۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85316694
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۱۷ مراقب بهداشت خراسان‌شمالی در «پویش ملی سلامت» مشارکت دارند

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: ۷۱۷ مراقب بهداشت استان در اجرای «پویش ملی سلامت» برای غربالگری دیابت و فشارخون شهروندان مشارکت دارند.

دکتر محمدرضا اکبری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پویش ملی سلامت در تمامی مرکز بهداشت و درمان شهری و روستایی، خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی استان همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه امسال ادامه دارد.

وی افزود: غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون در این طرح به صورت رایگان انجام می شود و شهروندان می توانند برای بررسی وضعیت سلامت خود به مراکز جامه سلامت و خانه‌های بهداشت در سراسر خراسان شمالی مراجعه کنند.

اکبری ادامه داد: میزان فشارخون و یا قند خون فرد در غربالگری سلامت اگر بالا تشخیص داده شود، به پزشک مرکز ارجاع و اقدامات لازم برای بهبودی وی انجام می شود.

به گفته وی؛ تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در طرح «پویش ملی سلامت» شرکت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تاکید کرد: بیماری‌های غیر واگیر دیابت و پرفشاری خون در مراحل ابتدایی قابل کنترل است و هدف این پویش نیز تشخیص بیماری‌ها در مراحل ابتدایی است تا بتوان از هزینه های درمانی جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، «پویش ملی سلامت» در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه شروع و تا ۱۵ دی امسال ادامه داد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha