کنترل مسیرهای قاچاق گوشت مرغ از استان اردبیل ضروری است

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، قاچاق به استان‌های همجوار را علت کمبود و افزایش قیمت گوشت مرغ در این استان اعلام کرد و گفت: کنترل مبادی و مسیرهای انتقال گوشت مرغ به خارج از استان ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نوبخت اژدری روز یکشنبه در نشست مشترک با رئیس و اعضای جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل گفت: طی ۹ ماه گذشته میزان تولید گوشت سفید در استان اردبیل ۶ هزار تن بیشتر از مصرف استان بوده و کمبودی در زمینه تولید وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش سه میلیون قطعه‌ای میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان اردبیل نسبت به سال گذشته افزود: امسال ۱۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری انجام شده و میزان تولید گوشت مرغ در این استان ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: اختلاف قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ریالی موجب خروج گوشت مرغ از استان اردبیل به مقصد استان‌های دیگر و در نتیجه کمبود گوشت در این استان شده است.

اژدری ۹ مسیر فرعی مابین مشگین‌شهر به اهر را مهم‌ترین مسیر قاچاق گوشت مرغ از استان اردبیل اعلام کرد و ادامه داد: کنترل این مسیرها با توجه به امکانات کم در نیروی انتظامی استان نیز به سختی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس، به رغم تولید پایدار بیش از نیاز داخلی استان، متاسفانه باز شاهد نارضایتی مردم در تامین گوشت مرغ هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار همکاری اصناف و بازاریان با جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی برای تنظیم بازار گوشت در استان اردبیل شد و بیان کرد: وظیفه اصناف و بازاریان در فرآیند فروش و عرضه محصولات کشاورزی به مصرف‌کنندگان و جامعه هدف، بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

وی همچنین گفت: اگر رسالت این قشر در امانتداری و نظارت بر فروش نباشد، دلالان و قاچاقچیان نهایت سوء‌استفاده از کالاهای ضروری مردم در جهت منافع شخصی خود را خواهند کرد.

اژدری در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت مکمل‌ها و داروهای مورد استفاده در واحدهای پرورش طیور و همچنین قیمت انواع کنجاله‌ها و نهاده‌های تولید افزود: افزایش هزینه‌ها، تولید را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار و قیمت‌گذاری بر محصولات تولیدی کشاورزی می‌بایست با دقت و بر اساس بررسی کارشناسی و با هماهنگی تنگاتنگ با جهاد کشاورزی قیمت‌گذاری را انجام دهد تا علاوه بر جلوگیری از متضرر شدن تولید کننده، نظر مساعد مصرف کننده را نیز تامین کند.

رئیس جامعه اسلامی و اصناف بازاریان استان اردبیل نیز در این نشست، وظیفه تنظیم بازار محصولات توسط سازمان جهاد کشاورزی را تکلیفی بسیار سنگین دانست و گفت: این تشکیلات اجرایی، هم تکلیف قیمت‌‎گذاری، هم توزیع و هم تولید را به صورت توام بر عهده دارد.

سعید ایرانی جم با اعلام آمادگی اصناف و بازاریان اردبیل برای همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت تنظیم بازار مایحتاج پرمصرف مردم افزود: تنها راهکار برون رفت از وضعیت موجود این است که مجلس شورای اسلامی تشکیل وزارت بازرگانی را تصویب کند تا بخشی از وظایف وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده بگیرد.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هفته گذشته، افزایش هزینه‌های تولید در واحدهای مرغداری را موجب نوسان بازار و افزایش قیمت گوشت عنوان کرده و گفته بود که قیمت اقلام تولید، دستمزد کارگران، هزینه تولید و خرید نهاده‌ها در ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته و تولید کنندگان مجبور هستند که محصول خود اعم از دام و طیور زنده و گوشت مصرفی را به قیمت بالاتری عرضه کنند.

وی همچنین علت افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار طی روزهای اخیر را افزایش قیمت گوشت قرمز و در نتیجه کاهش ۳۱ تا ۳۵ درصدی مصرف آن و روی آوردن مردم به خرید گوشت به نسبت ارزان مرغ از سوی مردم ذکر کرده بود.

قیمت مصوب برای هر کیلوگرم گوشت مرغ در سال گذشته ۷۳۰ هزار ریال و مرغ زنده ۴۳۰ هزار ریال بود ولی به علت افزایش زیاد دستمزد، اقلام دارویی، نهاده‌های تولید و هزینه‌های دیگر، در سال جدید قیمت ستاد تنظیم بازار به استان‌ها ابلاغ نشد.

در روزهای اخیر به علت کاهش حدود ۳۵ درصدی مصرف گوشت قرمز در این استان، فشار سنگینی به صنعت طیور استان وارد شده و عرضه حدود ۱۱۰ تن گوشت مرغ هم نتوانسته نیاز مردم را تامین کند.

ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن مرغ در استان اردبیل کشتار شده و هم‌اکنون روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن گوشت مرغ به بازار استان عرضه می‌شود.

سرانه مصرف سالانه گوشت مرغ در استان اردبیل ۲۵ کیلوگرم اعلام شده و این استان علاوه بر نیاز خود، بخشی از نیاز سایر استان‌ها را هم تامین می‌کند.

متاسفانه قیمت گوشت در استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های تولید پروتئین کشور، تحت تاثیر قیمت استان‌های همجوار قرار گرفته و به رغم توزیع ۲۸ هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ، بازار این محصول همچنان ملتهب است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در روزهای اخیر با ملتهب شدن بازار گوشت، تنها در صورتی گواهی انتقال فرآورده گوشتی به خارج از استان صادر می‌شود که تقاضا برای آن در داخل استان وجود نداشته و نیاز استان تامین شده باشد.

بنا به اعلام نوبخت اژدری، با توجه به جوجه‌ریزی انجام شده، تا پایان بهمن ماه به مقدار کافی گوشت مرغ جهت عرضه در بازار وجود دارد و برای ایام آخر سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان نیز تمهیدات لازم جهت افزایش عرضه گوشت مرغ به عمل آمده است.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده در استان ۶۱۵ هزار ریال، هر کیلوگرم لاشه مرغ (گوشت مرغ گرم) در واحدهای عمده فروشی ۸۳۲ هزار ریال و قیمت عرضه به شهروندان ۸۸۵ هزار ریال تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha