انتخاب بانوی فناور برتر و چهار پژوهشگر برگزیده کشوری از اصفهان

اصفهان - ایرنا - چهار استاد دانشگاه از اصفهان در جمع پژوهشگران برگزیده ایران در سال ۱۴۰۲ قرار گرفتند و همچنین بانوی فناور برتر کشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برتر کشور امروز (سه‌شنبه) در تهران با معرفی و تقدیر از محققان برگزیده به کار خود پایان داد که در بین آنها استادانی از دانشگاه‌های اصفهان حضور دارند.

در بخش پژوهشگران برگزیده ۵۰ نفر از سراسر کشور معرفی شدند که در بین آنها محمود قلعه نویی از دانشگاه هنر اصفهان در گروه شهرسازی، پرویز کاملی از دانشگاه صنعتی اصفهان در گروه فیزیک، داوود مستوفی نژاد از دانشگاه صنعتی اصفهان در گروه مهندسی عمران و احمد عابدی از دانشگاه اصفهان در گروه «روانشناسی و آموزش افراد» حضور دارند.

در بخش فناوران برگزیده، مریم گل آبادی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با طرح «اصلاح و تولید بذر ارقام هیبرید صیفی‌جات مهم گلخانه‌ای» بعنوان بانوی فناور برگزیده کشور معرفی و تجلیل شد.

همچنین در بخش فناوران برگزیده، سیدمهدی موسوی قهفرخی از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با طرح «لیزر جوش هوشمند» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش نشریات برتر نیز نشریه «پژوهش‌های چینه‌نگاری و رسوب‌شناسی» از دانشگاه اصفهان به سردبیری حسین وزیری مقدم و مدیر مسوولی علی بهرامی بعنوان یکی از سه نشریه برتر کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

انجمن «ترویج زبان و ادب فارسی ایران» به ریاست علی اصغری میرباقری فرد که عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان است نیز بعنوان یکی از چهار انجمن علمی برتر کشور معرفی و تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، پژوهشگران و فناوران برتر کشور در سال ۱۴۰۲ از بین ۳۴۱ پژوهشگر و ۱۷۵ فناور، انتخاب و تجلیل شدند.

هفته پژوهش و فناوری امسال در سطح ملی از ۱۹ آذر امسال با شعار «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» آغاز شد و تا ۲۵ آذر ادامه دارد.

در نخستین روز این هفته و در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز از سیدمحمد علی میبدی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر در حوزه قراردادهای ارتباط با صنعت و رسول رُکنی‌زاده از دانشگاه اصفهان بعنوان یکی از دانشمندان برتر کشور در همکاری با جامعه و صنعت تجلیل شد.

اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور از ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و پژوهشی فعال با حدود ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی برخوردار است.

همچنین اصفهان بعنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم ۱۰ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و سهم اقتصاد دانش بنیان در این خطه حدود ۲.۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

این استان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن از سال ۱۳۸۰ شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگترین مجموعه های دانش بنیان ایران با حدود ۷۰۰ واحد و شرکت فناور و دانش بنیان به‌شمار می‌آید.