آیینی برای نکوداشت پیشگامان عرصه پزشکی کهگیلویه وبویراحمد/جراحی با دریل برقی+ فیلم

یاسوج- ایرنا- نخستین همایش نکوداشت پیشگامان ماندگار پزشکی به مناسبت روز پزشک، داروساز و دندانپزشک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد و چهره های خاک خورده و پیشکسوت عرصه طب و پزشکی در آیینی مورد تکریم قرار گرفتند و البته بیان خاطرات تلخ و شیرین و دلبستگی های این پزشکان در همایش شنیدنی بود.

به گزارش ایرنا، این همایش به منظور تکریم و تجلیل از مفاخر پزشکی، روسای اسبق سازمان بهداری و منطقه‌ای، روسای پیشین دانشگاه علوم پزشکی، منتخبین عرصه پزشکی و پاسداشت از اولین پزشکان بومی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

این همایش امروز سه شنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۹ صبح در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد و دیدار دوباره پزشکان قدیمی زیر یک سقف حال و هوای خاصی به جلسه داده بود.

در اوایل انقلاب تنها سه بیمارستان با ظرفیت محدود در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت داشتند اما هم اینک با اقدامات انجام گرفته در دو دهه اخیر این استان صاحب بیش از یک هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی شده و از نظر زیرساخت های درمانی متحول شده است.

برگزاری این همایش ادای دین به بزرگان عرصه پزشکی استان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای همایش، اظهار کرد: حکیم و طبیب در فرهنگ اسلامی درجه رفیعی داشته است، اگر نگاه منصفانه ای داشته باشیم، پیشرفت طب در غرب مدیون نظریه ها و کتاب های پزشکان بزرگی مثل ابن سینا بوده است. جمع کثیری از دانشمندان ایرانی به عنوان سرآمدان و افتخارآفرینی این مرز و بوم نقش آفرینی می کنند.

سعید جاودان سیرت افزود: از مهمترین اهداف این همایش می توان به ادای دین به بزرگانی عنوان کرد که عمر خود را بدون هیچ ادعایی صرف سلامت جامعه کردند.

وی تاکید کرد: دکتر هاشمی از نوابغ استان و کشور، اساتید برجسته و صاحب نامی همچون دکتر نیکبخت، دکتر یزدان پناه از مفاخر ما، دکتر اردشیر منصوریان اولین رئیس بیمارستان شهر یاسوج ، دکتر سید صاحب حسینی اولین پزشک بومی استان، دکتر ملک حسینی، دکتر غضنفری اولین پزشک شهرستان گچساران، جهانشاد شرافت اولین پزشک بومی کهگیلویه بوده اند که همگی این افراد با وجود همه کاستی ها اینجا حضور داشتد و توانستند به مردم خدمت کنند و جایگاه ویژه ای میان مردم پیدا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امکانات حوزه پزشکی استان در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست و وجود ۹ بیمارستان، هشت هزار و ۶۰۰ پرسنل و ۲۲۰ هیات علمی و موارد دیگر گواه این ادعاست.

آیینی برای نکوداشت پیشگامان عرصه پزشکی کهگیلویه وبویراحمد+ فیلم

طبع شوخ یکی از پزشکان در همایش

دکتر سید بصیر هاشمی تخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورواتولوژی در ابتدای سخن اش شوخی کرد و گفت: چشم پزشکان معتقدند شنیدن کی بود مانند دیدن و ما هم می گوییم چه کم نور است چشمی بار عینک می کشد بینی.

وی تاکید کرد: کل رشته های پزشکی مهم هستند ولی شنوایی خیلی با ارزش است چون گفتار و بویایی به دنبال آن است زیرا اگر کسی ناشنوا باشد گفتار هم نخواهد داشت. بهمین دلیل شنوایی را حس برتر می بینند.

تخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورواتولوژی ابراز کرد: با مداخله پزشکی برای اولین بار توانسته ایم یکی از حواس پنج گانه را برگردانیم و با جراحی این حس برگشته است.

هاشمی بیان کرد: با دستان توانمند جراحان در سطح کشور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار ناشنوا این حس را به دست آورده اند.

با دریل تاسیسات بیمار را جراحی کردم

دکتر منصوری رئیس اولین بیمارستان یاسوج گفت: اولین بیمارستان شهر یاسوج نامش شهید بهشتی بود و هفت هزار نفر جمعیت را پوشش می داد و برای حتی یک واشر ۶ روز به تهران باید می رفتیم.

وی تاکید کرد: امکانات بسیار محدود بود و این صحبت ها به حدود پنجاه سال پیش برمی گردد و حتی یک بیمار که از آبشار یاسوج سقوط کرده بود مجبور شدم با دریل تاسیسات سرش را جراحی کنم.

این پیشکسوت ادامه داد: سر کودک چهارساله ای که تومور سرش بزرگ تر از وزن سرش بود را با موفقیت جراحی کردیم و اتفاقات نادری تجربه کردیم.

رئیس اولین بیمارستان یاسوج ادامه داد: بیمارستان شهید بهشتی تازه ساخت بود و هیچ پزشکی نداشت و از بنده خواسته شد که سه پزشک دیگر باید جذب کنم اما با دیدن محرومیت این شهر مصمم شدم تا می توانم پزشک بیاورم.

آیینی برای نکوداشت پیشگامان عرصه پزشکی کهگیلویه وبویراحمد+ فیلم

آن زمان در به در دنبال پزشک بودیم و کمبود داشتیم

یکی از پزشکان پیشکسوت هم استانی گفت: خیلی تشکر می کنم که در زمان حیاتم چنین بزرگداشتی را گرفتند، مردم یاسوج را بسیار دوست دارم، از زمانی که اینجا آمدم اگر پشتیبانی اندک افراد محلی نبود، نمی توانستم کار کنیم، یک بیمارستان کاملا تخصصی در رشته های مختلف راه اندازی کردیم، خوشحالم که اینجا تغییر کرده و پیشرفت کرده است، آن موقع دنبال یک نفر پزشک می گشتیم و نبود، اما حالا پزشک های زیادی بومی یاسوج حضور دارند و کار می کنند.

دکتر سید صاحب حسینی گفت: در سال ۱۳۴۶ به عنوان اولین دانشجوی بومی رشته پزشکی وارد دانشگاه شدم، ۲ سال در اهواز و پنج سال در تهران گذراندم، دوره سربازی ام در بندرعباس بود.

با خودم عهد بسته بودم که به عنوان یک الگو و پیشگام پزشکان و تحصیل کردگان بعدی، در این استان محروم بمانم و حتی در زمان دانشجویی با همکلاسی هایمان عهد بستیم که ازدواج بومی کنیم.

وی بیان کرد: برخلاف اینکه تصور می‌شود اولین پزشکان خیلی مورد تکریم مردم بودند، اینطور نبود، نیمی از جماعت و مردم منطقه بخاطر حسادت ها و رقابت های ایلی و مسائل پیش پا افتاده به شدت موجب رنجش و آسیب شدند.

دکتر حسینی افزود: من موقعی که به عنوان معاون بهداشتی و درمانی بودم یکی از هم ولایتی های ما در دفتر ریاست دانشگاه کار می کرد و هر هفته بیش از ۱۰ شکایت می آورد که مردم اغلب به ساواک یا دفتر دربار انواع و اقسام تهمت ها را به ما نسبت می دادند و شکایت می کردند.

آیینی برای نکوداشت پیشگامان عرصه پزشکی کهگیلویه وبویراحمد+ فیلم

توصیه پزشک پیشکسوت به جامعه چه بود؟

ابوالفتح لامعی اولین مدیرعامل سازمان بهداری در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: توصیه می کنم ثبت و سفارش و سهمیه ها در کشور تعدیل بشود.

وی گفت: اگر از قافله قرن بیست و یک عقب بیفتیم کشور مستهلک می شود به عنوان کسی که نیم قرن در پزشکی فعالیت دارم توصیه می کنم ثبت و سفارش و سهمیه ها در کشور تعدیل بشود و گرنه آگاهی از کشور کم می شود مخصوصا در طبابت و علوم پزشکی.

وی تاکید کرد: علم با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و تنها توصیه به عنوان یک پزشک دارم این سهمیه ها را تعدیل کنید.

ایران مملو از نخبگان پزشکی است

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار پزشکی یک کار مقدس است و انسان هایی که در معرض خطر و جان دادن هستند را به حیات باز می گردند.

آیت الله سید نصیر حسینی تاکید کرد: سرزمین ما مملو از نخبگان پزشکی است و سرزمین شاهزاده اطبا یا همان ابوعلی سینا است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کشور شایسته این عقب ماندگی تاریخی نبود زیرا هزاران ستاره علمی داریم اما متاسفانه یک عقبگرد سختی داشتیم در حالی که باید پیشرفت داشتیم به گونه ای که در زمان قاجار و پهلوی دست مان را جلو خارجی ها دراز کردیم.

آیت الله حسینی بیان کرد: باید قدردان و قدرشناس باشیم و از این سرمایه های علمی حمایت بکنیم.

وی تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در حوزه علم و پزشکی پیشرفت های اعجاب برانگیز اتفاق افتاده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha