها و توانمندسازی، می‌توانند به رونق اقتصادی در استان فارس کمک کنند..

او با ارائه گزارشی از عملکرد حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) گفت: واگذاری سه قطعه زمین رایگان و ۲ قطعه زمین جهت مددجویان بهزیستی، بهسازی و اجرای طرح هادی اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیرمشارکتی بنیاد مسکن و همکاری دهیاری و بسیج سازندگی در سطح ۵۰ روستای شهرستان شیراز به متراژ ۴۱۵ هزار متر مربع با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات شاخص در حوزه محرومیت‌زدایی است.

روستای کردشول پاسارگاد در مرکز توسعه روستایی

روستای کردشول شهرستان پاسارگاد نیز که به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری فارس به شمار می‌رود در مرکز توجه متولیان امر محرومیت‌زدایی در این شهرستان قرار دارد و اخیراً هم بازدیدی از اجرای سنگ فرش معابر این روستا انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد در این بازدید برخی از قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری را برشمرد و گفت: روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش، گنجینه‌ای بی‌بدیل در صنعت توریسم هستند که در صورت تخصیص اعتبار و تأمین زیرساخت‌ها و توانمندسازی، می‌توانند به رونق اقتصادی در استان کمک کنند.

فارس در مسیر محرومیت‌زدایی؛ تدریجی اما امیدبخش

محمد جواد آرایش ادامه داد: روستاهای هدف گردشگری یکی از مقاصد مهم گردشگران به شمار می‌رود که به دلیل جذابیت‌های خاص، سالانه علاقه‌مندان و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند که می‌خواهند ساعاتی را در آرامش و به دور از هیاهوی شهری سپری کنند.

او که معتقد است اغلب روستاهای شهرستان پاسارگاد ظرفیت و توانمندی گردشگری روستایی دارند افزود: گردشگری روستایی به فعالیت‌های گردشگری در محیط روستایی با توجه به فرهنگ و بافت سنتی روستا، هنر و صنایع روستایی و آداب و رسوم آن اهمیت می‌دهد و می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب، شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌ها در توسعه مناطق روستایی نقش مؤثری ایفا کند.

طرح‌های نهضت ملی مسکن اقلید در رصد و پایش

اخیراً همچنین پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرستان اقلید باحضور کارشناسان نظارت و ارزیابی مسکن شهری استان مورد بازدید قرار گرفت.

مدیر و کارشناس بنیاد مسکن شهرستان اقلید نیز از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح شهرستان بازدید کردند.

در این بازدید که از فازهای ۲ و ۳ انجام شد عملکرد متولی و ناظرین پروژه‌ها در تشکیل پرونده و تهیه مستندات و کیفیت پروژه‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید در حاشیه این بازدید طرح‌های نهضت ملی مسکن را پیشران توسعه این شهرستان دانست و گفت: با اتمام طرح‌های در دست احداث طیف وسیعی از جمعیت متقاضی نهضت ملی مسکن در این شهرستان خانه‌دار می‌شوند.

محسن اسلامی مزیت‌های طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان اقلید را برشمرد و افزود: این طرح‌ها افزون بر اینکه در شهر اقلید اجرایی شده در شهرهای حسن‌آباد، دژکرد و سده نیز قابلیت اجرا دارد.

با وجود اجرای مستمر و هفتگی این پروژه‌ها در استان فارس هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در گوشه گوشه این استان پهناور هستند که نیاز جدی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند؛ روستاهایی که حتی از ابتدایی‌ترین امکانات و زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف محروم هستند و در انتظار اتخاذ تدابیر اساسی برای حل مشکلاتشان در این عرصه به سر می‌برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha