هزینه کمتر در آموزش عالی لزوماً به معنای افزایش بهره‌وری نیست

تهران- ایرنا- رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: هزینه کمتر در آموزش عالی، لزوما به معنای افزایش بهره‌وری نیست و باید بین خروجی‌ها و ورودی‌ها تناسب وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی روزهای هفته گذشته (۲۶ و ۲۷ دی ماه) میزبان اولین اجلاس بهره‌وری در این وزارتخانه بود که روند آن با برگزاری نشست خبری شنبه (۲۳ دی) با حضور رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و رییس سازمان ملی بهره‌وری آغاز شد.

رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست خبری با تاکید بر اهمیت موضوع بهره وری در دوره جدید وزارت علوم یکی از اقدامات انجام شده را برگزاری اولین اجلاس بهره‌وری روزهای ۲۶ و ۲۷ دی با شعار دانشگاه نقش آفرین ایران بهره ور و با حضور مدیران بخش بهره وری و عملکرد موسسات آموزش عالی برشمرد.

گزارش از این نشست را اینجا بخوانید.

این اجلاس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران، رییس سازمان اداری و استخدامی، شماری از روسای دانشگاه‌ها و کارشناسان حوزه تضمین کیفیت وزارت علوم در دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد و همزمان با آن از سند نظام ارتقای بهره‌وری در وزارت علوم یا به اختصار ناب رونمایی شد. همچنین پنج دانشگاه برتر تهران با پنج دستگاه اجرایی برای نظارت و بهبود بهره‌وری تفاهم‌نامه امضا کردند.

ناب دومین سند بهبود بهره‌وری در دستگاه‌ اجرایی بود که بعد از وزارت امور خارجه در وزارت علوم تدوین و تصویب شده و رونمایی شد.

گزارشی از رونمایی و امضای تفاهم‌نامه‌ها را اینجا بخوانید.

هزینه آموزش دولتی بیشتر از آموزش خصوصی

میرسامان پیشوایی رییس سازمان ملی بهره‌وری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد بهره‌وری در آموزش اعم از آموزش عالی و آموزش عمومی اظهار داشت: در حوزه آموزش دولتی بیشتر از بخش خصوصی هزینه می‌کنیم، در هر دو سطح آموزش عمومی و آموزش عالی. این امر البته لزوما بد نیست، اگر کیفیت و اثربخشی بالاتر باشد. یعنی دانش‌آموخته دانشگاه دولتی از کیفیت بالاتری نسبت به بخش خصوصی برخوردار باشد و به نظر می‌رسد در آموزش عالی اینگونه است.

وی توضیح داد: آزمون‌های مختلفی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود یا دانشگاه‌های خارجی برای جذب دانشجو و استاد آزمون‌هایی برپا می کنند که دانشجویان و دانش‌آموخته‌های ایرانی به طور معمول عملکرد خوبی در آن دارند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: اما در آموزش عمومی به نظر می‌رسد موضوع بهره‌وری پایین، موضوع درستی باشد. زیرا دو آزمون‌ بین‌المللی به نام‌های پرلز/PIRLS و تیمز/ TIMSS داریم که در سال گذشته، ایران پایین‌ترین میانگین چند سال اخیر را کسب کرده است. ضمن اینکه آمارهای داخلی کشور هم نشان می‌دهد در آموزش عمومی، ما افت معدل داشته‌ایم که وزارت آموزش و پرورش هم این موضوع را گزارش کرد و در رسانه‌ها منعکس شده است.

هزینه کمتر در آموزش عالی لزوماً به معنای افزایش بهره‌وری نیست

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: البته لزوما هزینه کمتر به معنای اینکه بهره‌ورتر شده‌ایم، نیست و مهم این است که تناسب بین خروجی (دانش‌آموخته‌ها) و ورودی (هزینه‌ها) تناسب معناداری باشد؛ یعنی علاوه بر اینکه دانشجو با کیفیت خوبی دانش‌آموخته شده و وارد بازار کار می‌شود، موثر و مفید است و نیاز کشور را رفع می‌کند، هزینه معقولی هم برای وی باشد.

پیشوایی در پاسخ به اینکه آیا رابطه‌ای بین بیکاری دانش‌آموخته‌ها و کاهش تعداد دانشجویان وجود دارد و این امر نشان‌دهنده بی‌انگیزگی ناشی از بهره‌وری پایین آموزش عالی در کسب شغل است یا خیر، گفت: عامل اصلی در کاهش تعداد دانشجویان، عامل جمعیت است. جمعیت داوطلبان کنکور در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با تعداد داوطلبان امروز اصلا قابل مقایسه نیست، به‌ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی. این موضوع در مطالعات جمعیت‌شناختی هم مشخص است که افزایش جمعیت دهه ۶۰ اکنون به مراحل بالاتر رسیده است.

وی افزود: البته این موضوع هم وجود دارد که افراد بسیاری از طریق آموزش‌های حرفه‌ای و بدون وارد شدن به دانشگاه، شغل کسب می‌کنند و بسیار هم موفق هستند. در رشته‌هایی مانند فناوری اطلاعات این موضوع بسیار زیاد دیده می‌شود که بدون وارد شدن به دانشگاه از طریق دوره‌های برخط آموزش می‌بینند و به شکل مستقل (فریلنسری) با کشورهای مختلف کار می‌کنند. این مسیر هم سرعت بیشتری برای رسیدن به شغل دارد هم برای جوانان جذاب است و در بسیاری کشورها رایج شده است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد: حتما باید در حوزه کیفیت آموزش عالی اقدامات موثری انجام دهیم ولی کاهش جمعیت دانشجویی ارتباطی با بهره‌وری پایین آموزش عالی ندارد. به نظر من تقاضا (برای آموزش عالی) به شکل قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش یافته است و این فرصتی است تا از کمیت بکاهیم و بر کیفیت بیافزاییم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha