دهلی‌نو نگران تاثیر جنگ غزه بر راه‌گذر هند-خاورمیانه-اروپا

تهران- ایرنا- وزیر دارایی هند، با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیک شکننده راه‌گذر هند-خاورمیانه-اروپا، جنگ اسرائیل و فلسطین را یکی از جلوه‌های نگران‌کننده‌ وضعیت فعلی دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری آنی هند، نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، در سخنرانی خود در گفت‌وگوی منطقه‌ای هند و اقیانوسیه ۲۰۲۳ در دهلی نو گفت: کریدور هند-خاورمیانه-اروپا، یک کریدور اقتصادی چندوجهی است که شبکه‌های متعدد کشتی‌رانی، راه‌آهن و جاده‌ها را در بر می‌گیرد و همچنین کابل‌های برق، کابل‌های داده پرسرعت و خط لوله انتقال انرژی سبز را شامل می‌شود.
وی افزود: این کریدور، ماهیتی دریایی خواهد داشت. این بنادر هند مانند بندر جواهر لعل نهرو، موندرا (گجرات) و کاندلا (گجرات) را به بنادر غرب آسیا مانند فجیره، جبل علی و ابوظبی در امارات و بنادر دمام، راس الخیر و غویفت در عربستان سعودی وصل می‌کند، سپس یک بخش ریلی وجود خواهد داشت که این مسیر را ادامه می‌دهد و اتصال به شهرهای حراد و الحدیثه عربستان سعودی و بندر حیفا در سرزمین های اشغالی را فراهم می‌کند.
سیتارامان گفت: بخش نهایی که برخی آن را کریدور شمالی می‌نامند، بار دیگر یک بخش دریایی خواهد بود که بندر حیفا را به بندر یونانی پیرئوس (اروپا) متصل می‌کند، این کریدور یک مسیر تجاری قابل اعتماد و مقرون به صرفه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: شبکه ترانزیت بین مرزی، مسیر کشتی به ریل برای تکمیل حمل و نقل دریایی و جاده ای موجود و تسهیل تجارت و اتصال کشورها منجر به در هم تنیدگی و همکاری اقتصادی جنوب آسیا، غرب آسیا، اروپا و خاورمیانه، می شود.
سیتاماران هشدار داد: این مسیر چالش‌های ژئوپلیتیکی خاص خود را دارد و درگیری‌های جاری در اسرائیل و غزه یک جلوه نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اهمیت اقیانوس در روابط آینده جهان گفت: هند کاملاً از این واقعیت آگاه است که در آینده قابل پیش‌بینی، قدرت ملی همه‌جانبه هند به‌طور جدایی ناپذیری با اقیانوس هند مرتبط خواهد ماند.

از نظر محموله های بین المللی، رتبه هند از رتبه ۴۴ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۲۲ در سال ۲۰۲۳ رسیده است. به طور مشابه، طبق گزارش عملکرد لجستیک بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، «زمان چرخش» بنادر هند اکنون فقط ۰.۹ روز است که از دیگر بنادر مانند سنگاپور، امارات، آلمان، آمریکا، استرالیا، روسیه و آفریقای جنوبی پایین تر است.

به گزارش ایرنا، در ماه سپتامبر (شهریور)، سران چند کشور جهان در نشست گروه ۲۰ در دهلی نو یک قرارداد مسیر تجاری ریلی و آبی را اعلام کردند که خاورمیانه و جنوب آسیا را به هم متصل می کند، به گمان کارشناسان کریدور هند- خاورمیانه- اروپا، یکی از از برنامه های آمریکا برای مقابله با ابتکار طرح «کمربند و جاده» چین است.

این کریدور پیشنهادی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین می گذرد که اکنون رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در نوار غزه در آن درگیر جنگ هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha