۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85321968
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دو ومیدانی همدان؛ ماراتن ۱۲ هزار نوجوان روستایی در پیست قهرمانی + فیلم

همدان- ایرنا- دو ومیدانی بدون تردید در سال‌های گذشته یکی از موفق‌ترین رشته‌های مدال آور ورزش همدان به شمار می‌رود و هم اکنون در سطح المپیک، مسابقات جهانی و آسیایی دونده مستعد معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا فعالیت مستمر هفت هزار دونده همدانی اگر چه با حداقل امکانات به ویژه در شهرستان‌ها مواجه هستند اما عشق به سرعت، پرواز و پرتاب این ورزشکاران سبب شده تا به این رشته ورزشی علاقه مند شوند.

امروزه ورزش دو ومیدانی همدان در رشته‌های استقامت، سرعت، پرتاب‌ها و پرش‌ها صاحب جایگاه شایسته در سطح کشور بوده و نتیجه عملکرد این رشته در یک دهه گذشته بیش از صد مدال رنگارنگ ملی و بین المللی است.

این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی اعضای هیات دو ومیدانی، مربیان استعدادیاب و قهرمان پرور و نیز استعداد ذاتی همدانی‌ها در رشته دو ومیدانی است.

برخی کارشناسان معتقدند که قرار گرفتن همدان در ارتفاع و شرایط کوهستانی منطقه سبب شده تا ورزشکاران دونده این استان در سطوح ملی و بین المللی همواره موفق باشند.

کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات ملی و تورنمنت‌های بین المللی توسط دونده‌های جوان همدان نشانگر برنامه‌ریزی اصولی در راستای استعدادیابی و پرورش مناسب این قشر از ورزشکاران استان همدان است.

دو ومیدانی همدان سابقه درخشانی در مسابقات مختلف ملی و بین المللی دارد و پیشکسوتان این رشته ورزشی تا به امروز نیز در میدان‌های مختلف به ویژه رقابت‌های آسیایی صاحب عنوان و جایگاه شایسته هستند.

هیات دو ومیدانی استان همدان در سال‌های اخیر با تدوین برنامه استعدادیابی و بکارگیری مربیان سازنده در این رشته توانسته در عرصه قهرمانی بسیار موفق عمل کند و این اقدام مؤثر موجب افتخارآفرینی در این ورزش را بیش از گذشته مهیا ساخته است.

مسعود بنوان، سعید سعیدی منش، مهدی محمدی و مهدی زارع نژاد، سیدکاظم اسدی، کرم سهرابی، مصطفی قاسمی، ایرج مرادی و دیگر مربیان سازنده این رشته ورزشی در استان همدان توانسته‌اند با پرورش استعدادهای ناب دو ومیدانی، جایگاه این رشته ورزشی را به لحاظ مدال آوری در کشور ارتقا چشمگیری دهند.

دو ومیدانی همدان بیش از نیم قرن سابقه فعالیت رسمی در میادین ملی و بین المللی را در تاریخ ورزش این استان دارا است و مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از بنیانگذاران این رشته در همدان بودند و در ادامه مرحوم احمد، ساده دل، وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادری فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی به این ورزش پیوستند.

نکته جالب اینکه ورزشکاران همدانی از محلات کار خود را آغاز کردند؛ دویدن با کفش‌های معمولی و نه چندان مناسب در زمین‌های خاکی در جوار ورزشگاه شهدای قدس فعلی مهمترین مکان برای ورزشکاران بود.

از سال ۱۳۸۵ نیز پیست خاکی و سپس آسفالت ورزشگاه شهدای قدس همدان با پیگیری‌های صورت گرفته تبدیل به تارتان شد تا دونده‌ها روز به یادماندنی را جشن بگیرند.

ثمره تارتان شدن این پیست آشنایی دونده‌ها با شرایط مسابقات رسمی شد چرا که پیش از این در پیست‌های خاکی و آسفالت تمرین داشتند اگرچه تمرین در پیست‌های خاکی به توانایی و قدرت دونده می‌انجامد اما در مجموع ورزشکار برای مسابقه باید به پیست تارتان عادت کند.

پیشرفت‌های ورزش دو ومیدانی بهانه‌ای شد تا گفت وگویی داشته باشیم با مسعود بنوان رئیس هیات دو ومیدانی استان همدان.

بنوان از بچه‌های جنگ، جانباز قطع عضو، کشتی گیر مطرح دوره نوجوانانی و دونده شاخص دوره جوانی است که تا به امروز هم در همین رشته فعالیت می‌کند.

مصاحبه ایرنا با رئیس هیات دو ومیدانی همدان را بخوانید:

ایرنا: چطور شد وارد رشته دو ومیدانی شدید؟
بنوان:
دوره نوجوانی در رشته کشتی فعالیت داشتم و پدرم نیز سرپرست باشگاه کشتی روستای آبشینه بود. البته مادرم از پیشکسوتان رشته والیبال است. خودم هم کشتی کار می‌کردم و سپس به دو ومیدانی علاقه مند شدم. سال ۱۳۷۲ بود که در گروه تخریبچی مجروح شدم و به درجه جانبازی رسیدم.

ایرنا: پس از این حادثه، از ورزش دلسرد نشدید؟
بنوان:
به هیچ عنوان چون همیشه معتقدم معلولیت محدودیت نمی‌آورد و اتفاقا انگیزه‌ام هم دوبرابر شد. با همین پای قطع عضو خیلی مسابقات رفته‌ام و هرگز فاصله نگرفتم. اکنون نیز در سن ۴۸ سالگی بازهم ذوق و شوق مسابقه و تمرین دارم.

ایرنا: چه مدت از ریاست شما در هیات دو ومیدانی گذشته و چه اقداماتی داشته‌اید؟
بنوان:
دو سال و نیم گذشته و هر چه تعهد دادم سعی کردم انجام بدهم. با دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، حوزه کارگری تعامل بسیار خوبی داشته‌ایم و همه تیم‌ها را اعزام کردیم و اتفاقا دستاوردهای خوبی داشتیم. توجه به شهرستان‌ها را مورد توجه قرار دادیم مخصوصا اینکه برای آن‌ها دیسک، وزنه و مانع خریداری و ارسال کردیم که بخشی از آن‌ها به روستاها تعلق گرفت.

ایرنا: در حوزه آموزش چطور؟
بنوان:
به جرات می‌توانم بگویم که به‌اندازه ی ۲۰ سال گذشته کار کردیم. کلاس‌های متعدد مربیگری و داوری داشته‌ایم. مهمترین برنامه ما برگزاری کلاس دوره داوری پیاده روی به صورت تخصصی بود. این دوره پس از مدت‌های طولانی در کشور به میزبانی همدان برگزار شد. دوره پیشرفته داوری که بسیار مثمرثمر بود و خیلی به پیشرفت این ورزش کمک می‌کند.

ایرنا: در پیاده روی که سرآمد کشور هستید؟
بنوان:
همینطور است. ما در پیاده روی در کنار ورزش‌های استقامتی حرف اول را می‌زنیم و در ۲ بخش آقایان و بانوان صاحب سبک هستیم.

هم اکنون نیز با کشور کنیا تامل داریم و برای ما استفاده از تجارب مربیان این کشور که در پیاده روی حرف اول را در دنیا می‌زنند، مهم بود. امیدواریم روزی بتوانیم یکی از مربیان شاخص کنیا را به همدان بیاوریم تا از نزدیک آموزش‌های حرفه‌ای را ارایه بدهد.

حضور مربی ملی از کنیا می‌تواند به ما کمک شایانی داشته باشد و در پیاده روی به موفقیت‌های بهتر برسیم.

ایرنا: اما در همین رشته می‌توانستیم در بازی‌های آسیایی نماینده داشته باشیم؟
بنوان:
حق حمید زورآوند حضور در بازی‌های آسیایی بود منتهی تغییرات ناگهانی در فدراسیون باعث بر زمین ماندن مسابقات انتخابی این رشته در رشت شد و در نهایت زورآوند به پای همین تغییرات سوخت و بازی‌های آسیایی هانگژو را از دست داد.

اما این دلیل آن نیست که او از فعالیت خود دست بردارد و اکنون برای مسابقات قهرمانی آسیا آماده می‌شود. حق او را خوردند و اکنون همراه با اسدی منش و شاهملکی دیگر دونده‌های همدان شانس بالایی برای ملی پوش شدن دارند.

حق حمید زورآوند حضور در بازی‌های آسیایی بود منتهی تغییرات ناگهانی در فدراسیون باعث بر زمین ماندن مسابقات انتخابی این رشته در رشت شد و در نهایت زورآوند به پای همین تغییرات سوخت و بازی‌های آسیایی هانگژو را از دست داد.

ایرنا: در استعدادیابی روستاها چه میزان دونده شرکت کردند؟
بنوان:
ما از ۱۲ هزار دونده در رده‌های سنی پایه تست استعدادیابی گرفتیم. نتیجه‌ آن انتخاب ۴۰۰ مستعد که در یک دوره مسابقه نیز حضور یافتند. تمام این نفرات بچه‌های روستانشین هستند که ما توانستیم با کمک پایگاه‌های مقاومت بسیج و سپاه این برنامه را اجرایی کنیم.

ایرنا: همدان از قابلیت‌های خوبی برای توسعه دو ومیدانی برخوردار است؟
بنوان:
دقیقا. ما بهترین امکانات را می‌توانیم فراهم کنیم. دونده‌های استقامت ما چیزی از قهرمانان کنیایی کم ندارند. ما می‌توانیم با برنامه ریزی اصولی برای رشته‌های استقامتی به ویژه صحرانوردی به جایگاه اصلی خود برسیم. اینجا ورزشگاه مفتح ۲ هزار متر از سطح دریا قرار دارد و این ویژگی برای ورزش دو ومیدانی به خصوص استقامت عالی است.

ایرنا: چه عاملی باعث این موفقیت‌ها شده است؟
بنوان:
خود شما خبرنگاران و رسانه‌ها. شما باعث ایجاد انگیزه مضاعف می‌شوید. ما امروز به این سطح رسیده‌ایم که با سایر هیات‌های ورزشی تعامل خوبی برقرار کنیم به طوریکه ورزشکاران ما در سایر رشته‌ها هم فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر فعالیت گسترده‌ای در برگزاری مسابقات داشته و داریم. درصدد هستیم لیگ سردار همدانی در تقویم فدراسیون باشد و قطعا انجام می‌شود. لیگی کشوری که برای نخستین بار در صحرانوردی شکل می‌گیرد. اینجا در سطح استان هم تیم‌های متقاضی زیادی برای شرکت در این لیگ داریم.

درصدد هستیم لیگ سردار همدانی در تقویم فدراسیون باشد و قطعا انجام می‌شود. لیگی کشوری که برای نخستین بار در صحرانوردی شکل می‌گیرد. اینجا در سطح استان هم تیم‌های متقاضی زیادی برای شرکت در این لیگ داریم.


ایرنا: بیشتر روی روستاها تمرکز کرده‌اید؟
بنوان:
در شهر هم برنامه‌های گسترده‌ای داریم. ما ۲۰ منطقه شهری را شناسایی کردیم که طرح استعدادیابی را به اجرا گذاشتیم.

جشنواره شهید چیت سازیان را داشتیم که در آن استعدادیابی کردیم. جشنواره سردار همدانی حفظ و نگهداری استعدادها را داشتیم، در جشنواره شهید شمسی پور نیز پیشرفت آن‌ها را شاهد بودیم و در نهایت در جشنواره شهدای قدس مسابقات رسمی را برگزار کردیم.

ایرنا: اما این برنامه‌ها برای جمعیت شهری کافی نیست؟
بنوان:
قبول دارم منتهی نیاز به حمایت و همکاری داریم. یکبار مسابقه خواستیم بگذاریم راهنمایی رانندگی متوقف کرد. راهنمایی رانندگی همراهی کند، دو ومیدانی را داخل شهر می‌آوریم و شما خواهید دید چه جمعیتی شرکت کنند.

ما باید از ظرفیت شهری به خوبی استفاده کنیم و ابزار لازم را هم داریم منتهی مسوولان باید پای کار باشند. چند سال قبل که بلوار ارم در حال پیاده راه‌سازی بود، از شهرداری بارها درخواست کردیم پیست پیاده روی اختصاصی را نیز طراحی کنند اما توجه نکردند و نتیجه این شد انبوه جمعیت اکنون به طور منظم و در یک مسیر مشخص در این بلوار فعالیت ندارند.

از شهردار همدان می‌خواهیم حداقل در سطح پارک‌هایی که جدید احداث می‌شود، ورزش‌های دو ومیدانی به خصوص پیاده روی نیز دیده شود. مخصوصا در بوستان‌های بزرگ و جنگلی که قرار است در منطقه فخرآباد و سد اکباتان ایجاد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha