آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد+فیلم

شهر ری - ایرنا -آیین بزرگداشت هجدهمین سالگرد شهادت شهدای اصحاب رسانه و ارتش جمهوری اسلامی و ۱۷۷ شهید رسانه ملی در گلزار شهدای بهشت زهرا س تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا،مراسم هجدهمین سالگرد شهدای اصحاب رسانه , ارتش و ۱۷۷ شهید بعدازظهر پنجشنبه با حضور خانواده معظم شهدا و اصحاب رسانه ، مسئولان‌ لشکری و کشوری در ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا س بر سر مزار عروجیان رسانه در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار شد.

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد

در این آیین باشکوه امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه و ارتش اظهار کرد : رسانه های انقلابی و متدین در کنار شهدای مدافع حرم و در راس آنها شهید حاج قاسم سلیمانی نمای تبلیغات غرب درباره دموکراسی به ظاهر موفق غربی را برگرداندند .

سرتیپ حاتمی تاکید کرد: در غزه هم رسانه های انقلابی با اهدای خون بیش از ۷۰ خبرنگار و شهادت این عزیزان موفق به رسوا کردن جنایات رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آنها شد .

وی گفت:  در غزه ثمره خون شهدا اعم از کودک و زن و مرد بوسیله قلم و تصویر شهدای رسانه موجب شد که دنیا و افکار عمومی جهان به موضع خصمانه تروریسم بین الملل و جنایات آنها پی ببرد .

مشاور فرمانده کل قوا تاکید کرد : امروز هر کس به اقدامات جنایتکارانه اشغالگران می نگرد متوجه معنای دموکراسی غرب می شود ، این جنایات جنگی که به بمباران خانه مدرسه بیمارستان و همه جای غزه منجر شد، نشان از توحش غرب و صهیونیست‌ها دارد .

امیر حاتمی گفت:  این‌کار بزرگ را رسانه متعهد در شناساندن دموکراسی پوچ وظاهر فریب غرب انجام داد و جهانیان را نسبت به جنایات رژیم کودک کش اسرائیل و حامیان آنها مطلع ساخت.

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد

امیر حاتمی در حاشیه این مراسم باحضور بر سر مزار شهدای رسانه و مدافعان حرم با خانواده شهدا دیدار و گفتگو گو کرد .

امیر حاتمی با مادر بزرگوار شهید رسول کاظم نژاد که بعلت کهولت سن و بیماری با ویلچر در مراسم شرکت داشت دقایقی گفت و گو کرد .

خانواده شهدای رسانه ، مسئولان‌ رسانه ها ، حجت الاسلام نصیرالاسلام معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ، سرهنگ ابوترابی معاون روابط عمومی و رسانه ارتش ، امیر سرتیپ شاهین تقی خانی دستیار و مشاور فرمانده کل ارتش و جمعی از عاشقان و دلدادگان شهدا در این مراسم شرکت داشتند .

فضای گلزار شهدای بهشت زهرا(س) همواره ذهن های عاشقان را به شیرینی فرهنگ غنی ایثار و شهادت سوق می دهد است و این حالت عرفانی در عصرهای پنجشنبه به اوج خود می‌رسد. حال اگر یکی از این پنجشنبه‌ها با سالروز پرکشیدن شهدای رسانه هم همراه باشد دلدادگان ، اوج پرواز و از خود گذشتگی یاران رسانه را با تمام وجود خود لمس می کنند .

این مراسم با قرائت قرآن کریم و زیارت عاشورا و نواختن سرود جمهوری اسلامی و نمایش تصاویر شهدای گرانقدر اصحاب رسانه و ارتش آغاز شد .

این مراسم به‌صورت نمادین برای بزرگداشت همه شهدای عرصه رسانه از دوران دفاع مقدس، رزمایش و شهدای مدافع حرم برگزار شد.

همچنین این مراسم به نوعی قدردانی از همه فعالان عرصه رسانه است که در شرایط کنونی در خط مقدم اطلاع‌رسانی مشغول فعالیت هستند تا سرزمین ایران اسلامی سربلند و پاینده باشد.

ساعت ۱۴ روز ۱۵ آذر ۱۳۸۴ جمعی از خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های مختلف همراه با کارکنان روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران با یک فروند هواپیمای باری - نظامی لاکهید C۱۳۰ هرکولس ارتش به‌منظور شرکت در رزمایش «عاشقان ولایت» در چابهار عازم بندرعباس بودند که هواپیما لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران، به دلیل نقص فنی بر فراز یک مجتمع مسکونی ۱۲ طبقه در شهرک توحید سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باخته و تعدادی از سکنه منطقه نیز کشته و زخمی شدند.

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد

بر اثر این حادثه تمامی سرنشینان هواپیما که عمدتا خبرنگاران رسانه‌های جمعی بودند و نیز شماری از ساکنان بلوک مسکونی حادثه دیده جان باختند.

سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ در سال ۸۴ حدود ۱۱۶ شهید بر جا گذاشت که از این تعداد ۹۴ جسد مربوط به سرنشینان هواپیما بود؛ اغلب پیکرها را خبرنگاران و عکاسانی تشکیل می‌دادند که برای ماموریت از سوی رسانه‌هایشان سوار بر ارابه مرگ شده بودند.

شهید «سپهدار ساجدی رئیسی» و شهید «سیدمهدی میرافضلی» خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از جمله مسافران این هواپیما بودند.

خانواده معظم شهدای اصحاب رسانه به همراه خبرنگاران، تصویر برداران، نیروهای مسلح، مسئولان رسانه و جمعی از اقشار مختلف مردم در هجدهمین سالروز شهادت سفیران خبر و تصویر در رزمایش عاشقان ولایت مزار این عزیزان را در بهشت حضرت زهرا (س)، گلباران کردند.

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد

براساس گزارش شبکه ایمنی هوانوردی ایران، بابک گوهری خلبان نخست هواپیمای سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی پس از هشت دقیقه از زمان پرواز متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد، به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به این موتور، شرایط از کار افتادگی آن را نشان داد، در همین هنگام افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد و به دنبال آن، خلبان پس از کنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری را اعلام کرد و یادآور شد که به دلیل ایجاد مشکل فنی در هواپیما به این فرودگاه باز می گردد.

خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما امری عادی در پرواز محسوب می شود و خلبانان همواره در پروازهای آموزشی به هنگام بروز این مشکل، این حرکت را تمرین می کنند، پس این موضوع، مشکلی نبود که خطر جانی در پی داشته باشد با این وجود خلبان با مشاهده چنین شرایطی بهترین تصمیم را بازگشت به پایگاه اصلی دانست. خلبان با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالای منطقه کهریزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید.

مسئولان برج مراقبت در این هنگام متوجه شدند که هواپیما از مسیر اصلی خود منحرف شده است. آنها کوشیدند تا با فرکانس ارتباطی، این موضوع را به اطلاع کاپیتان نخست هواپیما برسانند، اما این امر بسیار دیر صورت گرفت و فرود اضطراری در فضای خالی میان ساختمان های شهرک توحید در نزدیکی محله آذری تهران سبب شد تا بال راست هواپیما به یکی از ساختمان ها برخورد کند و منفجر شود. در این حادثه سرنشینان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که ۴۲ تن از آنها خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های کشور بودند.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در پیامی، جان باختن بزرگان عرصه خبر را در رویداد ناگوار سقوط هواپیمای سی ۱۳۰، تسلیت گفت و فرمودند: «حادثه جانگداز سقوط هواپیما که در آن، دهها جان عزیز و دل وفادار از جامعه رسانه یی و نظامی کشور از دست رفتند، اینجانب را نیز همانند خانواده های عزادار و عموم ملت ایران داغدار کرد. جوانان خدوم و ارزشمندی که در این حادثه مصیبت بار، پرکشیدند، خاطره های به یاد ماندنی از خدمات خود را در حافظه همکاران و آشنایان خود به جای گذاشته اند. پاداش آن تلاش های با ارزش، امروز که ارواح آزاد شده آنان در پیشگاه پروردگار رحیم قرار گرفته، توشه گرانبهایی است که همه به امید آن و به خاطر آن زندگی می کنیم. اینجانب به خانواده های مصیبت دیده ی این عزیزان و نیز به همه همکاران آنان و به عموم ملت ایران تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای همگان و صبر و اجر برای بازماندگان و شفای عاجل برای بیماران و مجروحان این حادثه مسالت می کنم.»

شهدای ایرنا

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد


شهید سیدمهدی میرافضلی در ۱۳۴۷ هجری خورشیدی در یزد پای بر این دنیای خاکی گذاشت، او پس از فراگیری درس های مقدماتی و تحصیل در دانشکده خبر، فعالیت رسانه ای خود را در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار- عکاس آغاز کرد و در این زمینه از توانایی و مهارت بسیاری برخوردار شد.
وی به فعالیت های ارزشمندی در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی چون برگزاری نمایشگاه های گوناگون عکس برای معرفی رویدادهای مختلف، تشکیل کلاس های طراحی و انتشار کتاب عکس با عنوان «غم بم» همت گماشت و آثار وی در جشنواره های مختلف عکاسی بارها برگزیده شد. اینک از این شهید بزرگوار مجموعه های گوناگون عکس با موضوع های مختلف به ویژه اجتماعی به یادگار مانده است.

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد


شهید سپهدار ساجدی در ۱۳۴۷ هجری خورشیدی در روستای رییس کلای منطقه لفور شهرستان سوادکوه مازندران دیده به جهان گشود و پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان راهی بابل شد و با پذیرش در رشته تاریخ دانشگاه تهران به این شهر آمد.

او پس از پایان تحصیل در این دانشگاه، در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در گروه بولتن خبری مشغول به کار شد و در سال های بعد به عنوان خبرنگار در دفتر ریاض به فعالیت خویش ادامه داد. همچنین مدتی نیز مسئول دفتر خبرگزاری در شهرهای آستارا، گیلان و دماوند بود. سرانجام در ۱۵ آذر ۱۳۸۴ هجری خورشیدی در سانحه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ به مقام والای شهادت نایل آمد.

رسول کاظم‌نژاد از روزنامه کیهان

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد

شهید رسول کاظم نژاد ابتدا کارش را در قسمت آرشیو روزنامه کیهان شروع کرد و بعد از آن در حوزه تهیه خبر و عکس به فعالیت پرداخت.وی ۲۳ سال در آنجا خدمت کرد و بارها برای مأموریت های گوناگون به نقاط مختلف اعزام شد.یکی از بهترین مأموریت هایش مسابقات پارالمپیک جانبازان و معلولین بود و عکس های جالبی از آن مسابقات تهیه کرد و آنها را در فرهنگسرای خاوران به نمایش گذاشت .

عکاسی از پروژه های بازگشت آزادگان به میهن، درگیری های کوی دانشگاه و واقعه ۱۸ تیر(که منجر به اصابت گلوله به پای ایشان و مجروحیت وی در حین عکاسی شد)، تجاوز نیروهای آمریکایی به کشور افغانستان، المپیک و پاراالمپیک و پیروزی امیررضا خادم در برابر کنی ماندی کشتی گیر آمریکایی در مسابقات جهانی سال ۱۹۹۰ گوشه ای از فعالیت های این شهید عزیز است .

اسامی شهدای سانحه سی ۱۳۰

باشگاه خبرنگاران: علیرضا افشار، جواد فراهانی‌، محمود ایل‌ بیگی‌

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد


کارکنان‌ واحد مرکزی‌ خبر؛‌ داریوش‌ شاهینی‌، محمود توران‌ پشتی‌، مجید عسگری‌، ابراهیم‌ بقائی‌، سید یحیی‌ مهدوی‌
گروه‌ اجتماعی‌ شبکه‌ یک‌ سیمای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌؛ محمدرضا شادروح‌، حمیدرضا خیرخواه‌، علیزاده‌، حسن‌ نجفی‌، رمامی‌، تاجیک، سید هادی‌ حسینی‌، جلیل‌ حیدری‌زاده‌

صادق نیلی و علیرضا برادران نجار از خبرگزاری فارس
ایسنا؛ اسماعیل عمرانی، حسن قریب
روزنامه‌ همشهری‌؛ کربلائی‌ احمد
مسعود جان‌ نثاری‌ و امیر صحرائی‌ از صدای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌
از مرکز مستندسازی‌ معاونت‌ سیما؛ بابک‌ غیاثوند، میرزائی‌ و فریس‌آبادی‌

عوامل‌ فنی‌ واحد سیار: نصرالله‌زاده‌، رحیمی‌، استوار سجاد اسعدی‌ و غلامرضا بیات‌،حسین‌ عرب‌ احمدی‌، مهدی‌ اناری‌، حسن‌ حیدری‌، محمدرضا احمدی‌، حبیب‌ اسدی‌، منصور محمودی‌، مهدی‌ یونسی‌، حسین‌ باباپورف حسین‌ خسروآبادی‌، سپهدار مهاجری‌ و مکی‌ آبادی‌، خداعفو عبدیانی‌، سیدحسن‌ شیرازی‌

کارکنان‌ رسانه‌ای‌ نیروی‌ دریایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران: محمدعلی‌ بخشی‌، ناوگان‌ یکم‌ علی‌رضا ارسطوئیان‌، ناوبان‌ دوم‌ مهدی‌ صادقی‌، ناوگان‌ دوم‌ محمدباقر بابارشانی‌، مقصودی‌، روح‌الله‌ احمدوند، ناو استوار وظیفه‌ علی‌ علیزاده‌، قمصری‌، علیرضا خدادادی‌، مهناو یکم‌ حسین‌ آزموده‌، ارمان‌ نسب‌، ستوان‌ بابایی، صفری‌، محمدیان‌، صوری‌، مهدی‌ ابراهیمی‌، حسین‌ مشکین‌، ناوسروان‌ علی‌اصغر سلیمانی‌، ستوان‌ یکم‌ قاسم‌ محمدی‌، محمدرضا سلیمانی‌، حجت‌الاسلام‌ محدث‌، سرتیپ‌ دوم‌ عباس‌ واعظی‌، خلبان کاپیتان بابک گوهری و کمک خلبان حسین جعفری.

آیین بزرگداشت هجدهمین سالروز شهدای اصحاب رسانه و ارتش برگزار شد

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha