تخصیص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی

همدان-ایرنا- استاندار همدان با اشاره به ضرورت معرفی و شناساندن شخصیت ها و مفاخر فرهنگی در جامعه با هدف الگوسازی،گفت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی‌فرزاد روز چهارشنبهدر نشست هیات‌ امنای بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی افزود: این میزان از اعتبارات فرهنگی سفر رئیس‌جمهور برای احداث یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تملک املاک واقع در طرح یادمان به صورت صددرصدی تخصیص یافت.

وی اضافه کرد: در سفر پرخیر و برکت رئیس‌جمهور بیست میلیارد تومان اعتبار فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده بود که پنج میلیارد تومان آن به اسدآباد واگذار شد و پنج میلیارد تومان دیگر نیز برای این شهرستان پیش‌بینی شده است.

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: از اقداماتی که سال گذشته در راستای معرفی و تجلیل از سیدجمال‌الدین اسدآبادی انجام شد، قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: ریشه‌ حرکتی که در کشورهای اسلامی وجود دارد و حتی در تفکرات انقلاب‌ شکوهمند اسلامی ایران نیز دیده می‌شود؛ از تفکر و شخصیت گران‌قدر سیدجمال‌الدین اسدآبادی آغاز شده است.

استاندار هندان همچنین گفت: تدوین دانشنامه مفاخر استان همدان و معرفی شخصیت‌های برجسته و اثرگذار در تاریخ همدان، بسیار حائز اهمیت است و می‌توانیم با همراهی بنیاد ایران‌شناسی و انجمن آثار و مفاخر کشور، یک دانشنامه از مفاخر برجسته‌ استان همدان تهیه و تدوین کنیم.

سیدجمال الدین اسدآبادی در سال ۱۲۱۷ در شهرستان اسدآباد چشم به جهان گشود؛ او نابغه ای بود که به چندین زبان زنده دنیا مسلط بود و در نوجوانی به درجه اجتهاد رسید و روزنامه های عروة الوثقی و ضیاء الخافقین را راه اندازی کرد.

آزادی و بیداری مسلمانان آرمان بزرگش بود که برای نیل به آن به کشورهای مصر، افغانستان، ترکیه، هندوستان، انگلستان و فرانسه سفر کرد و در این راه به شهادت رسید.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی است که در تقویم به نام روز بیداری اسلامی ثبت شده است.

بنای یادبودی در محله سیدانِ اسدآباد که زادگاهش بود ساخته و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمار ۲۴۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha