۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۵۹
کد خبر: 85297281
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پل مجموعه تاریخی خیرآباد گچساران مرمت شد

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۵۹
کد خبر: 85297281
پل  مجموعه تاریخی خیرآباد گچساران مرمت شد

گچساران - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: یک دهنه پل تاریخی متعلق به دوره ساسانی واقع در مجموعه تاریخی خیرآباد شهرستان گچساران مرمت شد.

رحیم خردمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت این پل تاریخی با بیش از هشت میلیارد ریال هزینه در ۶۰ روز اجرا شد.

وی مصالح اصلی به کار رفته در ساخت پل عهد ساسانی را گچ و سنگ لاشه بیان کرد و گفت : این مجموعه متشکل از سه دهنه پل، مدرسه، آتشکده، قلعه، آب ‌انبار و چهار طاقی‌های‌ قلعه‌ سنگی‌ کوچک‌ است.

وی سه دهنه پل و.اقع در مجموعه تاریخی خیرآباد را ممربوط به سه دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی عنوان کرد و گفت: این سازه‌ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بوده در زمان اردشیر بابکان احداث شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران با اشاره به لزوم مرمت سالانه مجموعه های تاریخی با توجه به تهدید عوامل طبیعی گفت: پل ساسانی مجموعه‌ تاریخی خیرآباد تاکنون در هشت مرحله مرمت و بازسازی شده است.

خردمند مجموعه آثار تاریخی منطقه خیرآباد یادمانی از فرهنگ و تمدن کشور و تسهیل کننده جابجایی های تجاری، زیارتی و گردشگری و ... ذکر و اضافه کرد: مرمت و بازسازی این اثر تاریخی نیازمند اعتبار بیشتری برای مرمت است.

وی افزود: این اثر تاریخی شامل پل‌ها و چهار طاقی‌هایی برای سهولت عبور کاروانیان در جاده ارتباطی گچساران به بهبهان ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: اثر تاریخی کوشک گدنگون دیگر بنای تاریخی این شهرستان است که امسال با بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه مرمت و بازسازی شد.

وی تصریح کرد: چهار طاقه خیرآباد، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، پل ساسانی خیرآباد و کاروان سرای خان عوض لیشتر از مهم ترین آثار این خردمند اظهار کرد:

وجود بیش از ۲۳۸ اثر و بنا شناسایی شده مربوط به دوره های مختلف تاریخی به خصوص اسلامی، صفوی و ساسانی مبین جایگاه، رونق و شکوه باستانی شهرستان گچساران است .

۱۳۸ اثر از مجموع آثار تاریخی شهرستان گچساران در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha