۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85322302
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۶۹ روستای کردستان در صف بهره‌مندی از آب پایدار

سنندج- ایرنا- طرح آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور سال گذشته با هدف رفع مشکل آب روستاهای دارای تنش آبی آغاز شد که سهم کردستان از این تعداد، ۱۶۹ روستا است.

به گزارش ایرنا، استان کردستان با وجود اینکه هفت درصد منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده، اما در برخی نقاط شهری و روستایی با مشکل کم آبی به ویژه در فصل گرما مواجه است.

بحث آبرسانی به شهرهای دارای مشکل کم آبی از جمله قروه و دهگلان اکنون با سرعت در حال انجام است و در کنار آن، آبرسانی به ۱۶۹ روستای استان هم در قالب جهاد آبرسانی در دست اجراست.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این طرح با "محمد فرهاد" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه شرح آن می آید.

ایرنا: از آخرین وضعیت طرح جهاد آبرسانی به ۱۶۹ روستای استان بگویید و چند درصد پیشرفت دارد؟

فرهاد: در حال حاضر این پروژه ۴۵.۸۷ درصد پیشرفت کلی دارد و کار آبرسانی به ۱۵ روستا به طور کامل تکمیل شده است. این طرح با همکاری وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی سپاه در حال انجام است.

ایرنا: به تفکیک هر شهرستان چند روستا آبرسانی می شود؟

فرهاد: در تمام ۱۰ شهرستان استان طرح جهاد آبرسانی در قالب ۶ مجتمع روستایی (۱۲۲ روستا) و ۴۷ تک روستا اجرا می شود.

مجتمع شاهگدار بیجار شامل ۲۵ روستا، مجتمع ریخلان دزلی مریوان شامل ۱۸ روستا، مجتمع یوزیدر و کاشتر کامیاران شامل ۱۸ روستا، مجتمع کوچه طلا- باغلوجه سقز شامل ۲۹ روستا، مجتمع نگل و برقرو سنندج شامل ۶ روستا و مجتمع اوباتو دیواندره و سقز شامل ۷۳ روستاست. همچنین پروژه های تک روستایی در دیواندره پنج روستا، دهگلان سه روستا، قروه ۲ روستا، بیجار ۱۵ روستا، کامیاران یک روستا، سروآباد چهار روستا، مریوان هفت روستا و سقز ۱۰ روستا است.

ایرنا: قرار است این طرح طی چه مدتی به پایان برسد؟

فرهاد: طبق برنامه ریزی انجام شده این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده و قرار است طی بازه زمانی ۳۰ ماهه به اتمام برسد، البته این موضوع منوط به تزریق به موقع اعتبارات است.

ایرنا: مزیت های طرح چیست و چند خانوار شامل آن می شوند؟

فرهاد: در مجموع ۶۷ هزار نفر در ۱۶۹ روستا از مزایای این طرح بهره مند و آب شرب بهداشتی و سالم به صورت پایدار برای آنها تأمین خواهد شد و پس از اجرای کامل آن شاخص بهره مندی جمعیت روستایی استان از ۷۶ به ۸۰ درصد خواهد رسید.

در این پروژه خط انتقال به طول ۵۰۵ کیلومتر، شبکه آبرسانی به طول ۲۶۴ کیلومتر، ۹۳ باب مخازن به ظرفیت ۱۳۴۱۰ مترمکعب، ۵۸ ایستگاه پمپاژ و بهسازی ۳۵ دهنه چشمه اجرا می شود.

ایرنا: آیا برای همیشه مشکل کم آبی ۱۶۹ روستا برطرف می شود؟

فرهاد: بله با توجه به اینکه هدف از اجرای پروژه جهاد آبرسانی(تأمین آب پایدار) است، امیدواریم این ۱۶۹ روستا با کمبود آب در آینده مواجه نخواهند شد.

ایرنا: چند روستای دیگر استان با مشکل کم آبی مواجه هستند و برنامه وزارت نیرو و شرکت آبفا برای رفع مشکل باقی روستاها چیست؟

فرهاد: طبق توافقات انجام شده قرار است، ۱۲۰ روستای دیگر استان در قالب فاز دوم طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب شرب بهداشتی و پایدار بهره‌مند شوند؛ علاوه بر این آبرسانی به ۹۹ روستا در حوزه ردیف اعتبارات ملی، ۸۸ روستا از محل اعتبارات استانی و ۱۲ روستا از طریق خیرین آبرسان، پروژه هایی هستند که در حوزه روستایی برای ارتقای نرخ بهره مندی روستاها از آب شرب بهداشتی و پایدار زیر پوشش قرار می گیرند.

در حال حاضر از هزار و ۶۷۷ روستای کردستان، هزار و ۴۷ روستا تحت پوشش شرکت آبفای کردستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha