استاندار اردبیل: آمادگی استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در بخش‌های گوناگون وجود دارد

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل با اشاره جایگاه زن در اسلام و قرآن گفت: این آمادگی وجود دارد تا از سرمایه بزرگ ظرفیت بانوان توانمند استان در بخش‌های گوناگون از جمله فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدحامد عاملی روز چهارشنبه در دومین کنگره بانوان تاثیرگذار استان اردبیل سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) را تبریک گفت و با اشاره به نقش بانوان در بحث تولید و اشتغال و اقدام‌های دولت در راستای پشتیبانی از آنها در این حوزه اظهار کرد: امسال برای خوداشتغالی و کسب و کارهای خرد تسهیلات تبصره ۱۶ را داشتیم که اردبیل جزو پنج استان در استفاده از این تسهیلات است.

وی افزود: تا کنون ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و سایر منابع پرداخت شده است و باز هم آمادگی وجود دارد تا در حوزه کارآفرینی به ویژه از بانوان استان اردبیل پشتیبانی لازم انجام شود.

استاندار اردبیل عنوان کرد: برای بحث نمایشگاه و نمایش توانمندی‌ها و تولیدهای بانوان استان نیز اگر مکانی مناسب برای این مهم تشخیص داده شود که بر میزان فروش محصول‌ها موثر باشد، آمادگی برای هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه به منظور ایجاد نمایشگاه دایمی عرضه محصولات و تولیدات بانوان وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل مجمع مشورتی بانوان استان اردبیل در چند هفته آینده، اضافه کرد: آماده هستیم پیشنهادها و راهکارهای حل مشکل‌ها در حوزه‌های گوناگون که در مجمع مطرح می‌شود را با جذب منابع دستگاه‌ها عملیاتی کنیم.

عاملی بیان کرد: بعضی باورهای غلط و جاهلی در حوزه فرهنگ وجود دارد که نمی‌گذارد برخی مسیرها باز شود اما باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله صدا و سیما در این زمینه کار شود و اگر بانوان راهکار ویژه‌ای هم در این زمینه داشته باشند، می‌توانند در مجمع مشورتی مطرح کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه سیاست و پست‌های مدیریتی نیز در دولت سیزدهم به هیچ وجه بحث مرد یا زن بودن مطرح نشده و تلاش شده تا افرادی که امکان، زمینه و توانمندی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد و هنوز هم اگر ظرفیتی وجود داشته باشد، آمادگی داریم تا زمینه را بیش از پیش برای حضور بانوان فراهم کنیم.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت از اساسی‌ترین اصل‌ها در راستای رشد انسان و جامعه و یکی از ماموریت‌های مجموعه آموزش و پرورش است، گفت: تاکنون در این حوزه پیشنهاد و اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و اگر بانوان در این زمینه راهکار یا طرحی داشته باشند، آماده دریافت و بررسی آن هستیم.

وی افزود: بحث پارک بانوان و سالن‌های ورزشی و میزان دسترسی آنها به فضاهای ورزشی نیز از دیگر دغدغه‌های بانوان است؛ بانوان به دلیل برخی محدودیت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستند و در این راستا هر سالن ورزشی که نیاز باشد، دستگاه‌ها باید آن را برای استفاده بیشتر بانوان در اختیارشان قرار دهند.

عاملی اظهار کرد: در حوزه رسانه نیز باید حساسیت و جدیت بیشتر شود و در بحث آموزش و حمایت از بانوان بیش از پیش ورود کنند؛ چرا که رسانه‌ها به طور قطع در جامعه تاثیرگذار هستند.

وی عنوان کرد: در بحث پژوهش هم اگر موردی باشد که بتواند به حل بخشی از مشکل‌ها کمک نماید، آمادگی برای حمایت و تخصیص منابع وجود دارد.

استاندار اردبیل: آمادگی استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در بخش‌های گوناگون وجود دارد

تلاش دولت سیزدهم برای افزایش درآمد سرانه مردم اردبیل

استاندار اردبیل در ادامه تشریح کرد: سال ۱۴۰۰ همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نخستین اقدام بررسی وضعیت استان بود که در بیشتر حوزه‌های در جایگاه‌های ۲۵، ۲۶ یا ۲۷ کشوری قرار داشت و از این رو برای انجام اقدام‌های اساسی در حوزه زیرساخت‌ها و مسائل اقتصادی برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: در حوزه زیرساخت مهم‌ترین بحث ارتباطات است که در این راستا با توجه به شرایط سال گذشته ۵۲ کیلومتر به بزرگراه‌های استان اضافه شد و امسال هم ۸۵ کیلومتر دیگر اضافه خواهد شد تا در مجموع طی ۲ سال خدود ۱۳۷ کیلومتر به میزان بزرگراه‌های استان اردبیل افزوده گردد.

عاملی عنوان کرد: همچنین پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه نیز نیمه کاره بود که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر به مراحل پایانی رسیده است و امید می‌رود با تداوم پیگیری‌ها به‌زودی تکمیل و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره قطعی برق در شرایط اوج مصرف در استان اردبیل اضافه کرد: پایداری برق از دیگر اولویت‌ها بود، زیرا زمانی در این بخش و به ویژه از نظر فعالیت واحدهای تولیدی دچار مشکل بودیم اما تاکنون ۱۰ پست ۶۳ کیلو ولت در نقاط مختلف ایجاد شده است.

استاندار اردبیل همچنین کمبود و افت فشار گاز به‌ویژه در فصل زمستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از سوی دیگر استان در انتهای خط انتقال گاز کشور قرار دارد و در اوج مصرف با افت فشار روبه‌رو می‌شدیم که از این رو با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی ساخت خط دوم انتقال گاز از چلوند آستارا به اردبیل و پارس‌آباد و سپس اصلاندوز آغاز شد.

وی راه‌اندازی دوباره پروژه راکد خط انتقال آب به اراضی پایاب سد خداآفرین با اعتبار ۶۰ میلیارد ریالی را یادآور شد و اضافه کرد: ۸۰۰ میلیارد ریال نیز برای تجهیز فرودگاه اردبیل هزینه شد که تاثیر آن در کاهش میزان لغو پروازها از افزون بر ۱۰۰ مورد در شهریور ۱۴۰۰ به حدود هفت مورد در شهریور امسال بود.

عاملی بیان کرد: همچنین در حوزه زیرساخت‌ها و آب شرب نیز طرح جامع آبرسانی از محل ماده ۲۳ در دستور کار قرار گرفت تا اقدامی اساسی در این زمینه انجام و بخشی از عقب‌ماندگی تاریخی استان جبران شود.

وی ساخت ۲ هزار کلاس درس به منظور جبران کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل در ۲ سال آینده، برطرف کردن کمبود یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی از جمله با پیگیری ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی نجف‌زاده اردبیل تا پایان دوره خدمت دولت سیزدهم و افزایش دستگاه‌های ام.آر.آی در استان به از یک دستگاه به چهار دستگاه از جمله فعالیت‌ها در این مدت عنوان کرد.

استاندار اردبیل همچنین خریداری پیشرفه‌ترین دستگاه رادیوتراپی با توجه آمار بالای ابتلا به سرطان در استان، تلاش برای افزایش یک میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی، افزایش واحدهای صنعتی بزرگ و تلاش برای تکمیل زنجیره‌های صنعت گردشگری در راستای رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه مردم استان و فراهم کردن زمینه زندگی با عزت را از دیگر برنامه‌ها و اقدام‌های دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته عنوان کرد.

وی ادامه داد: این که یک دستگاه به تنهایی بتواند مسائل اجتماعی را برطرف کند، شدنی نیست و رفع آن در گرو مشارکت و همکاری نهادهای مختلف و مردمی است که در این زمینه نیز آمادگی همکاری با مجموعه‌ها و گروه‌های داوطلب وجود دارد.

عاملی تشریح کرد: انسان برای زندگی در این دنیای پیچیده به تنهایی و بدون امکانات نمی‌تواند بر مشکلات گوناگون چیره شود و نیازمند تربیت، آموزش و توانمندسازی تفکر و تصمیم‌گیری درست است؛ شاید شخصی به تنهایی نتواند دنیای پیرامونش را تغییر دهد اما می‌تواند خودش را مدیریت کند.

وی با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) گفت: علاوه بر مناسبت عزیز میلاد با سعادت حضرت زهرای مرضیه (س) که به بانوان منتسب است، هشت مارس برابر با ۱۸ اسفند نیز با عنوان روز جهانی زن نام‌گذاری شده است که برخی می‌گویند به جای امروز باید آن مناسبت را گرامی‌بداریم؛ هر چند مخالفتی با تقدیر و تجلیل از جایگاه زنان وجود ندارد اما ابتدا باید به پیشینه این نام‌گذاری‌ها و مناسبت‌ها دقت شود.

استاندار اردبیل با اشاره به پیشینه نام‌گذاری روز جهانی زن افزود: در پی اتفاق‌هایی مانند ستم‌ها، سختی‌ها و تبعیض‌هایی که بر بانوان غرب و شرق روا داشته می‌شد، حزب‌های دارای گرایش چپ مانند سوسیالیست‌های آمریکایی، آلمانی و اروپای شرقی برای دفاع از حقوق پایمال شده زنان کارگر زیر ستم جریانی را به وجود آوردند که در نهایت به هشت مارس رسید.

وی با تاکید بر لزوم بررسی تاریخ اسلام و کشورهای واقع در محدوده خارج از جهان اسلام و جایگاه زنان پیش و پس از قرون وسطا در آنها بیان کرد: پیامبر اسلام زمانی که جهان در جاهلیت به‌سر می‌برد، مبعوث شد و حق و حقوق اساسی که خداوند برای انسان‌ها اعم از مرد و زن قائل بود را مطرح کرد.

عاملی با بیان اینکه افراد پژوهشگر باید ریشه جریان‌های فمینیستی را بررسی کنند، اضافه کرد: یکی از مباحثی که با پیروزی انقلاب اسلامی دنبال شد، حقوق زنان بود؛ چنان که امام (ره) از همان روزهای نخست حق رای زنان را به رسمیت شناخت، در حالی که همان زمان در بسیاری کشورها هنوز این حق را برای زنان جامعه خود قائل نبودند.

استاندار اردبیل: آمادگی استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در بخش‌های گوناگون وجود دارد

حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) الگوی خانواده اسلامی

وی با اشاره به شبهه‌ها و مباحثی که در فضای مجازی در مورد حقوق زنان در اسلام مطرح می‌شود، عنوان کرد: این سرمایه بزرگ معنوی که داریم و توجهی که پروردگار متعال داشته را باید قدر بدانیم، هرچند در جامعه مشکل‌هایی هم داریم اما باید توجه داشت که در جامعه‌ای که خشونت ضد زنان باشد، جامعه‌ای نیست که از الگویی فاطمی پیروی کند.

استاندار اردبیل تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) الگویی برای زنان است و در بعد خانواده حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) الگوی خانواده اسلامی هستند که موردی از خشونت، آزار و اذیت و بدرفتاری در بین آنها مشاهده نشده است.

وی عنوان کرد: چنان که خانواده حریمی الهی دارد و در سیره حضرت علی (ع) و اسلام چنین مسائل غلطی دیده نمی‌شود، رفتارها، فکرها و نگرش‌های غلط نیز در دین و باور و دیدگاه ما جایی ندارد.

عاملی تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است، آن جامعه فاطمی نیست؛ اگر آسیب‌ها و جرایم افزایش در جامعه‌ای افزایش می‌یابد، زنگ خطری است که نشان می‌دهد در حال دور شدن از ارزش‌ها و فضلیت‌ها است.

وی بیان کرد: فلسفه نام‌گذاری مناسبت‌هایی مانند سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) با عنوان روز زن سوای تبریک‌ها و تعارف‌ها این است که گاه گاهی این مباحث یادآوری گردد تا افراد بیشتر به مسائل توجه و تفکر کنند تا هم به فراموشی سپرده نشود و هم این‌که شاید خدا توفیق درک فضلیت‌های ایشان را بدهد.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره جایگاه حضرت فاطمه (س) گفت: ایشان دختر پیامبر اسلام و اشرف مخلوقات عالم، همسر حضرت علی (ع) انسان کامل و در مقام مادری بهترین جوانان اهل بهشت بود که در دوران زندگی خود جز سختی و دشواری روز خوشی نداشت.

وی افزود: ایستادن در برابر افکار غلط آن هم در دوران جاهلیت سختی‌های خاص خود را داشت و در چنین شرایطی وقتی حضرت فاطمه (س) کودک بود، مادرش را از دست داد و پدرش هم به پیامبری مبعوث شده و درگیر مشکل‌های بسیاری بود اما تکیه‌گاه و محرم پدر شد و از این رو لقب ام‌ابیها گرفت.

عاملی ادامه داد: پس ازدواج با حضرت علی (ع) هم مساله غصب ولایت و سختی‌ها آن را تجربه کرد و در نهایت هم شهید راه ولایت شد و جان خود را در راه دفاع از ولایت حضرت علی (ع) گذاشت.

وی یادآور شد: تحملی این همه سختی و مشکل بدون حتی یک بار اعتراض جای پرسش دارد که چرا ایشان نگفت که زندگی مردم به ما ربطی ندارد؛ علت این است که ایشان مسیر را از روی آگاهی و نه اجبار انتخاب کرده بودند.

استاندار اردبیل اضافه کرد: اصلی‌ترین عامل دغدغه حضرت فاطمه (س) همچون پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت علی (ع) خوشبختی و رستگاری بشریت بود که به آنها جایگاه والایی بخشید و حتی دعوت ایشان به پرستش خدای یکتا نیز در راستای حرکت در همین مسیر و فراموش نشدن این نگین ارزشمند و سرمایه بزرگ در وجود انسان‌ها بود.

وی گفت: همه این مسئولیت‌ها عاریتی و موقتی است و هیچ یک به تنهایی موجب آبرو و عزت نمی‌شود، بلکه آبرو و عزت این است که انسان در خدمت مردم باشد؛ انسان با این پست‌ها و میزها به مسیر جامعه چیزی نمی‌افزاید و اصل کار فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با چنین هدف‌های والایی است و وظیفه مسئولان پشتیبانی، فراهم کردن زمینه و باز کردن مسیر فعالیت آنها است.

به گزارش ایرنا، مسئولان کارگروه‌های اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، حکمرانی، تعلیم و تربیت، فناوری، ورزش و رسانه بانوان که در زیر مجموعه دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل فعالیت دارند، در ادامه مراسم گزارشی از فعالیت‌های خود و پیشنهادهایی در راستای رفع مشکلات موجود در حوزه بانوان ارایه دادند.

رونمایی از تندیس و افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های بانوان تاثیرگذار استان و تجلیل از مادر شهید مدافع حرم، علی سیفی از دیگر برنامه‌های این کنگره به میزبانی سالن ورزشی شهید مدافع حرم اردبیل بود.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha