مصون سازی زیرساخت‌ها نیازمند رعایت اصول پدافندی است

بیرجند- ایرنا- معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مفاهیم اصلی پدافند غیرعامل در همه حوزه‌ها باید رعایت شود و از این طریق باید بازدارندگی را افزایش دهیم تا مصون سازی زیرساخت‌ها در مقابل تهدیدات دشمن ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار محمدعلی قمی عصر چهارشنبه در پنجمین نشست شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی با اشاره به تصویب قانون جدید پدافند غیرعامل افزود: مدیران باید اطلاعات کافی در خصوص این قانون کسب کنند و از آمادگی دستگاه های اجرایی در مقابل تهدیدات اطمینان حاصل کنند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در طرح‌های تملک دارایی ها و سرمایه ای خود به منظور پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیرساختی حیاتی و مهم اعتبار لازم را پیش بینی کنند افزود: در حوزه مهاجمان زیستی پدافند غیرعامل کشور کمک کار استان هاست و برای پنج استان از جمله کرمان تاکنون قرارگاه مبارزه با سوسک سرخرطومی تشکیل شده است.

قمی گفت: از همین رو اگر در حوزه مهاجمان زیستی موضوعی منطقه ای باشد قرارگاه تشکیل خواهد شد و در قالب قرارگاه زیستی هم دستگاه های اجرایی تکالیفی دارند که باید انجام دهند اما پدافند غیرعامل کمک می کند تا دستگاه های ملی را نسبت به این موضوع حساس کند.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی در مینی پالایشگاه بیرجند هم اظهار کرد: این حادثه به نحوی بود که وزیر کشور برای کاهش تبعات آن در استان حضور یافت لذا باید علت آن مشخص شود.

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: نظام صیانت از مردم هم امسال در قالب پدافند غیرعامل ابلاغ شده و بر اساس آن باید آسیب‌های حوزه زیرساخت‌ها شناسایی شود.

قمی با تاکید بر لزوم تامین نیازهای اساسی مردم در زیرساخت‌ها افزود: قطع خدمات دهی به مردم موجب تامین اهداف دشمن و منجر به گسترش اعتراضات یا تبدیل آن به آشوب ها می شود.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید برنامه پاسخ اضطراری به تهدیدات در حوزه‌های خود تهیه کنند که به طور مثال در بحث موضوع اخیر پمب‌های بنزین مشاهده کردیم ظرف ۲۴ ساعت سامانه‌ها به مدار برگشت.

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه نظام حفاظت از زیرساخت‌ها نیز ابلاغ شده که باید مدیران آن را مطالعه و اجرایی کنند افزود: یکی از موضوعاتی که در خراسان جنوبی به عنوان استان مرزی مدنظر است در حوزه زیستی بوده و چون برخی برندهای غذایی همچون زعفران و زرشک در این استان وجود دارد باید به آشکارسازی، هشداردهی، عملیات، تشخیص و کنترل توجه کرد.

وی گفت: فرماندهی کنترل هم در استان‌ها دنبال می‌شود تا برای حوزه تهدیدات شاهد اقدامات منسجم باشیم.

قمی با بیان اینکه تهدیدات نوین و خاموش در حوزه‌های زیستی و سلامت وجود دارد یادآور شد: با توجه به اینکه این تهدیدات همچون کرونا جهانی شده و شاهد افزایش تجارت غذا و محصولات تراریخته هستیم نظام مرزبانی زیستی ابلاغ شده که دستگاه‌های زیادی در این نظام مسئولیت دارند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی با افغانستان هم مرز است نظام مرزبانی زیستی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده که باید به آن توجه داشت.

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به پدافند غیرعامل شیمیایی افزود: نبود زیرساخت خط انتقال سوخت در استان خراسان جنوبی آسیب‌هایی به دنبال دارد که می تواند مشکل زیادی ایجاد کند و نیاز است کارگروه‌های این کمیته فعال شوند.

وی یادآور شد: ماموریت عمده در بحث زیرساخت‌ها، سطح بندی است و علاوه بر به روز رسانی دارایی های استان، اولویت دستگاه‌های اجرایی هم باید ارایه شود تا در قالب طرح جامع بتوان به آن پرداخت.

قمی با تاکید بر اهمیت امن سازی اضطراری سایبری ادامه داد: این مسئله در جمع آوری داده‌ها اهمیت دارد لذا استفاده آنتی ویروس‌ها باید داخلی باشد و در بهره گیری از آنتی ویروس های خارجی دقت لازم را داشت.

وی با اشاره به بازدیدهایی که از برخی دستگاه‌های خدمات رسان و زیرساختی استان داشته است ادامه داد: همکاری و توانمندی مدیران خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف بیانگر این بوده که استان از ظرفیت خوبی برخوردار است و امیدواریم بهتر و بیشتر در دولت سیزدهم روند خدمت‌رسانی ادامه داشته باشد.

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین ضمن محکومت حادثه تروریستی کرمان گفت: قطعا این اقدام از سوی معاندان، اشرار و بدخواهان بوده اما به گفته امام راحل ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد و عنصر شهادت طلبی برای مردم ایران یک فیض عظیم است.

وی تصریح کرد: آنچه موجب قهرمان شدن سردار سلیمانی شد اخلاص، صداقت و خداشناسی او بود لذا این شهید گرانقدر تنها شخصیت نظامی کشور است که توانست هشت مدال افتخار کسب کند اما هیچگاه نامی از این افتخارات نبرد.

قمی یادآور شد: شهید سلیمانی جبهه مقاومت را تشکیل داد و وقتی نامه پایان داعش را به مقام معظم رهبری نوشت از همه تشکر کرد اما از خود چیزی نگفت حتی در برنامه ای که قرار بود از او قدردانی کنند حضور نیافت.

وی با بیان اینکه همواره دوربین‌ها سردار سلیمانی را شکار می کردند ادامه داد: مبارزه با نفس مهمترین اقدامی بود که این شهید در طول عمر خود انجام داد تا به مقام بالای شهادت رسید.

در این جلسه هفت دستگاه اجرایی برتر خراسان جنوبی در حوزه پدافند غیرعامل مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل روز گذشته (سه‌شنبه) برای بازدید از چند پروژه شاخص به خراسان جنوبی سفر کرد.

بازدید از تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند، آزمایشگاه در حال احداث دامپزشکی شرق کشور، ایستگاه GPS گاز و نمایشگاه علم و فناوری استان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی همچنین حضور در شورای پدافند غیرعامل استان از برنامه‌های این سفر دو روزه بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha