دانشگاه مراغه ظرفیت ایجاد رشته‌های کشاورزی هسته‌ای را دارد

مراغه - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: دانشگاه مراغه ظرفیت ایجاد رشته‌های کشاورزی هسته‌ای و رادیوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد را دارد و راه‌اندازی آنها را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، «محمد قنادی مراغه‌ای» روز چهارشنبه در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه مراغه افزود: امروز جلسه‌ای با رییس این دانشگاه داشتیم و به چند نکته رسیدیم که راه‌اندازی کشاورزی هسته‌ای از جمله آنهاست.

دانشگاه مراغه ظرفیت ایجاد رشته‌های کشاورزی هسته‌ای و رادیوشیمی را دارد
«محمد قنادی»، معاون سازمان انرژی اتمی

وی که بیش از ۳۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه امیرکبیر را دارد، به ظرفیت گروه شیمی دانشگاه مراغه نیز اشاره و بیان کرد: چند نفر از فارغ‌التحصیلان دکتری رشته رادیوشیمی را به دانشگاه مراغه معرفی می‌کنم و خودم هم در خدمت این دانشگاه خواهم بود.

وی همچنین امکان‌سنجی برای راه‌اندازی ری‌اکتور تحقیقاتی در این دانشگاه را وعده داد و افزود: ری‌اکتور از پیچیدگی‌های خاص برخوردار است و نیرو و امکاناتی لازم دارد که تامین آنها باید امکان‌سنجی شود.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین کشاورزی هسته‌ای را ضامن امنیت غذایی خواند و افزود: کشاورزی مدرن بدون استفاده از رادیوایزوتوپ‌ها معضل بزرگی است و با بهره‌گیری از آن می‌توان از هدررفت محصولات کشاورزی جلوگیری کرد.

«قنادی مراغه‌ای» اضافه کرد: بر اساس اعلام فائو در سطح جهان ۸۰۰ میلیون نفر سوء‌تغذیه دارند در حالی که ۳۰ درصد مواد کشاورزی نابود می‌شود و همین میزان برای تغذیه ۳۰ میلیون نفر کفایت می‌کند.

وی پرتودهی مواد غذایی برای بالا بردن کیفیت و کمیت مواد غذایی را از دیگر کاربردهای انرژی اتمی عنوان کرد و افزود: عمر تمام مواد غذایی از گوشت و ماهی گرفته تا محصولات کشاورزی را می‌توان با پرتودهی افزایش داد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه مراغه نیز در حاشیه این جلسه به خبرنگار ایرنا گفت: گروه شیمی دانشگاه مراغه در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و در سال ۱۳۹۱ رشته شیمی محض به آن اضافه شد.

«مهدی اسرافیلی دیزجی» که از اعضای گروه شیمی دانشگاه مراغه و جزو یک درصد از دانشمندان برتر جهان است، اضافه کرد: گروه شیمی دانشگاه مراغه ۱۴ عضو هیئت علمی دارد که ۶ نفر از آنان دارای مرتبه استادی هستند.

به گفته وی گروه شیمی دانشگاه مراغه در دو مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشجو پذیرش می‌کند و این گروه به خاطر کسب افتخارات متعدد در سال‌های اخیر، پرافتخارترین گروه آموزشی دانشگاه محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه مراغه نیز به افتخارات گروه شیمی این دانشگاه اشاره و بیان کرد: از این افتخارات می‌توان به انتخاب «مهدی اسرافیلی دیزجی» به عنوان شیمیدان برجسته کشور در سال ۱۴۰۱ از سوی انجمن شیمی ایران اشاره کرد.

«محمد زادشکویان» افزود: «اسرافیلی» همچنین جزو یک درصد از دانشمندان پراستناد جهان در حوزه شیمی طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده است و پنج نفر از استادان این گروه شامل «مهدی اسرافیلی»، «غلامرضا مهدوی‌نیا»، «کریم کاکایی»، «مرتضی ایرانی‌فام» و «قدرت محمودی» در سال‌های اخیر جزو دو درصد از دانشمندان پر استناد جهان معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ار اعضای این گروه شامل «باقر افتخاری»، «قدرت محمودی» و«رضا اباذری» جزو سرآمدان علمی کشور انتخاب شده‌اند و با عنایت به این ظرفیت عظیم، دانشگاه مراغه راه‌اندازی رشته‌های شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و شیمی آلی در مقطع دکتری را تقاضا کرده است.

«زادشکویان» این را هم بیان کرد در صورتی که رشته رادیو شیمی نیز در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی شود، این گروه بیش از پیش تقویت می‌شود.

به گزارش ایرنا دانشگاه مراغه چندی پیش از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در فهرست سرآمدان علمی ۱۴۰۲ قرار گرفت و اعتبار علمی بی‌سابقه‌ای کسب کرد.

دانشگاه مراغه که از سال ۱۳۶۶ با عنوان آموزشکده کشاورزی کار خود را در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار آغاز کرده بود، از ظرفیت علمی قابل توجه در برخی از رشته‌های دانشگاهی از جمله کشاورزی و شیمی برخوردار است.

آموزشکده کشاورزی مراغه در سال ۱۳۹۱ به دانشگاه ارتقا یافت و اکنون دارای چهار دانشکده علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی و فنی و مهندسی است.

دانشجویان دانشگاه مراغه اکنون در پنج رشته دکتری، ۴۲ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی پیوسته، ۲ رشته کارشناسی ناپیوسته و یک رشته کاردانی تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha