کتاب «کرمانشاه‌شناسی و پژوهشی در تاریخ و جغرافیای محیطی» منتشر شد

کرمانشاه - ایرنا - کتاب «کرمانشاه‌شناسی و پژوهشی در تاریخ و جغرافیای محیطی» با تاکید بر روند توسعه کالبدی-فضایی کلانشهر کرمانشاه در ۳۱۲ صفحه و با قیمت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش ایرنا، این اثر به قلم دکتر «کیومرث ملکی» پژوهشگر پسا دکترای رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری اهل روانسر و با همکاری پروفسور «محمدرضا پورمحمدی» استاد تمام گروه برنامه ریزی دانشگاه تبریز و دکتر محمدرضا کرمی استادیار گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور که حاصل بیش از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش مولفان سطح استان و شهر کرمانشاه با بیش از ۵۰ مقاله و سه طرح تحقیقاتی است، به رشته تحریر درآمد.

جغرافیای اقتصادی، قومی. اجتماعی استان تاریخچه سکونت یکجا نشینی ۱۵ هزارساله کرمانشاه، توسعه کالبدی فضایی شهری در ادوار مختلف، ساختار و سازمان ایلی و طایفه ای استان هم بخش هایی از این اثر است و از جالب ترین نکات کتاب آنکه به صورتی روان، زیبا و با استفاده از مستندات تاریخی به رشادت های یارمحمدخان کرمانشاهی در دوران انقلاب مشروطه اشاره شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: "سرزمین هرکس هویت، ملیت و تمام هستی اوست که در سینه خود تاریخی عظیم را پنهان کرده است. مطالعات تاریخی و جغرافیایی و کانون های مدنی علاوه بر اینکه حقایق مربوط به تغییرات فضاهای کالبدی شهرها را توجیه می‌کند، در بسیاری از موارد تکمیل کننده تاریخ و سیر تحول اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها نیز در بستر جغرافیای محیطی است.

شهر کرمانشاه به عنوان نهمین کلانشهر ایران و اولین متروپل غرب کشور با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر مرکز استان کرمانشاه است.

گستره مذکور در زمان های تاریخی علاوه بر جنگ های ویرانگر، بلایای محیطی دیگری از جمله زلزله را تجربه کرده و همین امر سبب جابجابی مکانی شهر در حوزه جغرافیایی خود شده و توسعه کالبدی، فضایی شهر در ادوار مختلف تاریخی از این عوامل تاثیر پذیرفته است".

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha