تامین آب پایدار برای ۱۲منطقه عشایری گچساران+ فیلم

گچساران- ایرنا-فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به ۱۲ منطقه عشایری گچساران امروز شنبه با حضور جمعی از مسئولان اجرایی و عشایر منطقه به بههر برداری رسید، فاز نخست آن ظرف کمتر از هشت ماه و پس از پنج سال راکد بودن به مت دولت سیزدهم سال گذشته افتتاح شده بود.

به گزارش ایرنا، بروز پدیده خشکسالی ظرف یک دهه گذشته و کاهش محسوس آب سفره های زیرزمینی سبب خشک شدن چشمه ها و قنات های آب در برخی مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه وبویراحمد شده است و دولت در همین راستا اقدام به اجرای طرح های آبرسانی و رفع چالش بی آبی در این مناطق کرده است.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۲ هزار خانوار عشایری یکی از شهرهای عشایرنشین این استان است که نقش مهمی در تولید مواد لبنی و پروتئینی این منطقه دارد و این قشر مولد سالانه ۲ هزارو ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزارو ۴۸۰ تن انواع فراورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

طرح تامین آب شرب پایدار به عشایر منطقه شرق گچساران طرحی موثر و راهگشا برای برون رفت این قشر مولد از خشکسالی بود که به همت دولت سیزدهم برای نخستین بار در شهرستان گچساران اجرا و افتتاح شد.

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار آبرسانی مناطق عشایری و روستایی بود که خوشبختانه این اقدام با سرعت چشمگیری در دست اجراست دولت سیزدهم توانست با سرعت بخشی به طرح تامین آب منطقه شرق عشایری گچساران کام ۱۲ منطقه عشایر نشینی این شهرستان را سیراب کند.

عملیات ساخت طرح تامین آب آشامیدنی مناطق عشایری گچساران در آذر ۹۸ آغاز شد که متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات غیر فعال بود بطوری که در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب گرفت بطوری که هشت ماه بعد از روی کار آمدن دولت در اسفند ۱۴۰۰ فاز نخست آن افتتاح شد.

افتتاح فاز دوم پروژه تامین آب شرب پایدار به عشایر منطقه شرق گچساران

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز دوم طرح تامین آب شرب پایدار به عشایر منطقه شرق گچساران با اعتباری بیش از ۳۱ میلیارد ریال افتتاح شد.

فضل‌الله آذرفر با بیان اینکه فاز نخست این طرح در اسفند ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید گفت: با اجرای طرح یاد شده مناطق عشایری کلک بزرگ، کوچک، تنگ سخت، گچ ترابعلی گچ سید الله داد، ماهور باشت و سیچانلو در شرق گچساران از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شدند.

وی تصریح کرد: برای اجرای فاز دوم طرح پروژه تامین آب شرب پایدار به عشایر منطقه شرق گچساران بیش از پنج کیلومتر خط انتقال و یک باب منبع ذخیره ۱۰۰ متر مکعبی احداث شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره برداری کامل از این طرح بیش از ۱۷۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

تامین آب پایدار برای ۱۲منطقه عشایری گچساران+ فیلم

آذرفر با اشاره به بر اینکه برای اجرای کامل این طرح بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد گفت: اجرای ایستگاه پمپاژ، اجرای ۵۰ کیلومتر خط انتقال لوله، ساخت ۳۰ عدد حوضچه شیر هوا ، نصب ۶ دستگاه الکترو پمپ شناور ، احداث سه باب مخزن ۱۰۰متر مکعبی از مهمترین اقدامات انجام شده و مشخصات این طرح است.

وی تصریح کرد: عشایر شرق گچساران با مشکل آب آشامیدنی مواجه بودند و با تانکر آبرسانی می‌شدند که با افتتاح کامل این پروژه مشکل آب عشایر این منطقه برطرف شد.

مطالعه طرح آبرسانی به عشایر غرب گچساران درست اجراست

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی از عشایر مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند، افزود: مشکل آب آشامیدن عشایر این استان باید در اسرع وقت برطرف شود.

تامین آب پایدار برای ۱۲منطقه عشایری گچساران+ فیلم

آذرفر ابراز کرد: هم اکنون طرح تامین آب مناطق غرب گچساران در دست اجراست که در صورت تایید عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

هزینه ۳۰۰ میلیاردی دولت سیزدهم برای زیر ساخت های رفاهی گچساران/ ساخت ۳۱ منبع ذخیره آب

رییس امور عشایر گچساران گفت: بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم در زمینه زیر ساخت های رفاهی عشایر این شهرستان برای بازگشایی جاده های عشایری، ساخت راه و ابنیه فنی جاده های عشایری، بهسازی چشمه و احداث منابع ذخیره آب تا کنون هزینه شده است.

منصور الوند فر ابراز کرد: روزانه بیش از ۴۲۰ متر مکعب آب با پنج دستگاه تانکر آبرسان ۱۴ هزار لیتری بین عشایر این شهرستان توزیع می شود.

الوند فر اظهار کرد: ساخت ۳۱ منبع ذخیره آب، توزیع یکهزارو ۵۰۰ تن خوراک دام ،طرح آبرسانی به شرق گچساران با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال و بهسازی آبنمای دریلا در دولت سیزدهم در این شهرستان انجام شده و نیز ساخت ۲۲ باب منبع ذخیره تا پایان سال در دستورکار امور عشایر گچساران می باشد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای گفت: در سال های گذشته آنچه حق عشایر بوده مورد توجه قرار نگرفته است برخی مواقع عشایر به دلیل کمبود آب با مشکلات متعددی مواجه بودند.

سید ناصر حسینی پور ابراز کرد: از محل اعتبارات مختلف برای رفع مشکلات عشایر گچساران اقدامات موثری انجام شد بطوری که ۴۶ میلیارد ریال از محل توازن ۲ برای خرید ۲ دستگاه تانکر آبرسانی در اختیارعشایر قرار گرفت.

وی بیان کرد: این افتتاحیه به نمایندگی ازیکهزارو ۹۰۰ اقدام اداره ترابری شرکت نفت گچساران در مناطق کم برخوردار باشت و گچساران انجام می شود.

عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری در مناطق مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند، این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرده‌های لبنی، ۱. تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha