خشکسالی محصولات عشایر خراسان‌شمالی را حدود پنج هزار تُن کاهش داد

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان‌شمالی گفت: وقوع خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها سبب کاهش تولید محصولات لبنی و گوشت عشایر به میزان چهار هزار و ۸۶۰ تُن در سال جاری شد. 

مهدی خانی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وقوع خشکسالی سبب شد تا کاهش تولید در بخش دام ۹۷۲ میلیون ریال به عشایر استان خسارت وارد کند.

وی افزود: امسال ۱۶۵ هزار هکتار از مراتع استان دچار کاهش تولید علوفه شد که میزان خسارت در این زمینه ۸۲۵ میلیون ریال برآورد شده است.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان‌شمالی با اشاره به وقوع ۲ حادثه گرگ زدگی در دام های عشایر استان افزود: این حادثه ها در شهرستان های اسفراین و سملقان گزارش شد و ۵۷ راس دام عشایر استان در حادثه های گرگ گرفتگی امسال تلف و ۶۴ راس دام این دامداران دچار آسیب شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره خسارت حوادث طبیعی به عشایر استان گفت: امسال حادثه های مختلف از جمله آتش سوزی، سیل، سرمازدگی و گرگ گرفتگی به عشایر استان خسارت تحمیل کرد به طوری که ۴۱۸ راس دام براثر سرما زدگی تلف شدند.

خانی خاطرنشان کرد: در مجموع ۴۷۵ راس دام عشایر استان در حادثه های مختلف تلف شد که میزان خسارت این حوادث در این زمینه ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، شش درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۳۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۰۰ راس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha