انتقاد پاکستان از وتوی آمریکا و استقبال از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی

اسلام‌آباد - ایرنا - معاون نمایندگی دائم پاکستان در سازمان ملل با اعلام حمایت از آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی به دادگاه بین المللی دادگستری، وتوی قطعنامه‌ آتش بس در غزه توسط آمریکا را باعث فلج شدن شورای امنیت برای توقف نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینیان دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر نمایندگی دائم پاکستان در سازمان ملل، عثمان جدون سفیر و معاون این کشور در سازمان ملل در واکنش به وتوی آمریکا علیه قطعنامه آتش بس در غزه، گفت: شورای امنیت سازمان ملل به دلیل مقاومت و رای منفی یک عضو دائم فلج شده است.

وی تاکید کرد: تحمیل حق استفاده از وتو این باور ما را تقویت می کند که اصلاح شورای امنیت ضروری است و نباید اعضای دائم بیشتری را به ترکیب خود اضافه کند.

سفیر پاکستان در سازمان ملل همچنین با اعلام حمایت قوی کشورش از اقدام دولت آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم اشغالگر اسرائیل به دادگاه بین المللی دادگستری، گفت: پاکستان از ابتکار آفریقای جنوبی برای ارجاع دادن تجاوزات اسرائیل تحت کنوانسیون نسل کشی به دیوان بین المللی دادگستری استقبال کرده و نگاه رو به جلو به نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در مورد پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست ها و اقدامات اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین دارد.

وی تاکید کرد: علت اصلی بحران غزه در اشغال طولانی مدت رژیم اسرائیل و انکار حق مسلم فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود است. کارزار وحشیانه رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت فلسطین که برای آزادی خود می‌جنگند را نمی‌توان در پوشش دفاع از خود توجیه کرد.

عثمان جدون افزود: امتناع اسرائیل از توقف کشتار و ممانعت از ارائه کمک های بشردوستانه به غزه، همراه با کوچ اجباری از غزه، نشان دهنده نقض آشکار قوانین بین المللی است.
اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری میلادی، روز گذشته، به منظور بررسی استفاده آمریکا از وتو برای ممانعت تصویب اصلاحیه پیشنهادی روسیه به قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت برگزار شد.

اصلاحیه مذکور در نشست ۲۲ دسامبر شورای امنیت مطرح شد و خواستار درخواست توقف پایدار درگیری ها در غزه بود، که با مخالفت و وتوی آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت ناکام ماند.

پیشتر در ماه دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای مثبت در مقابل تنها ۱۰ رای منفی، قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب متضمن درخواست برقراری آتش بس بشردوستانه را به تصویب رسانده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha