مناسبات تهران-اسلام‌آباد؛ سد راه کارشکنی بازیگران ثالث

اسلام‌آباد - ایرنا - شماری از کارشناسان سیاست خارجی و اندیشمندان پاکستانی با تمجید از نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ارزش‌های جهان اسلام به ویژه قضیه فلسطین، اظهار داشتند که تهران و اسلام‌آباد به عنوان دو بازیگر مهم منطقه سد راه بزرگ در مسیر کارشکنی نیروهای ثالث و مخل امنیت هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، شماری از چهره‌های برجسته حوزه روابط خارجی، دیپلماتیک و اقتصادی در سمینار روابط ایران و پاکستان به میزبانی شورای روابط خارجی پاکستان PCFR در شهر کراچی بر لزوم هم افزایی دو کشور دوست و همسایه برای تقویت همکاری‌های همه جانبه به ویژه دفاع از ملت‌های مظلوم منطقه از جمله فلسطین تاکید کردند.

در این گردهمایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، سرکنسول ایران در کراچی، سرکنسول‌های کشورهای روسیه، عمان، ترکیه و جمعی از دیپلمات‌های سابق پاکستان شرکت‌ کردند.

حسن‌ حبیب رئیس شورای روابط خارجی پاکستان با اشاره به توانمندی‌های قوی ایران در حوزه‌های نظامی، دفاعی، فناوری اطلاعات و زیرساخت، افزود: خوشبختانه روابط دو کشور همسایه همواره مورد حمایت دولت‌های آنان به ویژه ارتباط قلبی میان مردم دو کشور است.

وی با ابراز تأسف از رویکرد دوگانه جهان غرب در بحث فلسطین و بحران‌ آفرینی در کشورهای اسلامی، افزود: در بحبوحه تنش‌های نظامی در منطقه و منازعاتی که متاسفانه با دخالت غرب بر ملت‌های منطقه تحمیل می‌شود، ایران همواره نقش امیدوار کننده‌ای را ایفا کرده است.

این دیپلمات سابق پاکستانی افزود: سیاست ایران در قبال فلسطین و حمایت‌های آن از آزادی قدس یک‌ الگو برای سایر کشورهای جهان و منطقه است اما امروز ما شاهد نگاه مغرضانه غرب و رسانه‌های آنان علیه فلسطینیان هستیم و اینکه غربی‌ها چگونه در حال سرپوش گذاشتن بر جنایات اسرائیل هستند.

مناسبات تهران-اسلام‌آباد؛ سد راه کارشکنی بازیگران ثالث

رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان به عنوان سخنران اصلی برنامه شورای روابط خارجی پاکستان گفت: امروز دو کشور همسایه ایران و پاکستان با تهدیدات راهبردی و تاکتیکی بسیار مشابه روبرو هستند و خوشبختانه عزم‌ راسخ سران دو کشور یک عامل مهم برای حفاظت از روابط فی مابین و واکنش متقابل به تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌های مشترک محسوب می‌شود.

وی افزود: نقش طرف‌های ثالث در منطقه و نیروهای فرامنطقه‌ای برای تخریب روابط حسنه و مهم ایران و پاکستان انکار ناپذیر است و ما معتقدیم روابط دوجانبه به ویژه مراودات اقتصادی و تجاری می‌تواند کمک بزرگی به تامین منافع متقابل باشد.

امیری مقدم همکاری‌های سه جانبه ایران، پاکستان و چین را برای رفاه ملت‌های منطقه مهم برشمرد و گفت که تهران و اسلام‌آباد از روابط بسیار قوی و راهبردی با پکن برخوردارند و در جهان امروز که آمریکا درپی ایجاد جنگ سرد در منطقه و یا تشکیل ائتلاف‌های مختلف است، نقش آفرینی چین، ایران و پاکستان از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

وی با اشاره به تحولات فلسطین و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، گفت: عملیات طوفان الاقصی معادلات منطقه را به طور کلی تغییر داد و بار دیگر ثابت کرد که صهیونیست‌ها مانند جنگ‌های قبلی این بار نیز مغلوب رزمندگان مقاومت فلسطین هستند.

سفیر ایران با تاکید بر حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت در فلسطین، تاکید کرد: کار ما پشتیبانی از رزمندگان مقاومت است اما هرگونه برنامه ریزی برای عملیات یا اقدامات دفاعی مرتبط با گروه‌های فلسطینی است و ایران هیچ دخالتی در آن ندارد.

مناسبات تهران-اسلام‌آباد؛ سد راه کارشکنی بازیگران ثالث

برخی دیگر از سخنرانان همایش روابط ایران و پاکستان نیز بر لزوم تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور از جمله تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران پاکستانی در ایران تاکید داشته و گفتند: ظرفیت‌های قوی ایران در حوزه نفت، گاز و برق راهکار کمک به حل بحران انرژی در پاکستان است.

آنان خواستار تکمیل طرح خط لوله انتقال گاز ایران از سوی دولت پاکستان شده و گفتند که برقراری شبکه بانکی میان دو کشور مسیر بازرگانان برای تجارت دوجانبه را آسان می‌کند.

زبیر طفیل عضو ارشد شورای روابط خارجی پاکستان نیز طی سخنانی گفت: تحریم‌های آمریکایی و غربی علیه ایران کارساز نبوده بلکه جمهوری اسلامی ایران با اتکا به قدرت داخلی در حوزه‌های مختلف پیشرفت بی نظیری داشته است.

وی افزود: استقامت و شجاعت ملت ایران در برابر تحریم‌ها و رویکرد جانبدارانه جهان غرب تحسین برانگیز است. از طرف دیگر امروز شاهد هستیم که جوامع به اصطلاح متمدن غربی در برابر جنایات اسرائیل سکوت کرده اند اما جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به طور مستمر و قوی حامی فلسطین و به آنان کمک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha