تاخیر در برگزاری انتخابات چاپخانه‌داران با قوانین کشور متناقض است

تهران- ایرنا- عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران درباره عواقب به تعویق افتادن انتخابات این اتحادیه بیان کرد: تاخیر در برگزاری انتخابات با قوانین کشور و همچنین نظام حکمرانی در تناقض است. انتخابات برای این اتفاق می‌افتد که افراد دیگر شانس داشته باشند با تفکرات جدید خود خون تازه ای را در شریان‌های اجتماعی و اقتصادی کشور جریان بدهند تا توسعه اتفاق بیفتد.

مدیرعامل مجتمع چاپ صفا در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب با اشاره به قانون نظام صنفی مصوب مجلس در سال ۱۳۹۲ گفت: در تبصره یک ماده ۲۲ این قانون، مشخصا آورده است که دوره مسئولیت هیات مدیره در اتحادیه‌ها، چهارسال از زمان برگزاری انتخابات است.

علاقه‌مندان برای ورود به صنف چاپ، ابتدا باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس بگیرند و بعد نسبت به دریافت پروانه صنفی اقدام کنند

بابک عابدین درباره چرایی برگزار نشدن انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران و به تعویق افتادن آن به مدت پنج ماه، توضیح داد: اتاق اصناف تهران و ایران و در مرحله دوم سازمان صمت تهران در این باره باید پاسخگو باشند. به هر حال اگر نهادهای مسئول، این کار را انجام نمی‌دهند، درواقع از قوانین نظام صنفی عدول کرده اند و این موضوع می‌تواند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ و اعضای اتحادیه صنف چاپخانه‌داران از سازمان صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.

به گفته او طبق قانون، علاقه‌مندان برای ورود به صنف چاپ، ابتدا باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس بگیرند و بعد می‌توانند نسبت به دریافت پروانه صنفی و عضویت در اتحادیه، اقدام کنند. بنابراین متولی این صنعت یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند پیگیر شرایط و عدم برگزاری انتخابات باشد.

تاخیر در برگزاری انتخابات چاپخانه‌داران با قوانین کشور متناقض است
بابک عابدین عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران

تاکید صنف چاپخانه‌داران بر برگزاری انتخابات در موعد قانونی خود بوده است

عابدین با اشاره به پیگیری چرایی برگزار نشدن انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران توسط اعضای اتحادیه و صنف، ادامه داد: تا آنجایی که در جریانم برخی از اعضای اتحادیه و همچنین از طریق تعاونی صنف چاپخانه‌داران -که اعضای آن عضو اتحادیه نیز هستند- پیگیری‌هایی صورت گرفته و استعلام‌هایی هم از طریق هیات عالی نظارت صورت گرفته که پاسخ آن‌ها، تاکید بر برگزاری انتخابات در موعد قانونی خود بوده است. اما اینکه چرا با این وجود، کارشکنی‌هایی وجود دارد که مانع از برگزاری می‌شوند، سازمان صمت تهران باید بیشتر روی آن تامل و توجه داشته باشد.

تصور کنید انتخابات مجلس شورای اسلامی در موعد چهارساله خود برگزار نشود! در این صورت چه شرایط و تصوراتی در جامعه ایجاد می شود؟

عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه چاخانه‌داران در بررسی بُعد اقتصادی نادیده گرفته شدن قانون، گفت: قوانین اقتصادی برای حفظ اعتبار نظام اقتصادی کشور تصویب می‌شوند و همه سازمان‌ها و افراد صنفی باید به آن احترام بگذارند. اگر از این قوانین عدول شود، در روند فعالیت و تفکر فعالان اقتصادی، تاثیرات منفی می‌گذارد. اگر قرار باشد هر کسی، هر طوری که خواست عمل کند، هرج و مرج پیش می‌آید؛ چراکه این تصور را ایجاد می‌کند که قانون فقط برای یکسری از افراد جامعه اجرا می‌شود و برای برخی، الزام‌آور نیست. چنین شرایطی برای جامعه اقتصادی کشور صورت خوشی ندارد و باید همه در مقابل قانون، برابر باشند.

عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران درباره عواقب به تعویق افتادن انتخابات این اتحادیه بیان کرد: تاخیر در برگزاری انتخاب با قوانین کشور و همچنین نظام حکمرانی در تناقض است. انتخابات برای این اتفاق می‌افتد که افراد دیگر شانس داشته باشند با تفکرات جدید خود خون تازه ای را در شریان های اجتماعی و اقتصادی کشور جریان بدهند تا توسعه اتفاق بیفتد.

او با طرح این سوال که چرا انتخابات یک اتحادیه صنفی، نباید سر موقع و به شکل قانونی برگزار شود؟ ادامه داد: تصور کنید انتخابات مجلس شورای اسلامی در موعد چهارساله خود برگزار نشود! در این صورت چه شرایط و تصوراتی در جامعه ایجاد می شود؟ اتحادیه ها و تشکل ها نیز بخشی از همین جامعه هستند و شرایط مشابهی را در درون خود تجربه می کنند.

هیچ اقدام کارشناسانه‌ای روی مساله ادغام انجام نشده است

عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه چاخانه‌داران افزود: نباید نظر برخی از افراد در صنف، آینده این صنعت را به خطر بیاندازد. سوال من این است که در چهار سال گذشته اتحادیه چایخانه‌داران تهران، به جز طرح موضوع ادغام این اتحادیه با اتحادیه صحافان چه اقدام مثبتی انجام داده و چه دستاوردهایی برای صنف چاپخانه داران داشته است؟

ادغام بدون اطلاع اعضای صنف پیش رفته است و هیات مدیره اتحادیه صنف چاپخانه‌داران به شکل مصوب با این ادغام مخالفت کرده است که صورت جلسه آن در دفتر هیات مدیره موجود است

عابدین درباره موضوع ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و اتحادیه صحافان، با تاکید بر اینکه تخصص‌گرایی ملاک تشکل‌های خصوصی است، گفت: هیچ اقدام کارشناسانه‌ای روی مساله ادغام انجام نشده است، حتی بررسی نشده که آیا رسته‌های اتحادیه صحاف با اتحادیه چاپخانه‌داران همگن است یا خیر؟ این فرآیند بدون اطلاع اعضای صنف پیش رفته است و هیات مدیره اتحادیه صنف چاپخانه‌داران به شکل مصوب با این ادغام مخالفت کرده است که صورت جلسه آن در دفتر هیات مدیره موجود است.

عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران تصویب ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و اتحادیه صحافان در اتاق اصناف و بعد در سازمان صمت، بدون توجه به نمایندگان صنف چاپخانه‌داران را عجیب خواند و بیان کرد: هیچ قانونی اتحادیه‌ها را موظف به ادغام نکرده است.

یک طرح چابک‌سازی وجود دارد که در آن ذکر شده؛ بهتر است اتحادیه‌هایی که زیر ۳۰۰ عضو دارند یا نمی توانند بودجه مصوب خود را اجرایی کنند -در انتهای سال با کسری بودجه مواجه می شوند- در صورت همگن بودن رسته ها، با هم ادغام شوند. اما در اتحادیه یا صنف چاپخانه‌داران تهران هیچ کدام از این شرایط، مصداق ندارد.

او ادامه داد: این اتحادیه نیاز به بودجه ندارد و تعداد اعضای آن بیش از ۶۰۰ نفر (با احتساب تابلوسازان، بیش از ۹۰۰ نفر) است.

تخصص گرایی، ملاک تشکیل تشکل‌های صنفی خصوصی است

عابدین با تاکید بر اینکه اتحادیه صحافان به هیچ عنوان با صنف چاپ و رسته‌های مختلف در اتحادیه چاپخانه‌داران همگن نیستند، ادامه داد: رسته‌های آن اتحادیه عبارت است از آلبوم‌ساز، کلاسورساز، دفترساز، جلدساز، خرده فروشی و عمده فروشی ملزومات صحافی و... که هیچ نقطه مشترکی با اتحادیه چاپخانه‌داران ندارند.

متفاوت بودن کد آیسیک رسته‌های اتحادیه صحافی با رسته‌های اتحادیه چاپخانه‌داران، بی دلیل نیست

عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه وظیفه مسئولان دولتی و سازمان‌های نظارتی، محافظت از تخصص‌گرایی و فعالیت‌های اقتصادی به شکل تخصصی است؛ گفت: من نمی‌دانم مسئولان صمت با چه ملاکی، تصمیم به ادغام این دو اتحادیه گرفته اند. اما به نظر می‌آید که در این مورد خاص، ملاک تصمیم‌گیری‌ها چیز دیگری بوده است.

او افزود: متفاوت بودن کد آیسیک(سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) رسته‌های اتحادیه صحافی با رسته‌های اتحادیه چاپخانه‌داران، بی دلیل نیست. تخصص گرایی، ملاک و اصل تشکیل تشکل‌های صنفی خصوصی است. اگر مسئولان نخواهند به این مساله توجه کنند؛ چه بسا به ادغام اتحادیه چاپخانه داران و اتحادیه چایخانه داران نیز رای بدهند! چون به همان اندازه با چاپ، بی ارتباط است که رسته های صنف صحافان.

تصمیمات غیرکارشناسانه می‌تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد

عابدین با اشاره به اینکه دراین روزها مسائل تخصصی رسته‌های مختلف در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران که ۹۰۰ عضو دارد، به خوبی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد. حالا اگر ۷۰۰ عضو انتحادیه صحافان از رسته‌های غیرمرتبط نیز به این اتحادیه اضافه شوند، چطور قرار است به مطالبات و امور تخصصی هریک از رسته‌ها و اعضا رسیدگی شود؟ چطور می‌توان انتظار داشت چنین اتحادیه‌ای، پویا و چابک باشد و به رشد اقتصادی و مهار تورم در کشور کمک کند؟

شاید ارتباطی بین به تعویق انداختن برگزاری انتخابات اتحادیه چاپخانه داران و مصوبه ادغام این اتحادیه با اتحادیه صحافان تهران باشد

به گفته عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه چاخانه‌داران، شاید ارتباطی بین به تعویق انداختن برگزاری انتخابات هیات مدیره اتحادیه چاپخانه داران و مصوبه ادغام این اتحادیه با اتحادیه صحافان تهران باشد.

او ادامه داد: من از روابط و اتفاقات پشت پرده خبر ندارم اما مجموعه این تصمیمات غیرکارشناسانه می‌تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد. من از مسئولان دلسوز کشور؛ حتی سازمان بازرسی خواهش می‌کنم که به این موضوع ورود کنند و جلوی تصمیمات غیرکارشناسانه و مخرب را در یکی از قدیمی‌ترین اصناف کشور یعنی چاپ، بگیرند. این مایه تاسف است که نظرات شخصی، ملاک قرار بگیرد و معیشت جمع گسترده‌ای از فعالان اقتصادی به خطر بیفتد.

خواستار مخافظت سازمان‌های مسئول از صنف چاپخانه‌داران هستیم

عابدین با اشاره به پیشینه ۹۰ سال فعالیت خانوادگی در صنف چاپ و همچنین سابقه فعالیت‌های صنفی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: امروز دغدغه من، دغدغه صنف چاپ است و در شرایط موجود، آینده صنفی را که پدر و پدربزرگ من نیز در آن فعالیت داشته اند در خطر می‌بینم. ما نسبت به فعالیت اقتصادی خود تعلق خاطر و تعصب داریم؛ چراکه سال‌های مدیدی را برای آن زحمت کشیده ایم. طبیعی است که اعتلا و رشد آن برای ما مهم است و به همین خاطر خواستار ورود سازمان‌های مسئول هستیم تا از این صنف محافظت کنند.

تعامل بین نهادهای دولتی باید هدف اتحادیه‌ها باشد تا بیشترین دستاورد برای اعضای صنف به دست بیاید

عضو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه تعامل فعالان صنفی چاپ با متولی قانونی این صنعت یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باعث رشد و پیشرفت است، ادامه داد: هنر ما به عنوان فرد صنف این است که بتوانیم مطالبات خود را از طریق مذاکره با متولی خود برآورده کنیم؛ نه اینکه با یکدیگر بجنگیم و جدل کنیم.

او ادامه داد: در وهله اول باید همه به قانون احترام بگذاریم؛ قانونی که می‌گوید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولی صنعت چاپ است. اینکه بخشی از مطالبات فعالان چاپ در حیطه فعالیت سایر نهادها و وزارتخانه‌ها دنبال شود، امری طبیعی است. به عنوان مثال متولی قانونی صنایع غذایی و دارویی، وزارت بهداشت است اما فرآیند بازرگانی و تجارت در این صنایع، از طریق وزارت صمت دنبال می‌شود. این روند، بی‌احترامی به هیچ یک از این وزارتخانه‌ها تلقی نمی‌شود. اتفاقا تعامل بین نهادهای دولتی باید هدف اتحادیه‌ها باشد تا بیشترین دستاورد برای اعضای صنف به دست بیاید.

به گفته عضو اسبق هیات مدیره اتحادیه چاخانه‌داران، نباید چشم مان را روی سوابق مدیریتی مثبت و اثرگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ببندیم. طی ۴۵ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، رشد و توسعه در صنعت چاپ مشاهده شد. مگر در این سال‌ها، کارخانه های عظیم چاپ و بسته‌بندی در کشور تاسیس نشده اند؟ مگر در تمام این سال‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنعت چاپ نبوده است؟ مگر تمام این اقدامات توسعه‌ای و کارآفرینی‌های صورت گرفته در چاپ، حاصل تعاملات وزارت ارشاد و وزارت صمت نبوده است؟ چه اتفاق جدیدی رخ داده که برخی سعی در برهم زدن این تعامل دارند؟

پیش از این ایرنا در گزارشی تفصیلی به این موضوع پرداخته اشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha