آیا انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است؟

تهران- ایرنا- رئیس و نایب‌رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران بعد از گزارشی که از اعتراض اعضای این صنف در ایرنا منتشر شد، طی اظهاراتی مردادماه سال ۱۴۰۳ را زمان برگزاری انتخابات این اتحادیه اعلام کردند و معتقدند انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است، اما طیف دیگری از این صنف نظری مخالف دارند.  

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آخرین انتخابات هیات مدیره و بازرس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران در تابستان ۱۳۹۸ برگزار شد، اما مسائلی موجب شد، در طول ۱۵ ماه، فرد اول منتخب نتواند، فعالیت خود را آغاز کند و فرد دوم انتخابات در این سال‌ها ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران را بر عهده داشته است. حالا تعویق پنج ماهه برگزاری انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، موضوعی است که موجب برخی گمانه‌زنی‌ها در میان اعضای این صنف و فعالان صنعت چاپ شده است.

بر اساس ماده ۲۲ قانون نظام صنفی هیات مدیره می‌تواند به مدت چهار سال فعالیت کند و بعد از آن باید انتخابات مجددا برگزار شود، این در حالی است که بخشی از هیات مدیره فعلی، فعالیت این هیات مدیره را از مهر ۱۳۹۹ در نظر گرفته اند و به همین دلیل اعتبار آن را تا مرداد ۱۴۰۳ فرض می‌کنند.

بعد از اعتراض فعالان حوزه چاپ به تعویق برگزاری انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و انتشار گزارش گفت‌وگوی آن‌ها در ایرنا، رئیس و نایب رئیس این اتحادیه نسبت به مباحث مطرح شده واکنش نشان دادند و اظهاراتی ارائه کردند که ایرنا برای تکمیل رسالت خبری خود با آنها نیز به گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه از نظر شما می‌گذرد:

متولی انتخابات اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اگر انتخابات در زمان مقرر برگزار نشود، اتاق اصناف می‌تواند بپرسد که چرا این اتفاق نیفتاده است

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با طرح این مساله که انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران باید در مرداد ۱۴۰۳ برگزار شود، گفت: تاریخ انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران در قانون و در تاریخ اعتبارنامه هیات مدیره از تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ است؛ ملاک قانون است.

احمد ابوالحسنی با تاکید بر اینکه فراخوان برای هر انتخابات ۶ ماه قبل از انتخابات فرستاده می‌شود تا افراد خود را به عنوان کاندیدا معرفی کنند و صلاحیت آن‌ها تایید شود، ادامه داد: دراین رابطه اطلاعات اشتباهی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده بودند و ایشان در نامه‌ای خواستار برگزاری انتخابات شدند، اما این درخواست چهارچوب قانونی نداشت و انجام نشد.

او با بیان اینکه هیچ وزارتخانه‌ای به جز وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند در انتخابات اصناف دخالت کند، ادامه داد: متولی انتخابات اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اگر انتخابات در زمان مقرر برگزار نشود، اتاق اصناف می‌تواند بپرسد که چرا این اتفاق نیفتاده است. هنوز وزارت صنعت و معدن نامه‌ای برای برگزاری این دوره از انتخابات به هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران نفرستاده است، این نامه باید بهمن یا اسفند برای ما فرستاده شود.

آیا انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است؟

ابوالحسنی با اشاره به اعتبارنامه‌ای که به گفته او، مدرکی برای برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود، گفت: در اعتبارنامه به ماده ۲۲ قانون نظام صنفی اشاره شده است. این اعتبارنامه از ۱۹ مرداد تا مدت چهار سال اعتبار دارد، در این مساله ملاک قانون نظام صنفی است.

آیا انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است؟

برگزاری نمایشگاه درآمد خوبی دارد

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه نزدیک ۸۰ نمایشگاه صنفی در طول سال برگزار می‌شود، درباره چگونگی و مزایای دریافتی از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چاپ تهران توضیح داد: هر صنف تعداد زیادی اتحادیه فعال دارند. اما طبق قانون هیچ اتحادیه‌ای نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند. همچنین هیچ اتحادیه‌ای نقشی مالی در برگزاری نمایشگاه ندارد، همه تاثیر معنوی است و به همین دلیل برخی از اتحادیه‌ها ازنمایشگاه حمایت معنوی می‌کنند.

ابوالحسنی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه نوعی تجارت است، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه درآمد خوبی دارد، مجری نمایشگاه باید ویژگی‌هایی فنی ومجوزهای قانونی را داشته باشد، همچنین باید برای برگزاری نمایشگاه به سازمان توسعه و تجارت نمایشگاهی درخواست بدهد. ما هم در زمان مشخص در خواست دادیم و توانستیم مجوزهای قانونی را بگیریم و نمایشگاه را برگزار کنم. این مساله شخصی است و ربطی به اتحادیه چاپخانه‌داران ندارد و اتحادیه نقشی در تاثیرگذاری و اجرای نمایشگاه ندارد؛ اما می‌تواند به عنوان حامی معنوی عمل کند. اینکه من رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران هستم و نمایشگاه برگزار می‌کنم هیچ تفاوتی با برگزاری نمایشگاه توسط افراد دیگر ندارد.

آیا انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است؟
احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران

شرط اول ادغام اتحادیه‌ها این است که همگن باشند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در رابطه با خبر فعال نبودن چاپخانه‌ای که مدیریت آن را بر عهده دارد، توضیح داد: باید بگویم بر اساس قانون، اتحادیه چاپخانه‌داران می‌تواند جواز کسب هر چاپخانه‌ای را که فعالیت ندارد، باطل کند. من چاپخانه‌ای دارم که دو ماشین در آن کار می‌کند و فعال است. البته باید توجه داشت هیچ جای قانون ذکر نشده افراد، وقتی می‌خواهند وارد هیات مدیره شوند، باید چاپخانه‌دار باشند، هر اتحادیه‌ای رسته‌های مختلف دارد، در اتحادیه چاپخانه‌داران رسته‌های چاپ جعبه، چاپ افست، طراحی گرافیک و تابلوساز داریم که هر کدام اینها با هر عنوانی که دارند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

اینکه من رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران هستم و نمایشگاه برگزار می‌کنم هیچ تفاوتی با برگزاری نمایشگاه توسط افراد دیگر ندارد

او درباره چرایی ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و صحافان بیان کرد: شرط اول ادغام اتحادیه‌ها این است که همگن باشند و همچنین باید تداخل صنفی داشته باشند. جالب است که امروز اکثر فعالیت صنف چاپ، در حوزه بسته‌بندی است. سال‌ها قبل که اتحادیه چاپخانه‌داران فعالیتش را آغاز کرد، اکثر فعالیت این صنف در حوزه کتاب بود که این روزها فعالیت صنف چاپ در حوزه کتاب پنج درصد هم نیست، در حالی که رسته‌های بسته‌بندی اکثرا صحاف است. چاپ جعبه، صحافی کتاب همه رسته‌های صحافان است و در اتحادیه چاپخانه‌داران چنین رسته‌هایی را نداریم. حتی چاپخانه‌داران سلفون ندارند و همه برای صحافان است.

به گفته او در صنف لیتوگرافان چاپ دیجیتال تداخل بسیار با اتحادیه چاپخانه‌داران داشت و به همین دلیل این رسته از اتحادیه لیتوگرافان گرفته و به چاپخانه‌داران داده شد.

ابوالحسنی ادامه داد: طبق قانون، کمیسیون نظرات از ۱۳ عضو تشکیل شده که دونفر آن‌ها از اتاق اصناف هستند. این کمیسیون اگر ببیند که اتحادیه‌ای با اتحادیه دیگر تداخل دارد خودش بدون نظر اتاق اصناف می‌تواند ادغام را انجام بدهد. در این روزها باید بدانیم همه اقدامات ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و صحافان سه تا چهار ماه پیش انجام شده است.

آیا انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است؟

زمان انتخابات ۵۰ تا ۶۰ درصد چاپخانه‌داران با من مخالف بودند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران درباره قانون جدیدی که بر اساس آن امکان فعالیت بیش از دو دوره هیات مدیره ممکن می‌شود، بیان کرد: پیشنهاد این قانون از طرف اتاق اصناف ایران به مجلس فرستاده شده و هنوز در مجلس تصویب نشده است.

من نیازی به تغییر قانون ندارم و می‌توانم در این دوره هم در هیات مدیره حضور داشته باشم

ابوالحسنی توضیح داد: پیش از سال ۹۲ قانون محدودیتی برای فعالیت اعضای هیات مدیره قائل نبود، در آن سال‌ها افراد می‌توانستند به شکل مکرر در هیات مدیره حضور داشته باشند، و اگر ۱۰ دوره هم رای می‌آورند می‌توانستند به فعالیت خود ادامه بدهد. از سال ۹۲ قانونی در مجلس تصویب شد و بر اساس آن اعضای هیات مدیره اگر دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب فعال باشند، دیگر نمی‌توانند کاندیدای انتخاب هیات مدیره شوند.

به گفته او اصلاحیه قانون نظام صنفی به مجلس رفته است و بر اساس آن اگر افرادی که دو دوره متوالی عضو هیات مدیره بودند، دو سوم رای را در انتخابات به دست بیاورند، می‌توانند در هیات مدیره حضور داشته باشند.

ابوالحسنی افزود: من نیازی به تغییر قانون ندارم و می‌توانم در این دوره هم در هیات مدیره حضور داشته باشم.

او با اشاره به اینکه از اتحادیه لیتوگرافان به اتحادیه چاپخانه‌داران رفته است، درباره مقبولیتش در اتحادیه چاپخانه‌داران اظهار کرد: در آن زمان ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد با من مخالف بودند، سه مراسم برگزار کردم که ۹۹ درصد هزینه آن‌ها را افرادی پرداختند که روز اول با من مخالف بودند. برای برگزاری هر مراسم بیش از از دو یا دوونیم میلیارد تومان هزینه شد، این هزینه را من پرداخت نکردم و اعضای صنف این هزینه‌ها را پرداخت کردند.

تولی‌گری صنعت چاپ بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

ابوالحسنی درباره تولی‌گری صنعت چاپ در ایران که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نظر داد: طبق قانون جمهوری اسلامی و مجلس (که باید رعایت شود و برای همه محترم است)، متولی صنعت چاپ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هیچ جایی نگفتیم که متولی جای دیگر به جز این وزارتخانه است، اما روزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان متولی چاپ درنظر گرفتند، حدود ۹۰ درصد کار چاپخانه‌ها درحوزه نشر انجام می‌شد، اما این روزها این مقدار به پنج درصد هم نمی‌رسد و اکثر اقدامات در حوزه صنعت است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از بخش اجرایی صنعت چاپ جدا شود، همانطور که وزارت صمت نمی‌تواند بر محتوای چاپ نظارت کند

او ادامه داد: به عنوان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران معترض هستم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ می‌خواهیم در این وزارتخانه جایگاهی برای این صنعت درنظر بگیرند تا بتواند از این صنعت دفاع کند و همچنین بودجه داشته باشد. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند این اقدامات را انجام بدهد، اجازه بدهد تا صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود و نظارت بر محتوای صنعت چاپ بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در توضیح اقدامات وزارت صمت در حوزه صنعت چاپ گفت: مسئولان این وزارتخانه به این دلیل که به مسائل تولید و صنعت واقف هستند، به این نتیجه رسیدند که چاپ صنعت است، همچنین این وزارتخانه معاونتی با عنوان صنایع سلولوزی دارد و این روزها به آنجا چاپ را هم اضافه کردند این کار را نه به عنوان متولی بلکه به عنوان مسئولیت حقوقی در زیر مجموعه حقوقی خود انجام دادند. این در حالی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ اقدامی برای صنعت چاپ انجام نمی‌شد و همکاران صنف اگر مشکلی برای دریافت وام دارند، به وزارت صمت رجوع می‌کنند.

او افزود: در همین رابطه مسئولان وزارت صمت در بخش سلولوزی و چاپ، برنامه راهبردی برای چاپ نوشتند و نقطه نظرهای اتحادیه‌ها چاپخانه‌داران را هم دریافت کردند. باید توجه داشت چنین سندی برای سایر بخش‌های وزارت صمت هم تهیه شده است.

ابوالحسنی نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محتوای چاپی را اقدامی در حوزه فعالیت‌های این وزارتخانه اعلام کرد، اما درباره فعالیت صنعتی در حوزه چاپ و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادعا کرد: این وزارتخانه باید از بخش اجرایی صنعت چاپ جدا شود، همانطور که وزارت صمت نمی‌تواند بر محتوای چاپ نظارت کند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران با اعلام اینکه سند راهبردی چاپ در حال بررسی توسط این اتحادیه و صاحب نظران است، ادامه داد: چند پیشنهاد به سند اضافه می‌کنیم و سند را به نمایش عمومی می‌گذاریم تا درباره آن نظر بدهد. این سند برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نیست.

هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران هیچ نامه‌ای از طرف اتاق اصناف دریافت نکرده‌اند

همچنین نایب‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با طرح این ادعا که انتخابات این اتحادیه بر اساس اعتبارنامه‌ای که هیات مدیره این اتحادیه دریافت کرده است تا سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد، گفت: اعتبار انتخابات ما طبق اعتبارنامه‌ای که در دست داریم مربوط به ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ است. بر اساس ماده ۲۲ قانون نظام صنفی باید انتخابات هر چهار سال یکبار انجام شود، اما ما ۱۴ ماه تعویق داشتیم و طبق قانون، هیات مدیره قبلی تا تایید هیات مدیره جدید فعالیت می‌کنند تا کار صنفی عقب نماند. هیچ گونه اخلالی در این کار انجام نخواهدشد و انتخابات به موقع و در تاریخ مقرر انجام خواهد شد.

هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران هیچ نامه‌ای از طرف اتاق اصناف دریافت نکرده‌اند

میریونس جعفری با اشاره به اینکه هیات مدیره قبلی به مدت ۱۴ ماه، تا شروع فعالیت هیات مدیره جدید، به فعالیت خود ادامه داده است، افزود: در آن دوره من به عنوان هیات مدیره قبلی، آقایان بابک عابدین، بهمن پورمند و احمدرضا اعتماد مظاهری در ۱۴ ماه کار صنف را انجام دادیم و حتی جواز هم صادر کردیم؛ در نتیجه ۱۴ ماه به هیچ عنوان به عنوان اعتبارنامه هیات مدیره جدید محسوب نمی‌شود. باید توجه داشت از زمانی‌که اعتبارنامه ما را دادند به هیچ عنوان نمی‌توانیم انتخابات هیات مدیره را حتی یک روز به عقب بی‌اندازیم.

او با تاکید بر اینکه هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران هیچ نامه‌ای از طرف اتاق اصناف دریافت نکرده‌اند، ادامه داد: هیات مدیره اتحادیه چاپخانه تهران هنوز یک سال اعتبار دارد. ممکن است قبل از عید، نامه بدهند و برای برگزاری انتخابات در مرداد ۱۴۰۳ فراخوان کنند تا هرکس مایل است در وزارت صمت ثبت نام کند.

آیا انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران به تعویق نیفتاده است؟
میریونس جعفری نایب‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران

شروع فعالیت هیات مدیره به مدت ۱۴ ماه عقب افتاد

نایب‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره سخنان خزانه‌دار این اتحادیه (پیش از این در ایرنا منتشر شده است)، بیان کرد: سخنان آقای هومن محمدی را کامل می‌کنم، او گفت بر اساس ماده ۲۲ قانون نظام صنفی هر چهار سال یکبار باید انتخابات برگزار شود، اما این چهار سال از زمانی که تاییدیه هیات مدیره جدید فرستاده شود، آغاز می‌شود. در این دوره به دلیل مسائل مختلفی که مطرح بود، شروع فعالیت هیات مدیره به مدت ۱۴ ماه عقب افتاد و در نهایت، متاسفانه اعتبارنامه آقای عابدین تایید نشد، بعد از ۱۴ ماه تلاش اعتبارنامه او از وزارت صمت نیامد، اعتبارنامه من هم دیر تایید شد، و وقتی به آنجا دعوت شدیم متاسفانه آقای بابک عابدین همراه ما نبودند.

در این دوره به دلیل مسائل مختلفی که مطرح بود، شروع فعالیت هیات مدیره به مدت ۱۴ ماه عقب افتاد

جعفری در پاسخ به اینکه بر اساس قانون نظام صنفی مهلت فعالیت هیات مدیره چهار سال بعد از انتخابات اعلام شده است، گفت: یک سال هم هیات مدیره قائم مقام هستند. در گذشته به این صورت بود که اگر انتخابات تایید نشود، اتاق اصناف باید سرپرست تعیین کند و به این دلیل که به هیات مدیره قبلی اعتماد داشتند قاسم نوده‌فراهانی رئیس وقت اتاق اصناف گفت و نوشت که تا تایید هیات مدیره آینده، می‌توانیم به مسئولیت ادامه بدهیم.

نایب‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ادامه داد: افرادی که در هیات مدیره گذشته بودند همه این مساله را می‌دانند، آقای پورمند نایب رئیس بود و آقای ایرج استاد علینقی با پایان مدت چهار سال، استعفا داد و آقای پورمند رئیس اتحادیه شد؛ از زمانی که رئیس اتحادیه شد تا روز انتخابات باید تغییر و تحولات قانونی انجام می‌گرفت و صورت جلسه می‌شد، در آن صورت جلسه اتاق اصناف این نامه را داد و اعلام کرد تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ می‌توانیم به کار خود ادامه بدهیم. این نامه را بعد از چند ماه فعالیت دریافت کردیم زیرا قانونی نبود که بدون هیچ مدرکی به عنوان هیات مدیره فعالیت کنیم.

متولی وزارت ارشاد است، اما وزارت صمت هم پروانه چاپ صادر می‌کند

جعفری درباره چرایی ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و صحافان، گفت: این اقدام سیاست کلی وزارت صمت است که به اتاق اصناف دستور داده تا ۱۷۷ اتحادیه با هم ادغام شود و ۸۰ اتحادیه باقی بماند، این طرح چابک‌سازی نام دارد. اگر از نظر صنعت چاپ این مساله را بررسی کنیم، صحاف، لیتوگراف و چاپ دیجیتال بخشی از صنعت چاپ مدرن و فوری هستند. در نتیجه اتحادیه‌های صحاف و چاپ دیجیتال در حال ادغام با اتحادیه چاپخانه‌داران است. تا جایی که می‌دانم اتحادیه چاپ دیجیتال حدود ۴۵ عضو دارد و یک انجمن داشتند که تبدیل به اتحادیه شد.

در حال حاضر از نظر قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنف چاپخانه‌داران است اما وزارت صمت هم برای افرادی که خارج از تهران هستند، پروانه بهره‌برداری صادر کرده است

نایب‌ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به سابقه فعالیتش در این اتحادیه، ادامه داد: اگر بخواهم دوباره انتخاب شوم باید دو سوم آرا را داشته باشم و تعداد زیادی از اعضا با من موافق باشند.

او درباره متولی اتحادیه چاپخانه‌داران بیان کرد: در حال حاضر از نظر قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنف چاپخانه‌داران است اما وزارت صمت هم برای افرادی که خارج از تهران هستند، پروانه بهره‌برداری صادر کرده است. اما در کل اولین جواز بهره‌برداری همه چاپخانه‌های ایران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

جعفری درباره سند راهبردی چاپ که در سی‌امین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بدون حضور و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی شده‌است، گفت: این سند در همکاری با وزارت صمت نوشته شده است، در این مراسم محمدمهدی براداران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت هم حضور داشت. این کار قانونی بوده و اتحادیه جواب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بی‌اعتباری سند راهبردی چاپ بدون تایید این وزارتخانه را داد. زیرا وزارت صمت اشتباه نکرده است و این کار منفی نیست. البته در این روزها این سند مورد برسی اعضای هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران قرار گرفته است و حتما این سند برای بررسی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، اختلاف شکل گرفته در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به دلیل تعویق انتخابات این اتحادیه می‌تواند تاثیر منفی بر فعالان این صنعت و در نتیجه بر اقتصاد ایران داشته باشد. ضروری به نظر می‌رسد معترضان به چرایی این تعویق و مخالفان با برگزاری انتخابات در مردادماه سال ۱۴۰۲، مستندات خود را ارائه دهند تا در نهایت با متولی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این گِرِه باز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha