۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85300551
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قدمت ۸۰ ساله بسکتبال همدان، آسمان خراش‌های کم ادعا با رویاهای بزرگ

همدان- ایرنا- قدمت ۸۰ ساله بسکتبال همدان مملو از ستارگان ماندگار در ویترین افتخارات این ورزش است؛ رشته‌ای که اکنون با بلندقامت های پرشمار رویاهای بزرگ را در سر می‌پروراند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسکتبال استان همدان سال‌هاست که از سطح اول بسکتبال کشور فاصله گرفته و این روزها براساس تغییرات ساختاری و اساسی که در هیأت این رشته ورزشی رخ داده، روزهای شلوغی را سپری می‌کند که با احیاء در اندیشه پرواز به قله‌های بلند سروقامتان سطح برتر کشور است.

کاهش انگیزه بلندقامتان مستعد همدانی، عدم ساماندهی نسل‌های آینده‌ساز بسکتبال، مشکلات اقتصادی و نبود بودجه کافی و حواشی محور بسکتبال دلایلی مختصر از وضعیت اسفناکی بود که بسکتبال استان در باتلاق آن گرفتار شد و با وجود ویروس کرونا و اوج گرفتن اسدآبادی‌های مقتدر لیگ دسته اول، دیگر نه تنها اثری از آن همدانِ مخوف در مستطیل بسکتبالی کشور نبود بلکه در لیگ‌های پایین‌تر و در لیگ دسته دوم همچنان برای صعود و کسب نتایج بهتر دست و پا می‌زند.

روزگاری سالن‌های بسکتبال همدان لبریز از هجوم تماشاگران می‌شد و تا زمانی که بسکتبال دیار هگمتانه نتواند اوج بگیرد و گذشته خود را تکرار کند، به طور قطع استقبال مردم از این رشته ورزشی مهیج و جذاب بالا نخواهد رفت و وضعیت تلخ و ناراحت‌کننده فعلی را خواهد داشت.

تیم بسکتبال پگاه همدان در سال‌های نه چندان دور با ۲ بازیکن آمریکایی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی و غیربومی لرزه بر دل حریفان و رقبای خود می‌انداخت و در آن روزگار کسی باور نمی‌کرد اوضاع و احوال توپ نارنجی رنگ در استان همدان تا این حد روبه افول باشد.

اکنون خانواده بسکتبال همدان با روی کار آمدن مجید درویشی به امیدهای رنگارنگ دل بسته و مهمترین رویای استعدادها و مربیان زحمت کش این شهر، دیده شدن در سطح ملی است.

درویشی با ورودش به این رشته، خانه قدیمی بسکتبال همدان را با حمایت دستگاه ورزش استان نونوار کرد، دوره‌های آموزشی را استارت زد و با بکارگیری افراد صاحب نام و مطرح در هیات رئیسه و امور اجرایی، اکنون به دنبال تحقق رویاهای بردل مانده آسمان خراش‌ها است.

گفت وگوی ایرنا با رئیس هیات بسکتبال همدان را بخوانید:

ایرنا: خانه بسکتبال همدان پس از سال‌ها نونوار شد؟
درویشی:
اولین هدفم برای قبول مسوولیت در هیات بسکتبال، نونوار شدن خانه‌ای قدیمی این رشته ورزشی بود. با کمک اداره کل ورزش و جوانان به صورت اساسی بازسازی شده و در خدمت ورزشکاران و مربیان است.

ایرنا: راه‌اندازی خانه بسکتبال هم مدارس را رونق بخشید؟
درویشی:
امسال مدارس بسکتبال در فصل تابستان متفاوت با قبل بود. بیش از سه هزار و ۵۰۰ نوآموز زیرنظر مربیان مجرب تعلیم دیدند و شور و هیجان وصف ناپذیری را شاهد بودیم به طوریکه محسن معزی فر دبیر فدراسیون بسکتبال کشور نیز در مراسم اختتامیه از حضور این تعداد نوآموز متعجب شده بود.

ایرنا: در حال حاضر چند بسکتبالیست فعالیت دارند؟
درویشی:
هم اکنون در سطح استان نزدیک به ۲ هزار بسکتبالیست سازمان یافته داریم. نکته جالب توجه اینکه در فصل تابستان بدون اینکه تبلیغات انجام بدهیم تمام سانس‌های مدرسه بسکتبال ما پر شد. بیش از سه هزار و ۵۰۰ نوآموز در این مدرسه بسکتبال آموزش دیدند. ظرفیت تکمیل بود و نتوانستیم متقاضی جدیدی را جذب کنیم.
هدف ما استعدادیابی و پرورش نخبه‌های بسکتبال است. فعالیت بسکتبال در استان همدان علاقه مندان پرشماری دارد.

ایرنا: گویا از رئیس فدراسیون درخواست ایجاد پایگاه قهرمانی داشتید؟
درویشی:
در سفر اخیر جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال این آمادگی را اعلام کردیم که پایگاه استعدادیابی و تشکیل اردوهای تیم ملی در غرب کشور باشیم. ما زیرساخت‌های بسیار خوبی در استان همدان داریم و می‌توانیم به نحو احسن در پیشبرد اهداف بسکتبال کشور مورد استفاده قرار بدهیم.

در سفر اخیر جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال این آمادگی را اعلام کردیم که پایگاه استعدادیابی و تشکیل اردوهای تیم ملی در غرب کشور باشیم.

ایرنا: اما آرزوی بسکتبالیست‌های همدان حضور در سطح بالای لیگ کشور است؟
درویشی:
این آرزوی همه مردم بسکتبالدوست همدانی است و نیاز به تامین زیرساخت‌های مالی دارد. رئیس فدراسیون بسکتبال قول همکاری و پیگیری‌ها را داده است و ما نیز در تلاش هستیم و رایزنی‌هایی نیز انجام شده است.

ایرنا: در حوزه آموزش بسیار موفق عمل کردید؟
درویشی:
ورزش بدون آموزش به جایی نمی‌رسد، در واقع رکن موفقیت در هر رشته‌ای، آموزش است و ما نیز لازم دیدیم که سطح دانش مربیان و داوران را ارتقا بدهیم. برگزاری دوره‌های آموزشی همچون کلاس مربیگری درجه سه، کلاس مربیگری مینی بسکتبال کارت زرد و کلینیک دانش‌افزایی مربیان غرب کشور در دستور کار قرار گرفت و طی این مدت در حال برگزاری این دوره‌ها هستیم.

ایرنا: داوری بسکتبال همدان در کشور حرف اول را می‌زند؟
درویشی:
معتقدم استعدادهای پرشماری در این حوزه داریم هادی سالم سرمایه گرانبها برای داوری بسکتبال همدان است. داور پرافتخار که اکنون در سطح جهان قضاوت‌های مهمی به او سپرده می‌شود و اکنون یکی از بهترین داوران جهان است.

نزدیک به ۲۰ داور مطرح در کشور داریم که قضاوت‌های مهم ملی و فراملی را امسال و سال قبل برعهده داشته‌اند و فدراسیون حساب ویژه‌ای بر توانمندی آن‌ها دارد.

قدمت ۸۰ ساله بسکتبال همدان، آسمان خراش‌های کم ادعا با رویاهای بزرگ

ایرنا: چه افرادی در بسکتبال می‌توانند فعالیت کنند؟
درویشی:
ورزش دوستانی که قد و دست‌های کشیده دارند. ما در شناسایی استعدادها برنامه محور عمل می‌کنیم. حتی در کوچه و خیابان وقتی مشاهده کنیم که فردی این فیزیک را دارد به هیأت دعوت می‌کنیم. دکتر بهزاد پاکزاد در ساختارقامتی تبحر ویژه دارد و استعدادیابی‌ها را انجام می‌دهد.

ورزش دوستانی که قد و دست‌های کشیده دارند. ما در شناسایی استعدادها برنامه محور عمل می‌کنیم. حتی در کوچه و خیابان وقتی مشاهده کنیم که فردی این فیزیک را دارد به هیأت دعوت می‌کنیم. دکتر بهزاد پاکزاد در ساختارقامتی تبحر ویژه دارد و استعدادیابی‌ها را انجام می‌دهد.

ایرنا: در مینی بسکتبال جایگاه موفقی دارید؟
درویشی:
همدان در فعالیت ورزش مینی بسکتبال یکی از استان‌های پیشتاز در کشور است و در طول سال بارها نسبت به برگزاری جشنواره‌های مختلف در این رشته ورزشی اقدام می‌شود.
این ورزش طی سال‌های اخیر در بین خانواده‌های همدانی از محبوبیت خاص برخوردار شده به طوریکه صدها بسکتبالیست به صورت دائمی در فصول مختلف سال به انجام تمرین و مسابقه می‌پردازند.

ایرنا: در تحقق اهداف موفق بسکتبال شاهد استفاده از افراد متخصص در بدنه هیات هستیم؟
درویشی:
بهره مندی از تجربه و دانش افراد متخصص در کمیته‌های مختلف هیات بسکتبال ما را در رسیدن به هدف‌های تعریف شده کمک شایانی می‌کند و براین اساس مسوولیت تمام کمیته‌ها به شخصیت‌های برجسته و متخصص سپرده شد.

در این مدت توجه خاص به شهرستان‌ها داشته اید؟
درویشی:
شهرستان‌ها بازوان توانمند هیات بسکتبال استان همدان هستند. نهاوند امسال در چند نوبت میزبان لیگ دختران و نیز اردوی تیم ملی دختران زیر ۱۶ سال کشور بود که کلاس آموزنده برای استعدادها و مربیان بسکتبال استان به شمار رفت. در اسدآباد نیز شاهد فعالیت این شهرستان در لیگ یک کشور هستیم. این ۲ شهرستان به واقع عملکرد درخشانی داشته‌اند. تویسرکان و ملایر نیز خوب کار می‌کنند. سایر شهرستان‌ها نیز نظارت لازم را داریم و با برنامه پیش می‌رویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha