۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰
کد خبر: 85295581
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بنگلادش کمک نظامی ضدچینی ژاپن را دریافت می‌کند

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰
کد خبر: 85295581
بنگلادش کمک نظامی ضدچینی ژاپن را دریافت می‌کند

تهران- ایرنا - تصمیم ژاپن برای ارسال قایق‌های گشتزنی به بنگلادش، داکا را به دومین دریافت‌کننده تجهیزات نظامی در چارچوب برنامه جدید کمک نظامی و امنیتی توکیو بعد از مانیل تبدیل خواهد کرد که اقدامی ضدچینی و در راستای تقویت و معماری دفاعی منطقه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از آسیانیوز، ژاپن با هدفی که تقویت امنیت دریایی بنگلادش اعلام می‌شود توافقنامه ای در داکا امضا کرد تا تامین‌کننده کشتی هایی برای بنگلادش به ارزش ۵۷۵ میلیون ین معادل ۸۲ میلیون دلار ذیل برنامه کمک امنیتی باشد که در ماه آوریل ( فرودین/ اردیبهشت ) سال جاری میلادی درباره آن از سوی دولت ژاپن توضیح داده شد. یکی از اهداف، مقابله با تهاجم دریایی چین در اقیانوس هند از طریق کمک به این کشور عنوان شده است.

به علاوه ذخایر نظامی به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون ین از سوی دولت فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن برای فیلیپین به عنوان نخستین کشور دریافت کننده تجهیزات نظامی برای داشتن رادارهای نظارتی ساحلی ارسال می شود که بخشی از توافقی است که میان دو کشور در آغاز ماه جاری میلادی امضا شده است.

کمک امنیتی رسمی (OSA) نوعی فروش نظامی خارجی است که از سوی دولت ژاپن برای کمک به کشورهایی (تایوان، ویتنام، فیلیپین ، استرالیا، کره جنوبی و هند) در نظر گرفته می شود که بالاترین روابط را در عملکرد ضد کره شمالی، چین و روسیه داشته باشند و از طرفی دیگر از صنایع دفاعی ژاپن در راستای صادراتش حمایت می کنند.

وزارت امورخارجه ژاپن جزئیات بیشتری درباره نوع قایق هایی که برای بنگلادش خواهد فرستاد منتشر نکرده است و تنها اعلام کرده که قصد تقویت ظرفیت های نیروی دریایی جنوب آسیا برای رصدکردن، نظارت و کمک در بلایای طبیعی بویژه در خلیج بنگال را دارد که این وزارت خانه آنرا به عنوان مسیر تجاری و دریایی مهم برای ژاپن توصیف کرده است. به علاوه تعداد کشتی ها هنوز تائید نشده است اما مقامات وزارت امورخارجه از تخصیص ۴ کشتی خبر دادند.

بر پایه این گزارش، بدین ترتیب در فهرست سال آینده ژاپن، مالزی و فیجی درحال انجام مذاکراتی برای تهیه ذخایر نظامی هستند درحالی که ویتنام و جیبوتی نیز در میان کشورهایی قرار گرفتند که ظرفیت آغاز کار دارند. در مجموع دولت کشیدا ۲ میلیارد ین برای چنین کمک هایی در سال جاری تخصیص داده است که بازگشتی از سیاست پیشین توکیو در اجتناب از کمک نظامی است. هدف از این طرح به گفته توکیو تقویت ظرفیت های بازدارندگی و امنیتی این کشورها با چشم انداز «معماری دفاعی منطقه ای» است که برای ژاپن و در پاسخ به ردپاهای چین در بنگلادش که از طریق پروژه های «کمربند و جاده» رشد چشمگیری داشته، مطلوب است.

علاوه براین پکن نه تنها بزرگترین شریک تجاری داکا بلکه بزرگترین تامین کننده تجهیزات نظامی برای بنگلادش است. براساس اطلاعات موسسه تحقیق صلح بین الملل استکهلم در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ چین حدود ۷۴ درصد واردات نظامی بنگلادش را تامین کرده است.

در پایان این گزارش آمده است توکیو در تلاش است تا از کمک امنیتی رسمی (OSA) در جهت کاهش وابستگی و تنوع بخشیدن به تجهیزات دفاعی داکا استفاده کند.

ژاپن شریک اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیایی به ویژه بنگلادش است. داکا از سال ۱۹۷۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار از توکیو به عنوان کمک های اقتصادی دریافت کرده که از این میان ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در قالب کمک های توسعه خارجی جای گرفته است.

پیش تر یک کارشناس چینی با اشاره به گسترش همکاری‌های امنیتی ژاپن با کشورهای همسایه پکن تاکید کرد که توکیو آشکارا چین را به عنوان یک دشمن در برنامه های آتی خود تعریف کرده است.

لو چائو رئیس مرکز مطالعات آمریکا و شرق آسیا در دانشگاه لیائونینگ در خصوص اینکه ژاپن در حال بررسی ارائه تجهیزات دفاعی به ویتنام و فیلیپین است، گفته بود: از زمان روی کار آمدن فومیو کشیدا، توکیو مصمم به گسترش دشمنی با پکن بوده است، این طرح راهبردی پس از نشست کمپ دیوید بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تقویت شد.

رادیو و تلویزیون دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی)۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) در گزارشی اعلام کرد که توکیو پس از ارائه تجهیزات دفاعی به مانیل، در حال بررسی ارائه این نوع تجهیزات به ویتنام در چارچوب همکاری امنیتی جدید است.

ژاپن در چارچوب کمک های امنیتی رسمی، مجموعه ای از رادار های نظارتی را در اختیار فیلیپین گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha