۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۱
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85348814
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آنهایی که حتی یک قدم عقب‌نشینی نکردند

۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۱
کد خبر: 85348814
آنهایی که حتی یک قدم عقب‌نشینی نکردند

شهرکرد- ایرنا- اسم عملیات کربلای۵ که می‌آید، خاطره نامداران دفاع از این سرزمین دوباره زنده می‌شود، همان‌‎هایی که یک وجب از این خاک را به دست سربازان دشمن ندادند، آنچنان که فرمانده می‌گوید: حتی یک قدم عقب‌نشینی نکردند.

به گزارش ایرنا، در عملیات کربلای۵ رزمندگان چهارمحال و بختیاری در قالب تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم(ع) ۲۸۸ شهید تقدیم کردند و دفاع مقدس یکی از نامدارترین فرماندهان خود سردار شهید محمد علی شاهمرادی از فرماندهان تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم(ع) را در این عملیات از دست داد.

رزمندگان ایران برای آزادسازی مناطق تحت اشغال و دفع تجاوز دشمن بعثی ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد ۱۹ دی‌سال ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۵ را با رمز "یا زهرا (س)" در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز کردند.

تقدیم ۲۸۸ شهید از استان در عملیات کربلای ۵

آنهایی که حتی یک قدم عقب‌نشینی نکردند

یکی از فرماندهان تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم (ع) و فرمانده گردان امام سجاد(ع) در عملیات کربلای ۵ در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات کربلای۵ که یک عملیات تکلیفی از سوی امام راحل بود بلافاصله پس از چند روز از عملیات کربلای ۴ شکل گرفت و در این عملیات از چهارمحال و بختیاری، زرین‌شهر و شهرضا ۶ گردان با حضور بیش از یک هزار رزمنده از استان حضور داشتند.

محمد کیانی که همه وی را با نام حاج جمعه‌علی کیانی می‌شناسند و در عملیات‌های متعدد دفاع‌مقدس حضور داشته است در عملیات کربلای ۵ فرمانده گردان امام سجاد(ع) بود.

به گفته وی، رزمندگان گردان امام سجاد با ۳۷۵ نیرو در خط مقدم حضور داشتند که طی ۱۲ روز، ۷۲ رزمنده شهید و بیش از ۲۰۰ رزمند مجروح و جانباز تقدیم می‌کنند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در مجموع در عملیات کربلای ۵، هشت سردار شهید و ۲۸۸ رزمنده از استان شهید می‌شوند که می‌طلبد بیش از این در مورد رزمندگان جان بر کف، ولایی و سخت‌کوش استان مطلب نوشته شود و این دلاورمردی‌ها برای تقویت روحیه ایثار و شهادت در جامعه تبیین شود.

کیانی رزمندگان چهارمحال و بختیاری را همانند دیگر رزمندگان کشور پرافتخار، قهرمان و تعیین‌کننده در جنگ عنوان کرد و گفت: اطاعت‌پذیری، ولایت‌مداری، سخت‌کوشی، بصیرت و هوشمندی بالا از مهمترین ویژگی‌های رزمندگان استان است که تاثیر آن را در تمامی عملیات‌ها دیدیم و در نهایت ایران سرفراز در جنگ پیروز شد و هشت سال دفاع مقدس سند افتخار رزمندگان این مرزو بوم شد.

وی یادآور شد: در هیچ عملیاتی یاد ندارم که رزمندگان استان یک قدم عقب‌نشینی کرده باشند بلکه با روحیه بالا، اخلاص و ولایتمداری هر وظیفه و ماموریتی که برعهده آنها گذاشته می‌شد را به بهترین نحو انجام می‌دادند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس افزود: در آن سال‌ها از جمعیت ۶۵۰ هزار نفری استان، ۳۵ هزار رزمنده به سمت جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند که در نهایت ۲ هزار و ۴۵۰ شهید، هفت هزار و ۱۲۰ جانباز بالای پنج درصد و شمار زیادی اسیر تقدیم اسلامی کردیم که در این میان رزمندگان بسیاری از استان وجود دارند که با وجود جانبازی هیچگاه از امتیاز آن استفاده نکردند.

کیانی تاکید کرد: هر یک از روزهای هشت سال دفاع‌مقدس و هر یک از عملیات‌ها دنیایی حرف دارد که می‌طلبد در مورد آن بیش از پیش تولید محتوا کرد و قدر و جایگاه شهدا، رزمندگان و خانواده شهدا را بیش از چیزی که در حال حاضر وجود دارد، دانست.

پدری که در عملیات کربلا۵ شهید شد

یکی دیگر از رزمندگان حاضر در عملیات کربلای ۵ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در عملیات کربلای ۵ تیپ ۴۴ قمربنی هاشم(ع) از روز سوم عملیات وارد میدان و خط مقدم شدند و در عملیات خاکی و آبی آن حضور داشتند.

کوروش صادقی افزود: رزمندگان استان وظایفی که بر عهده داشتند را به نحو احسنت انجام دادند و یگانی بود که توانست بزرگترین دژهای دشمن را از بین ببرد و در نهایت در پیروزی عملیات کربلای ۵ سهم مهمی را به خود اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: قبل از عملیات یکی از رزمندگان استان که تا آن زمان خدا به او هفت دختر داده بود، مطلع می‌شود که خانمش زایمان کرده و خدا فرزند پسر به آنها عطا کرده است، این رزمنده با ذوق و شوق فراوان ۱۵ روز مرخصی می‌گیرد تا به دیدار همسر و فرزندش برود اما چند روزی از مرخصی وی نگذشته بود که مطلع می‌شود عملیات کربلای ۵ آغاز شده و در نهایت مرخصی خود را ناتمام رها می‌کند و به خیل رزمندگان محلق می‌شود اما در این عملیات بر اثر اصابت ترکش به شهادت می‌رسد.

شهادت هشت فرمانده جنگ از استان در عملیات کربلای ۵

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نششر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری نیز به حضور رزمندگان استان در عملیات کربلای ۵ اشاره کرد و گفت: در این عملیات علاوه‌بر اینکه سردار محمدعلی شاهمرادی به عنوان یکی از فرماندهان اصلی این عملیات به شهادت رسید، فرماندهان دیگری از تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم (ع) از جمله حشمت‌الله کیانی، ایرج آقابزرگی، حسین شیرزاد، نوروزعلی آذریان، اکبر بابادی، محمدعلی اعتدال‌پور، محمد کُردیان، سیدمهدی محمدی، محمد الله‌وردی، اسماعیل اسکندی و خداکرم رجب‌پور نیز به شهادت رسیدند.

سرهنگ منوچهر ذوالفقاری به نتایج عملیات کربلای ۵ که رزمندگان استان نیز در آن نقش مهمی داشتند اشاره کرد و گفت: تصرف ۷۵ کیلومترمربع از مناطق راهبردی(استراتژیک) دشمن، انهدام وسیع نیرو و تجهیزات دشمن، از کار انداختن ماشین جنگی رژیم بعث صدام، تثبیت توازن سیاسی به سود ایران از دستاوردهای این عملیات بود و در نهایت این عملیات مقدمه‌ای برای تصویب قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد شد.

به گزارش ایرنا، مردم چهارمحال و بختیاری در هشت سال مقدس بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شهید گلگون کفن را تقدیم نظام اسلامی کردند، همچنین حدود ۴۰ هزار رزمنده از این استان عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۶ رزمنده شهید، هفت هزار و ۵۰۰ نفر جانباز و نزدیک به ۵۰۰ نفر آزاده شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha