وضعیت هوای سمنان؛ سبز یا نارنجی؟

سمنان- ایرنا- طبق اعلام سامانه پایش هوای کشور، هوای شهر سمنان ساعت ۱۰ صبح امروز(شنبه) در وضعیت «سبز» با شاخص ۲۷ قرار دارد، در حالی که سامانه فن پایا وضعیت هوای این شهر را در بلوار امیرکبیر و شرکت فروسیلیس ایران به رنگ «نارنجی» با شاخص ۱۳۰ و ۱۱۶ نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سامانه پایش هوای کشور، اعلام شاخص‌ها مربوط به هوای شهر سمنان را طبق دستگاه سنجش آلودگی نصب شده در اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در میدان استاندارد اعلام می‌کند. نوزدهم آذرماه این سامانه شاخص بالای آلودگی هوا و شرایط «خیلی خطرناک» برای سمنان نشان داد و همان زمان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد که «داده‌های منتشره در ساعت‌های گذشته مبنی بر وضعیت بنفش و بسیار ناسالم برای هوای مرکز استان نادرست است‌» و علت را خارج شدن دستگاه سنجش آلایندگی این اداره‌کل در میدان استاندارد از واسنجی(کالیبراسیون) به دلیل نقص فنی عنوان کرد.

ظهر بیستم آذر ماه اعلام شد: با توجه به نقص فنی سنسور سنجش ذرات ایستگاه سنجش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان واقع در میدان استاندارد، شهر سمنان، با تلاش شرکت راهبر ایستگاه و کارشناسان حفاظت محیط زیست و پس از تعمیر و واسنجی دستگاه، دوباره در مدار قرار گرفت و شهروندان می توانند وضعیت کیفیت هوای استان را در سامانه پایش کیفی هوای کشور مشاهده کنند.

آلودگی مشهود هوا برای شهروندان با وجود اعلام وضعیت سبز

هوای شهر سمنان ساعت ۱۰ صبح امروز در سامانه پایش هوای کشور در وضعیت «سبز» قرار دارد؛ در شرایطی که تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان از آلودگی هوای سمنان و بی‌تفاوتی مسوولان گلایه و اذعان دارند که هوای شهر سمنان با دید چشمی تار و نفس کشیدن در این هوا دشوار است، چگونه می‌توان گفت هوا در چنین شرایط ملموسی، از لحاظ آلودگی در وضعیت «سبز» و پاک قرار دارد.

با وصول گزارش گلایه‌های مردمی و مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از آلودگی و کیفیت پایین هوای شهر سمنان، بررسی وضعیت کیفیت هوای سمنان در دستور کار قرار گرفت که نتیجه اعلام شاخص آلودگی در سامانه فن پایا تامل برانگیز است و اختلاف قابل توجه با سامانه پایش هوای کشور دارد.

شاخص کیفیت هوا در سامانه فن پایا نشان می‌دهد هوای سمنان نه تنها در وضعیت پاک نیست بلکه با عددهای ۱۳۰ و ۱۱۶ در وضعیت «نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس» است و اگر این اعداد به بالای ۱۵۰ برسد، وضعیت «قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها» خواهد بود.

نکته مهم اینجا است که نمی‌توان پذیرفت چند دستگاه سنجش آلودگی هوا در یک شهر و با فاصله اندکی از هم، همزمان اعدادی تا این حد متفاوت را نشان دهند و قابل قبول نیست که سمنان اکنون در وضعیت «نارنجی» قرار نداشته باشد، چرا که تاری هوا و کاهش کیفیت هوا به صورت ملموس نشان می‌دهد هوای سمنان در وضعیت «سبز» و پاک نیست.

توضیحات مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان درباره این تناقض و اختلاف شاخص آلایندگی هوای شهر سمنان بین ۲ عدد ۲۷ و ۱۳۰، توضیحاتی ارایه داد مبنی بر اینکه شاخص اصلی سنجش آلایندگی «سامانه پایش هوای کشور» است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط کنونی، هوای شهر سمنان در وضعیت پاک، هوای گرمسار در وضعیت قابل قبول و هوای شاهرود در وضعیت سبز قرار دارد.

بهرامعلی ظاهری افزود: ملاک سنجش آلودگی هوا «سامانه پایش هوای کشور» است که میانگین آلودگی را اعلام می‌کند و سامانه فن پایا، به دلیل استقرار در داخل شهر، ممکن است آلودگی بیشتری نشان دهد و همچنین پایش در این سامانه لحظه‌ای است.

بازی اعداد با سلامت شهروندان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوای شهر سمنان از یازدهم تا شانزدهم آذر ۱۴۰۲ در وضعیت قرمز و ناسالم و این شهر جزو آلوده‌ترین مناطق کشور بود که به تعطیلی ۲ روزه مدرسه‌ها منجر شد.

آنچه برای شهروندان عیان است این است که وضعیت آلودگی هوای شهر سمنان در آذرماه چندان رضایت‌بخش نبود و به یقین در بعضی روزها از وضعیت پاک و سبز خارج شد. اینکه دستگاه های سنجش آلایندگی هوا در چه زمانی چه اعدادی نشان می دهند موضوعی رسمی بود که رسانه های استان به خوبی پیگیر صحت و سقم آن بودند و در آلوده‌ترین روزها به ناگهان دستگاه سنجش از مدار خارج شد.

آلودگی هوای شهر سمنان امروز به بحث روز همه خانواده ها تبدیل شده است و شهروندانی که بیماری تنفسی یا قلبی دارند، شرایط بیرون ماندن به مدت طولانی در هوای باز ندارند.

اختلاف غریب اعداد دستگاه های سنجش آلایندگی نیز تبدیل به موضوعی برای پیگیری های چندباره اهالی رسانه در سمنان شده است. سمنان شهر کوچکی است و دستگاه های سنجش سامانه فن‌پایا و دستگاه سنجش آلایندگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در داخل شهر قرار دارند. در حالی که فاصله شهرک صنعتی از این شهر از جانب شرق چندان زیاد نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha