گام‌های دولت برای زدودن محرومیت از چهره روستاهای فارس

شیراز-ایرنا-پیشبرد اقدامات در حوزه محرومیت‌زدایی یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است که این مهم در روستاهای مختلف فارس با تلاش دغدغه‌مندان و متولیان امر در حال پیگیری است و تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کسب رضایت مردم در تمامی مناطق محروم ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حق مردمی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند این است که نیازها و خواسته‌های خود را از مسئولان کشور مطالبه کنند و وظیفه دولت نیز برطرف کردن این مشکلات و محرومیت‌هاست.

رسیدگی به دور افتاده‌ترین نقاط کشور در اولویت دولت‌ سیزدهم

از این رو رسیدگی به دور افتاده‌ترین نقاط کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از انقلاب مورد توجه مسئولان قرار گرفت و این مهم با تشکیل نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری با عزم جدی‌تری دنبال و سعی شد تا چهره خشن محرومیت از مناطق مختلف زدوده شود.

در دولت سیزدهم نیز محرومیت‌زدایی و توجه به توسعه مناطق روستایی از همان ابتدای تشکیل دولت در اولویت سیاستگذاران و دولتمردان قرار گرفت؛ رویکردی که با حضور رییس جمهور در مناطق صعب العبور و حاشیه شهرها و مناطق محروم در هر استان تبدیل به گفتمانی برای مسئولان و وزرای دولت شد.

عمده سفرهای دولت سیزدهم به مناطق محروم

بررسی سفرهای استانی سال نخست دولت سیزدهم نشان می‌دهد عمده سفرهای رییس جمهور فقط به مراکز استان‌ها محدود نشده بلکه ایشان در سفرهای خود نشان داد که اولویت دولتمردانش باید مناطق محروم، صعب العبور، نقاط صفر مرزی و حاشیه شهرها باشد.

در حقیقت سفرهای رییس جمهور صرفا محدود به بازدید و بیان کردن مشکلات نشده بلکه این بازدیدها نتیجه ملموس برای بهبود مشکلات مردم به همراه داشته است.

رییس جمهور در ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در دیدار با جمعی از خیران و مسئولان مؤسسات خیریه بر ضرورت محرومیت‌زدایی تأکید کرد و گفت: مشارکت خیران در طرح های زیرساختی و محرومیت‌زدا برای دولت ارزان‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر به انجام می‌رسد.

تلاش برای محرومیت‌زدایی از فارس

نگاه به پروژه‌های در دست اجرا دولت در استان فارس نیز حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم گام‌های عملی و تلاش جهادی برای محرومیت زدایی از استان، داشته‌است.

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.

بدین ترتیب استاندار فارس هم که محرومیت زدایی را از مهمترین برنامه‌های استان می‌داند با اشاره به نگاه دولت مردمی به مناطق محروم معتقد است که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد؛ سعی ما نیز بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.

یکی از نهادهایی که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف استان انجام داده است.

اخیراً نیز برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها مورد بازدید مسئولان مربوطه در این نهاد قرار گرفته و وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌های فارس بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.

اجرای آسفالت پنج هزارمتر مربع از معابر روستای جونان بخش فسارود شهرستان داراب

شهرستان داراب که در ۲۲۵ کیلومتری شیراز قرار دارد یکی از شهرستان‌های فارس است که در برنامه‌های توسعه‌گرایانه مورد توجه مسئولان ارشد فارس قرار گرفته است.

روز یکشنبه ۲۵ تیرماه مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب از اجرای عملیات آسفالت معابر روستای جونان به مساحت پنج هزارمتر مربع در قالب اجرای طرح نهضت آسفالت معابر روستاها از محل اعتبارات قیر مشارکتی با مشارکت دهیاری خبر داد.

محمدرضا حسن زاده در حاشیه اجرای این طرح افزود: در راستای محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستاها با اجرای طرح هادی، بنیاد مسکن با مشارکت دهیاری روستای جونان ، اقدام به آسفالت معابر این روستا با اعتبار یک میلیارد تومان شده است.

وی بازنگری طرح هادی روستاهای نصیرآباد،قلعه نو، بانوج، عطابخش، جمسی، پاسخن، مروارید،سنگ چارک، هادی آباد،علی آباد،اسماعیل آباد، شمس‌آباد، اکبرآباد و محمدآباد با اعتباری افزون بر ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان را ازجمله کارکردهای عمران روستایی در این شهرستان دانست.

این مقام مسئول به تهیه طرح هادی در روستاهای حسین آباد جدید، دشت ۲سلطان آباد،گز و گوبان با اعتباری بالغ بر ۱۸۰میلیون تومان اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت بنیاد مسکن با واگذاری ۲۵۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و واجدین شرایط در روستاها و تشکیل پرونده،صدور رأی و صدور۴۸۸جلد اسناد مالکیت شهری و روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک اقداماتی اساسی در این حوزه انجام داده است.

ارایه خدمات فنی و پاسخ استعلام۶۳۶فقره پروانه ساختمانی با فعالیت ۲دفتر فنی و نظارت ۴۰ناظر فعال درروستاها به مساحت ۷۹ هزار و ۵۴۶متر مربع، صدور بیمه نامه جهت منازل جدید روستایی به تعداد۴۵۰فقره و تملک اراضی ملی در روستاها با همکاری اداره منابع طبیعی درراستای توسعه مسکونی روستایی به میزان ۱۳۰هکتار از دیگر فعالیت‌هایی بود که مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب به آن اشاره کرد.

گام‌های دولت برای زدودن محرومیت از چهره روستاهای فارس

بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح ۷۲۰ واحدی نهضت ملی مسکن داراب

همچنین در نشستی با حضور کارشناس عالی دفتر مرکزی بنیادمسکن، کارشناس عالی مسکن شهری بنیاد مسکن فارس و مدیر بنیاد مسکن داراب وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح ۷۲۰ واحدی نهضت ملی مسکن داراب بررسی شد و پیرامون مشکلات پروژه بحث و تبادل نظر شد.

مدیر بنیاد مسکن داراب در حاشیه این نشست اقدامات انجام شده اظهارکرد : پروژه ۷۲۰واحدی طرح نهضت ملی مسکن شهرستان در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع با تعداد ۷۲۰واحد و ۱۷۴ قطعه به صورت چهار واحدی در حال ساخت است.

محمدرضا حسن زاده با اشاره به تحولات به وجود آمده ناشی از توسعه روستایی در مناطق روستایی این شهرستان افزود: هر چند در سال‌های گذشته حجم فعالیت های توسعه در مناطق روستایی بالا بوده است اما حجم محرومیت‌ها نیز در این مناطق بالاست و می‌طلبد تا در سال پشتیبانی تولید توسعه روستایی در این شهرستان شتاب بیشتری گیرد.

وی در ادامه از صدور اسناد تملکی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک به متراژ ۲۹هکتار در این شهرستان خبر داد و گفت: ثبت نام و تأیید نهایی۲ هزار و ۱۳۵ نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و جرای دیوار چینی طبقه همکف و اول و اجرای سقف طبقه همکف واحد های پروژه ۷۲۰واحدی طرح نهضت ملی مسکن از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن در سالی‌ست که گذشت.

وی جمع کل اعتبارات هزینه شده در سالی که گذشت را ۱۴۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان دراین شهرستان اعلام کرد.

گام‌های دولت برای زدودن محرومیت از چهره روستاهای فارس

بهسازی روستای رونیز سفلی از توابع استهبان با مشارکت بنیاد مسکن

مناطق محروم و روستایی شهرستان استهبان که در ۱۷۴ کیلومتری شیراز واقع شده نیز از دیگر مناطقی هستند که در آنها اقدامات قابل توجهی برای توسعه روستایی صورت گرفته است.

پروژه بهسازی روستای رونیز سفلی از توابع بخش رونیز استهبان از پروژه‌هایی است که اخیرا با هدف رفع محرومیت‌زدایی از این منطقه مورد بازدید مدیر بنیاد مسکن این شهرستان و کارشناسان قرار گرفته و تمدیدات لازم برای شتاب‌بخشی به این پروژه اندیشیده شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان در این بازدید موارد و نکات فنی در خصوص اجرای کانال سنگی روستا جهت دفع آب های سطحی را بیان کرد و گفت: شرکت ماهان تأسیسات آسمان با اعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان پیمانکار بهسازی روستا است.

ابراهیمی اجرای طرح های بهسازی روستاها را از جمله طرح های کلیدی و مؤثر در توسعه روستاها دانست و افزود: بنیاد مسکن از همه فرصت های توسعه دراین مناطق با حداکثر توان بهره‌گیری می کند.

وی از اقدامات انجام شده در مناطق روستایی این شهرستان از جمله پرداخت وام‌های مسکن روستایی و شهری با همکاری بانک‌ها در این شهرستان با اعتباری معادل ۵۸۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این شهرستان ۵۴۰ میلیون تومان وام معیشتی پرداخت شد و ۲میلیارد تومان به عنوان تسهیلات بلاعوض جهت احداث واحدهای مسکونی و تعمیراتی اختصاص یافت.

وی از بهسازی روستاهای این شهرستان، آسفالت و توسعه ‌معابر، احداث کانال دفع آب های سطحی با اعتباری معادل ۱۰ میلیارد تومان خبر داد و بیان کرد: تهیه و بازنگری طرح هادی روستاها با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون تومان و اختصاص زمین یک هکتاری شهرک امام حسین (ع) برای احداث مسکن ملی و احداث ۱۱۲ واحد مسکونی از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن در سالی‌ست که گذشت.

گام‌های دولت برای زدودن محرومیت از چهره روستاهای فارس

اختصاص ۱۰۰ فقره وام و تسهیلات مسکن روستایی به شهرستان استهبان

مدیر بنیاد مسکن استهبان همچنین با اشاره به اختصاص بیش از ۱۰۰ فقره از وام‌های مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزارنفر جمعیت در قالب طرح ویژه و حوادثی به بانک تجارت شعبه شهرستان، خواستار شتاب بخشی به اعطای تسهیلات مسکن به متقاضیان شد.

کرامت ابراهیمی با تقدیر از همکاری مدیر و کارکنان آن شعبه با بنیاد مسکن اضافه کرد: این تعامل و هم افزایی زمینه ساز توسعه روستایی و محرومیت زدایی و مقدمه ای برای برداشتن گام های بزرگتر برای پیشرفت و آبادانی روستاها است.

وی گفت: امروز پیرامون آزادسازی اقساط و همچنین انعقاد قرارداد پرونده‌های باقیمانده جلسه‌ای با حضور کارشناس واحد وام و رییس و کارکنان شعبه بانک تجارت در محل بانک تجارت برگزار شد که امید است زمینه‌ساز روان‌سازی اعطای تسهیلات بیشتر در این شهرستان باشد.

آغاز عملیات نقشه‌برداری روستای شهیدآباد شهرستان خرم بید با مشارکت بنیاد مسکن

خرمبید نیز که از شهرستان‌های شمالی فارس است و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد که تلاش‌ها برای توسعه مناطق محروم این شهرستان در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن این شهرستان اخیرأ بر لزوم بازنگری طرح هادی روستای شهیدآباد در راستای اهمیت و درخواست دهیاری و شورای اسلامی این روستا تأکید کرد و از آغاز عملیات نقشه برداری این روستا با مشارکت بنیاد مسکن خبر داد.

بهرام دوستی روشن در این باره افزود: در جریان سفر مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به شهرستان خرمبید و بازدید از روستای شهیدآباد این موضوع با قید فوریت در دستور قرار گرفت و از منابع داخلی بنیاد مسکن‌ تأمین اعتبار شد.

دوستی روشن اضافه کرد: نقشه برداری پایه روستا توسط مشاور ذیصلاح وارد مرحله برداشت هوایی و زمینی شده است و این طرح با شتاب قابل قبولی در حال اجرا است.

وی به برخی از شاخص های توسعه روستایی و محرومیت زدایی در این شهرستان هم اشاره کرد و گفت: مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت و همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف از جمله کارکردهای اصلی بنیاد مسکن است.

مدیر بنیاد مسکن خرمبید به تهیه طرح مجتمع های زیستی و واحد های مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها دراین شهرستان اشاره کرد و افزود: تهیه زمین مورد نیاز طرحها و پروژه‌های بنیاد و آماده سازی آنها، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی از طریق تولید و تهیه و توزیع، نظارت بر پرداخت و مصرف وام های قرض الحسنه مسکن روستایی که از محل منابع مالی و سیستم بانکی تأمین می‌شود، تهیه طرح‌های هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب از دیگر کارکردهای اصلی بنیاد مسکن است.

گام‌های دولت برای زدودن محرومیت از چهره روستاهای فارس

دومین نشست هیت امنای حساب ۱۰۰ امام (ره) شهرستان قیروکارزین

از دیگر شهرستان‌های فارس که توسعه مناطق محروم آن در دستورکار مسئولان ارشد استان قرار گرفته شهرستان قیروکارزین در فاصله ۲۳۳ کیلومتری از شهر شیراز است. اخیرا دومین نشست هیات امنای حساب ۱۰۰ امام (ره) شهرستان قیروکارزین با حضور مدیر حساب ۱۰۰ بنیاد مسکن فارس و اعضا و خیرین شهرستان قیر و کارزین در محل فرمانداری برگزار شد و در این نشست آخرین رویکردهای استقبال خیرین از حساب ۱۰۰ و چگونگی جذب خیرین و نیکوکاران مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن قیر و کارزین در این نشست گزارشی از پیگیری ها و اقدامات صورت پذیرفته در حوزه حساب ۱۰۰ امام (ره) ارایه داد و اظهارکرد: این شهرستان از دیرباز در حوزه کمک‌های خیرخواهانه شهرت داشته و اکنون نیز با کمک خیران فعالیت بهتر و موثر تر حساب ۱۰۰ امام راحل کلید زده شده است.

هادی نجفی همچنین به اقدامات عمرانی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حوزه بازسازی و مسکن روستایی نیز بنیاد مسکن این شهرستان فعالیت هایی چشمگیر داشت از جمله این فعالیت ها می توان به اعطای تسهیلات مسکن روستایی به ۵۲۲ نفر با ۷۰۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، صدور پروانه ساختمانی روستایی برای ۹۶ متقاضی، صدور بیمه منازل روستایی برای ۱۳۱ متقاضی و صدور سند شهری و روستایی در قالب الحاق موادی و قانون ساماندهی برای ۱۴۹ متقاضی اشاره کرد.

وی ادامه داد: واگذاری زمین روستایی در راستای تامین مسکن اقشار کم درآمد و اسکان عشایر تفکیک مستثنیات به میزان ۱۱۶ قطعه و تصویب طرح تفکیکی اراضی ملی و روستایی در روستاهای مظفری و هنگام و همچنین بازنگری طرح هادی روستایی در چهار روستای هنگام -تنگ روئین -ابو عسکر- نهویه اشاره کرد.

گام‌های دولت برای زدودن محرومیت از چهره روستاهای فارس

نجفی به تشریح عملکردهای حوزه مسکن شهری پرداخت و گفت: بنیاد مسکن با همراهی راه و شهرسازی در شهرهای امام شهر، افزر، قیر، کارزین و مبارک آباد طرح های مسکن شهری اجرا کرده است.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها در دولت سیزدهم بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha