حوزه و دانشگاه ۲ بال پرواز جامعه هستند

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه ۲ بال پرواز جامعه هستند، گفت: حوزه و دانشگاه در قبال مطالبات به ‌حق رهبری تکلیف دارند و تاریخ نشان داده هر گاه نسبت به رهنمود و توصیه‌های ولایت فقیه عمل شده، شاهد نتایج مطلوب و تأثیرگذاری در نظام بوده ایم.

مجتبی شجاعی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان نقطه عطف بزرگی بود که در تحقق آن سه عامل کلیدی‌ وحدت کلمه، دین و نقش روحانیت با رهبری حضرت امام (ره) تاثیر اساسی داشتند.

وی افزود: اگر جوهره اصلی انقلاب را به حق برخاسته از جنبه مردمی بودن و اسلامی بودن آن بدانیم، قوام این ۲ عنصر ذاتی انقلاب، تنها در سایه اتحاد و وحدت کلمه ازهمه گروه‌های حوزوی، دانشگاهی و سایر مردم امکان‌پذیر است.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه اساساً ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین مبین اسلام دارد و حوزه و دانشگاه در کشور ما، تنها نهادهای علمی، آموزشی و پژوهشی هستند که سایر نهادها به نحوی به این ۲ نهاد برمی‌گردند.

اگر جوهره اصلی انقلاب را به حق برخاسته از جنبه مردمی بودن و اسلامی بودن آن بدانیم، قوام این ۲ عنصر ذاتی انقلاب، تنها در سایه اتحاد و وحدت کلمه از همه گروه‌های حوزوی، دانشگاهی و سایر مردم امکان‌پذیر استوی گفت: در تعریف وحدت باید تمام مولفه‌های اصلی این ۲ نهاد، موضوعاتی که پیرامون آن پژوهش دارند و نیز هدف آنها و هویتی که دارند مدنظر قرار گیرد.

شجاعی اظهار کرد: اگر حوزه را به عنوان نهاد علمی که متکفل عرضه معارف اسلامی و تحقیق و استنباط در حوزه‌های قرآنی و اهل بیت است، بدانیم کارکرد آن استنباط معارف و عرضه و تبلیغ آن با ابزارهای مختلف و تربیت عالم دینی بوده و باید دانشگاه را نهاد علمی بدانیم که مولد علوم مورد نیاز جامعه و خاستگاه پژوهش علوم مختلف و تربیت متخصص است.

وی اظهار کرد: اگر بین ۲ کارکرد حوزه و دانشگاه نسبتی باشد و آن نسبت به درستی درک شود، می‌تواند یک وحدت عمیق و مبتنی بر هویت هر ۲ نهاد را متصور شد، شهید مفتح به عنوان نماد وحدت حوزه و دانشگاه از ۲ تفکر حوزوی و دانشگاهی تاثیر پذیرفته بود و به راحتی درک متقابلی از ۲ نهاد در راستای اتحاد آنان داشت و وحدت حوزه و دانشگاه را عیناً وحدت پا به پای علم و دین قلمداد می‌کرد و روشنفکری دینی را به عنوان محصول وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانست.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید تقسیم کاری بین حوزه و دانشگاه انجام شود تا از تهدیدات جدایی بین این ۲ نهاد که همانا غرب زدگی، عوام‌زدگی، تحجرگرایی و اباجی‌گری و دین‌گریزی است، جلوگیری کرد.

باید تقسیم کاری بین حوزه و دانشگاه انجام شود تا از تهدیدات جدایی بین این ۲ نهاد که همانا غرب زدگی، عوام‌زدگی، تحجرگرایی و اباجی‌گری و دین‌گریزی است، جلوگیری کرد

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل هر ۲ نهاد یا سلطه یکی بر دیگری نیست بلکه مفهوم اصلی این وحدت، در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری به هر ۲ بُعد مادی و معنوی آن تأکید می‌شود.

شجاعی بیان کرد: برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید تلاش کرد ضمن رفع موانع پیش رو، قدم‌هایی مانند ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل، اعتمادسازی، به حاشیه راندن افراطیون، تاکید بر نقاط اشتراک، توجه به نیازهای امروز کشور و انقلاب را در مسیر وحدت این ۲ بال تولید علم در کشور برداشت.

وی اظهار کرد: نباید نقش تفرقه افکنان را در جهت عدم وحدت حوزه و دانشگاه نادیده گرفت چه دشمنان خارجی که منافع فراوانی را در ایجاد اختلاف بین این ۲ نهاد دنبال می‌کنند و چه استبداد داخلی و چه عناصر کوتاه فکر و بیماری که در حوزه و دانشگاه، محیط اجتماعی را برای مقابله با یکی از این دو۲ مرکز مقدس تحریک می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: یکی از ابزارهای نظام برای تقویت پدافندی در برابر ناتوی فرهنگی و جنگ نرم دشمن شکل دادن به ساز و کارهای مناسب برای تقویت انسجام و تعامل پایدار میان حوزه و دانشگاه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha