۲۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85354373
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تنگ‌تر شدن عرصه بر حزب عمران‌خان پس از رای جنجالی دادگاه پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- کمتر از چهار هفته تا انتخابات آتی پاکستان باقی‌ مانده اما چالش‌های سیاسی-قضایی پیش روی حزب عمران‌ خان نخست وزیر برکنار شده این کشور همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد رای اخیر دیوان عالی مبنی بر سلب نشان انتخاباتی از «جنبش عدالت» عرصه را بر این حزب تنگ‌تر خواهد کرد.‌

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تحولات انتخاباتی پاکستان در هفته جاری پس از حکم جنجالی رئیس دیوان عالی برای سلب نشان انتخاباتی از حزب جنبش عدالت (PTI) وارد مرحله جدیدی می‌شود. «چوب کریکت» نشان انتخاباتی حزب جنبش عدالت است که اکنون با حکم دیوان عالی دیگر در برگ رای در کنار نشان انتخاباتی دیگر احزاب نخواهد بود.

جدال میان حزب عمران‌ خان و کمیسیون انتخابات پاکستان مرتبط با پرونده تخلف در برگزاری انتخابات درون حزبی در آخرین مرحله به دیوان عالی کشیده شد و سرانجام قاضی فائز عیسی رئیس دیوان عالی پاکستان با تایید مشروعیت شکایت کمیسیون انتخابات از حزب عمران‌ خان، این حزب را در نقض قوانین و عدم شفافیت در برگزاری انتخابات درون حزبی مقصر شناخت.

درپی حکم رئیس دیوان عالی پاکستان، نشان انتخاباتی از حزب عمران‌ خان سلب شد و بدین ترتیب تمامی کاندیداهای حزب جنبش عدالت باید به صورت نامزدهای مستقل در انتخابات حضور یابند. سلب نشان انتخاباتی همچنین به مثابه کنار گذاشته شدن حزب جنبش عدالت برای تصاحب کرسی‌های ویژه پارلمان ملی (شمال کرسی زنان و اقلیت‌ها) و همچنین از دست دادن جایگاه برای انتخابات آتی مجلس سنای پاکستان خواهد بود.

به باور کارشناسان سیاسی در پاکستان، رای دیوان عالی شفافیت و عادلانه بودن انتخابات آتی کشور را زیر سوال برده و این وضعیت عرصه را بر حزب جنبش عدالت و هواداران عمران‌ خان تنگ‌تر خواهد کرد. برخی از مسوولان حزب عمران‌ خان رای دیوان عالی پاکستان را به معنای تقلب بزرگ پیش از انتخابات توصیف کردند.

نامزدهای انتخاباتی حامی عمران‌ خان دیگر قادر به رقابت با عنوان نامزد حزب جنبش عدالت نبوده و می‌توانند به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کنند.‌ بر این اساس، حزب جنبش عدالت پاکستان از حضور در انتخابات آتی حذف شد.

حزب جنبش عدالت (PTI) که ریاست آن ماه گذشته از عمران‌ خان به یکی دیگر از چهره‌های نزدیک وی رسید، نسبت به رویکرد گزینشی علیه اعضای این حزب و کارشکنی برای جلوگیری از حضور آنان در انتخابات آتی پاکستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

عمران‌ خان که از تابستان ۱۳۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۱ کرسی نخست وزیری را در اختیار داشت، از تابستان امسال به دلیل اتهامات در پرونده‌های متعدد فسادمالی، سیاسی و امنیتی در زندان به سر می برد.

انتخابات آتی پاکستان روز ۸ فوریه ۲۰۲۳ مطابق با پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این انتخابات رای‌گیری برای مجلس ملی و ۴ مجالس ایالتی در پنجاب، خیبرپختونخوا، سِند و بلوچستان را شامل می‌شود.

حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم مدعیان پیروزی در انتخابات آینده پاکستان هستند. این درحالی است که پرونده‌های فسادمالی علیه نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان بسته و هفته گذشته نیز دیوان عالی سلب صلاحیت مادام‌العمر وی را نیز لغو کرد.

برخی احزاب از جمله حزب مردم پاکستان مدعی تبانی مسلم لیگ نواز و همچنین نواز شریف با تشکیلات قدرتمند ارتش این کشور هستند و به زعم آنان، نواز شریف در تکاپوی رسیدن به قدرت برای چهارمین بار است.

محمد نواز شریف خردادماه ۱۳۹۲ برای سومین بار به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد و چهار سال بعد با حکم دیوان عالی این‌ کشور از قدرت برکنار شد.

وی هفته‌های اخیر طی سخنانی در جمع نامزدهای انتخاباتی حزبش در شهر لاهور مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، اقدامات فوری برای اصلاحات اقتصادی و نجات معیشت مردم پاکستان انجام خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha