۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۷:۳۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85312851
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کم‌وکیف مسابقات سراسری قرآن بجنورد از منظر داوران

بجنورد-ایرنا- داوران مسابقات سراسری قرآن کریم در خراسان شمالی برپایی مسابقات را زمینه ساز تحول در فعالیت‌های قرآنی دانستند و بر ضرورت ارگان ها و نهادهای متولی امور قرآنی و فرهنگی برای ظهور استعداهای قرآنی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که نهم آذرماه در بجنورد آغاز به کار کرد به روزهای پایانی خود می رسد و پس از ۲ روز رقابت شرکت کنندگان در بخش نغمات دینی شامل رشته های دعا خوانی و اذان، همخوانی و مدیحه سرایی برترین های این بخش معرفی شدند.

دوران بخش نغمات دینی در این دوره از رقابت های قرآنی انتخاب سختی را داشتند چرا که شرکت کنندگان در سطح بسیار بالایی با هم به رقابت پرداختند و بنا به گفته داوران بخش نغمات دینی تحلیل هایی نیز داشت و لازمه دعا خوانی را داشتن تبحر دانستند و خواستار تقویت دعا خوانی با برگزاری دوره های آموزشی در طول سال شدند.

داوران این بخش معتقدند که قرآن برای هدایت همه مردم است و از این رو فعالیت های قرآنی نیز باید مردمی برگزار شود و در استان خراسان شمالی مسابقات سراسری قرآن کریم حرکت و موج قرآنی ایجاد کرده است که برای نهادینه شدن فرهنگ قرآنی باید چنین برنامه های گسترش یابد.

این داوران خواستار برنامه ریزی در قالب برگزاری دوره های آموزشی و ارتقا برای شرکت کنندگان در این رویدادهای ملی و در کنار آن، شکل گیری اقدامات جریان ساز، فرهنگ ساز و تشویقی شدند تا این جریان ادامه دار باشد.

کم‌وکیف مسابقات سراسری قرآن بجنورد از منظر داوران

لزوم تقویت دعا خوانی

یکی از داوران بخش نغمات دینی چهل و ششمن دوره مسابقات قرآن کریم بر توجه به امر دعاخوانی و تخصصی‌تر کردن این بخش تاکید کرد و لازمه دعا خوانی را داشتن تبحر دانست و خواستار تقویت دعا خوانی با برگزاری دوره های آموزشی در طول سال شد.

حجت الاسلام مهدی شجاع با ابراز خرسندی از سطح برگزاری مسابقات قرآن و حرکت رو به رشد این بخش اظهار کرد: هر چند شاهد رشد این بخش در مسابقات قرآن بودیم، اما چندان مورد انتظار نیست.

وی با توجه به سابقه کشور در دعا خوانی و وجود افراد برجسته و انس دعا با موسیقی اصیل ایرانی و عرب گفت: هر چند افراد خوش صدایی در این دوره از مسابقات حضور پیدا کردند، اما لازمه دعا خوانی داشتن تبحر و نیاز است نسبت به برگزاری دوره های آموزشی در طول سال اقدام شود.

این داور بخش نغمات دینی چهل و ششمن دوره مسابقات قرآن کریم با اشاره به این که بهره گیری از ظرفیت دعا خوان ها در قالب برگزاری دوره های آموزشی می تواند به تقویت دعا خوانی کمک شایانی کند، افزود: صرف برگزاری این رویداد نمی توان شاهد ارتقای فعالان این عرصه بود.

وی به استعدادهای خوب موجود در این عرصه که نیازمند آموزش هستند، اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه دعا خوانی هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است و با وجود آن که استادان خوبی در این عرصه وجود دارد، اما ضرورت دارد تا این بخش مستقل دیده شود.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر چند صوت و الحان در تلاوت قرآن و دعا خوانی مشترک است اما نوع خواندن دعا به گونه ای دیگر و تجوید آن با قرآن متفاوت است، هر چند این موارد مورد توجه داوران قرار دارد، اما نیاز است تا دعا خوانی تخصصی تر شود.

کم‌وکیف مسابقات سراسری قرآن بجنورد از منظر داوران

ضعف همخوانی‌ها به نسبت تواشیح

یکی دیگر از دواران این دوره از مسابقات قرآنی؛ برگزاری مسابقات را زمینه ساز تحول در فعالیت های قرآنی دانست و بر ضرورت ارگان ها و نهادهای متولی امور قرآنی و فرهنگی برای ظهور استعداهای قرآنی تاکید کرد.

مسعود عنایتی مقدم به سطح خوب شرکت کنندگان و اجراهای خوب متسابقین رشته های دعا خوانی و اذان پرداخت و افزود: تغییرات خوبی را نسبت به دوره های قبل در اجرای شرکت کنندگان شاهد بودیم و این اتفاق برآیند برگزاری مسابقات است و به طور قطع نتایج بهتری را دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: همخوانی ها به نسبت تواشیح ضعیف است و این امر به خاطر ریتیمی که در تواشیح وجود دارد و خارج از استانداردهای تجوید است و در واقع قواعد و احکام در آن ساری و جاری نیست، برای همین گروه های تواشیح در این بخش قوی تر از همخوان ها ظاهر می شوند.

این داور بخش صوت چهل و ششمن دوره مسابقات قرآن کریم اضافه کرد: باید اولویت اول فعالان این عرصه کارکردن در قرائت قرآن و افزایش مهارت های قرائت قرآن و تجوید باشد، به گونه ای که حرفی برای گفتن داشته باشند و تا زمانی که صداها در هم تنیده شود نمی توانند قوی ظاهر شوند.

وی عنوان کرد: به طور قطع برگزاری مسابقات تحولی را در استان میزبان ایجاد می کند و شاهد رشد و تعالی فعالیت های قرآنی خواهیم بود.

عنایتی مقدم بر تحقق رسالت رویداد در ظهور و بروز استعدادهای تازه و جوانان و نوجوانان تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه این مقوله کم رنگ بوده است به نظر می رسد، در طول سال ارگان ها و نهادهای متولی امور قرانی و فرهنگی باید با برگزاری دوره های آموزشی، تبلیغ و استعدادیابی در این زمینه گام بردارند تا جوانان قرآنی روز به روز بیشتر شوند زیرا اغلب افرادی که در این رویدادها شرکت می کنند به صورت شخصی و با عشق و علاقه ای که دارند تمرین می کنند و خود را به سطح مطلوب می رسانند.

کم‌وکیف مسابقات سراسری قرآن بجنورد از منظر داوران

ضرورت اقدامات جریان‌ساز برای توسعه فعالیت‌های قرآنی

داور بین المللی قرآن در چهل و ششمین مسابقات سراسری قرآن کریم به حرکت ها و موج قرآنی ایجاد شده به واسطه این رویداد پرداخت و خواستار برنامه ریزی در قالب برگزاری دوره های آموزشی و ارتقا برای شرکت کنندگان در این رویدادهای ملی و در کنار آن، شکل گیری اقدامات جریان ساز، فرهنگ ساز و تشویقی شدند.

سیدعباس انجام اظهار کرد: برگزاری مسابقات در استان ها حرکت و موج قرآنی ایجاد می کند، اگر مسئولان امر برنامه ریزی دقیق و خوبی داشته باشند و می توانند حرکت های قرآنی را در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی سرعت بخشند و این اتفاق به شرطی رقم می خورد که این حرکت ها با پایان مسابقات متوقف و رها نشود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بهترین افراد از نقاط مختلف کنار هم جمع می شوند به طور قطع از تجارب یکدیگر و وجود استادان مختلف بهره می برند و این تضارب آرا و هم اندیشی ها موجب ارتقای سطح شرکت کنندگان می شود و این یکی از دستاوردهای این رویداد عظیم است.

وی که داور بخش دعا خوانی، اذان، مدیحه سرایی و هم خوانی در این دوره از مسابقات است افزود: ضمن اینکه استان هایی که محروم تر بودند و فرصت دیده شدند نداشتند از طریق این مسابقات بسیاری از استعداد ها ظهور و بروز پیدا می کند که مسئولان امر باید به این مقوله توجه داشته باشند، بنابراین مسابقات می تواند محملی برای شناسایی ظرفیت ها و ارتقاء فعالان این رشته باشد.

این داور بین المللی تصریح کرد: عموم مردم با حضورشان در این مسابقات علاقه خود را نشان داده اما نیاز است اسباب تشویقی فراهم شود تا رغبت کنند و فرزندانشان را در دوره های آموزشی شرکت دهند و به نظر می رسد تا استان ها و مراکز مختلف فرهنگی اقداماتی را در حاشیه این رویداد نسبت به ترغیب خانواده ها و جوان ها انجام داده تا شاهد حضور نوجوانان در دوره های بعدی این رویداد باشیم.

به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که روز پنجشنبه(نهم آذرماه) در هتل داریوش بجنورد کلید خورد، شاهد حضور پرشور و چشمگیر دوستداران فعالیت های قرآنی بود به گونه‌ای هزار و ۵۰۰ علاقه مند پشت درهای بسته ماندند.

این آیین با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و مسوولان استان آغاز به کار کرد.

این دوره از مسابقات قرآنی با حضور ۳۵۶ شرکت کننده ممتاز کشوری، ۶۰ داور مسابقات بین المللی و برگزاری ۸۵ محفل انس با قرآن در سراسر شهرستان های استان و مراکز علمی و صنایع بزرگ، مدارس، مساجد، امامزاده گان و دارالقرآن ها از نهم تا ۱۸ ماه جاری در بجنورد در بخش های آوایی انفرادی شامل حفظ (کل و ۲۰ جزء) قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و دعاخوانی و بخش گروهی شامل مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha