هوای شاهرود ناسالم شد

۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبر: 85346789
هوای شاهرود ناسالم شد

سمنان - ایرنا - کیفیت هوای شاهرود بر پایه جدیدترین اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور روز یکشنبه در وضعیت نارنجی «آلوده برای گروه‌های حساس» قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر پایه اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شاهرود برای ذرات ۲ و نیم پی پی ام روی عدد ۱۱۵ در وضعیت نارنجی قرار دارد، در این شرایط به مردم توصیه می شود از تردد و فعالیت در فضای باز خودداری کنند.

هوای شاهرود ناسالم شد

اکنون کیفیت هوای شهر سمنان مربوط به سنجش ذرات آلاینده ۲ و نیم پی پی ام عدد ۵۶ و در وضعیت زرد«قابل قبول» و گرمسار در سنجش ذرات آلاینده کربن مونواکسید عدد ۴۱ و در وضعیت سبز«پاک» قرار دارد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

به گفته محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استان سمنان ۲۴ ساعت ماندگاری هوای آلاینده با شاخص بالای ۱۵۰ معیار تعطیلی مدارس طبق قانون است و اکنون در شاهرود این شاخص کمتر از این عدد است.

بنا بر تعریف سازمان جهانی مدت زمان عامل تعیین کننده در سلامت انسان در شاخص آلودگی هوا و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و بر این اساس تداوم آلودگی یکی از شاخص های مخاطره‌آمیز سلامت مردم محسوب می‌شود.

بر پایه متون حقوقی و بر اساس قوانین بین المللی و داخلی، حق سلامت و محیط زیست از حقوق عامه به شمار می‌آید و در این میان، «حق داشتن هوای پاک» به عنوان یک جزء از «حق بر محیط زیست» مورد توجه است و سابقه قانون گذاری در زمینه آلودگی هوا در ایران به سال ۱۳۵۴ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ قانون و آیین نامه در مورد آلودگی هوا توسط مراجع مختلف به تصویب رسیده است.

طبق قانون هوای پاک،۲۳ دستگاه در اجرای این قانون دارای تکالیف اجرایی و نظارتی هستند و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر اساس تکلیف قانونی خود وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha