نهضت ملی مسکن و سقف هایی بر سر روستاییان خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- یکی از وعده های اصلی دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون مسکن بود تا از این طریق بتواند به یکی از نیازهای اصلی جامعه پاسخ دهد که "طرح نهضت ملی مسکن" را برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی و عملیاتی کرد.

به گزارش ایرنا، اجرایی شدن ساخت ۱۰ درصد از مسکن وعده شده کشور در خراسان رضوی از آغازین روزهای فعالیت دولت در این استان آغاز شد و بر همین اساس نشست ها و جلسات مختلفی با حضور مسوولان و حتی مردم برگزار شد تا به این نیاز اجتماعی و اقتصادی مردم پاسخ داده شود.

بر اساس آمار منتشر شده، از ۹۶ شهر خراسان رضوی، هفت شهر بیش از ۱۰۰ هزار نفر و ۸۷ شهر کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و ۲ شهر نیز در زمره شهرهای جدید هستند، که متولی پیگیری اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و بالای ۱۰۰ هزار نفری اداره کل راه و شهرسازی و مسوول پیگیری این طرح در شهرهای دارای کمتر از ۱۰۰ هزار نفرجمعیت نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

از سهم ۴۰۰ هزار واحدی تعیین شده برای استان خراسان رضوی، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲ هزار و ۵۹۶ روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانواری استان ایجاد می شود، ۶۰ هزار واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شامل کاشمر، قوچان، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار و نیشابور و ۶۰ هزار واحد نیز در ۸۷ شهر کمتر از ۱۰۰ هزار نفری ساخته می شود و باقی آن هم سهم کلانشهر مشهد و شهرهای جدید گلبهار و بینالود تعیین شده است.

آنچه که باید به آن توجه شود، نقش مسکن در تامین هزینه و معیشت خانوارهاست و بر همین اساس در این شرایط اقتصادی جامعه، داشتن مسکن مناسب، می تواند نقشی آرامش دهنده و محوری در رفاه و زیست خانواده ها داشته باشد.

این در حالی است که یکی از جوامع هدف طرح نهضت ملی مسکن، روستاییان هستند زیرا اگر مقوله تامین مسکن در روستاها به درستی مدیریت شود، امکان مهاجرت معکوس و بازگشت بسیاری از روستاییان که به سودای زندگی بهتر در حاشیه شهرها اقامت گزیده اند، فراهم می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از روستاییان نیز که علاقه مند به زندگی در روستاها هستند و بعضا در تامین زمین مسکونی با مشکل مواجهند، امکان بهره مندی از این طرح را پیدا خواهند کرد.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۲۱ نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفری خراسان رضوی در قالب ۵۱۶ هزار و ۴۱۹ خانوار در سه هزار و ۲۸۱ نقطه روستایی این استان زندگی می کنند که از این تعداد ۸۸۲ هزار و ۸۱۵ نفر مرد و ۸۵۰ هزار و ۳۰۶ نفر زن هستند.

ضرورت بازنگری در طرح هادی روستایی

یکی از اقداماتی که باعث شده است تا در گذشته ساخت مسکن روستایی با مشکلاتی رو به رو شود، اجرای طرح هادی در نواحی روستایی است.

طرح مزبور از سال ۱۳۷۸ با هدف ساماندهی، نظم بخشیدن و اصلاح بافت روستا اجرایی شد تا میزان و مقدار گسترش زمین های روستا برای کاربری های تجاری، مسکونی، صنعتی، زراعی مطابق با قوانین و چهارچوب ها باشد.

به منظور اجرای نهضت ملی مسکن در نواحی روستایی یکی از اقدامات استانداری خراسان رضوی، بازنگری در طرح هادی روستایی بود تا شرایط برای ساخت مسکن در این مناطق نیز فراهم شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این خصوص گفت: بازنگری طرحهای هادی در روستاهای این استان به منظور تامین زمین مورد نیاز در طرح نهضت ملی مسکن روستایی با توجه به رشد جمعیت و با در نظر گرفتن افق ۱۰ ساله طرح انجام شد.

نهضت ملی مسکن و سقف هایی بر سر روستاییان خراسان رضوی

محمود واحدیان افزود: بر این اساس الحاق بخشی از زمین های روستا برای تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان صورت می گیرد.

وی ادامه داد: البته قرار است برای ۱۰۰ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در روستاها، زمین تامین شود که بخشی از این طرح به خودمالکینی اختصاص خواهد داشت که قصد بازسازی خانه یا ساخت خانه در زمین هایشان را دارند.

واحدیان اظهار کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲ هزار و ۵۹۶ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانواری استان ساخته شود.

وی اضافه کرد: واحدهای مسکونی حوزه روستایی طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطابق با ضوابط طرح هادی به صورت یک یا ۲ طبقه ساخته می شود.

طرح تحول روستایی و اهمیت اشتغال روستاییان

برای حل این مشکل طرح هادی روستایی مورد بازنگری قرار گرفت تا در کنار تامین زمین برای ساخت مسکن، امکان بررسی سایر شرایط نیز در روستاها فراهم شود و بر همین اساس استاندار خراسان رضوی در خرداد پارسال از بازنگری طرح هادی در یکهزار و ۱۱۳ روستای این استان خبر داد.

یعقوبعلی نظری در نشست شورای برنامه ریزی خراسان رضوی اظهار کرد: با بازنگری طرح‌های هادی به دنبال ارتقای همزمان مولفه‌های زیرساختی و اشتغال در روستاهای استان هستیم.

وی افزود: اشتغالزایی یکی از مولفه ‌های اساسی اجرای طرح هادی در روستاها است که اجرایی شدن آن منوط به ثبات جمعیت در این مناطق است. البته پژوهش‌های صورت گرفته باید بررسی و در طرح‌های هادی وارد مرحله عملیاتی شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به نقش دهیاران به عنوان محور طرح تحول روستایی گفت: باید از استعدادهای درونی با همکاری دهیاران برای اجرای این طرح در روستاهای استان استفاده شود.

نقش مسکن در تامین هزینه و معیشت خانوارهاست و بر همین اساس در این شرایط اقتصادی جامعه، داشتن مسکن مناسب، میتواند نقش آرامش دهنده ای برای افراد خانواده فراهم کندوی بیان کرد: برای احیای روستاها و تثبیت جمعیت آن، دهیاران با توجه به اینکه از سوی مردم انتخاب می‌شوند و سرمایه اجتماعی قوی را با خود دارند باید یک هسته پیشتاز تشکیل دهند و در روستاها نیاز به گروههای جهادی مقیم داریم تا مسائل را شناسایی کنند.

نظری با تاکید بر اینکه در طرح تحول روستایی موضوع اشتغال و مسکن بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اگر روستاییان نتوانند در روستاها معیشت خود را تامین کنند حتی با ایجاد جاده چهار بانده در روستاها نیز، برای تامین نیاز معیشتی خود به حاشیه شهرها خواهند رفت و بر همین اساس اشتغال و مسکن روستاییان باید در اولویت باشد.

قرعه کشی زمین

از سال گذشته و در بسیاری از مناطق استان خراسان رضوی که ساخت مسکن به خود افراد واگذار شده است، پس از بررسی شرایط و ضوابط متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، اقدام به قرعه کشی و توزیع زمین بین سازندگان واحدهای مسکونی شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه مشهد در آیین قرعه‌کشی واگذاری ۱۵۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن در این شهرستان، به منظور ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی که در روستای "شترک" برگزار شد،‌ گفت: تاکنون چهار هزار قطعه زمین در ۸۲ روستای این شهرستان برای ساخت مسکن آماده شده است.

محسن داوری افزود: از سال گذشته طرح هادی هزار و ۱۱۳ روستای استان برای الحاق زمین مسکونی برای ساخت مسکن بررسی شده و تاکنون ۱۹ هزار و ۷۰۲ قطعه زمین در شهرستان مشهد شناسایی شده است، این در حالی است که میزان ثبت نام افراد متقاضی نزدیک به ۱۵ هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: شهرستان مشهد ۵۱ درصد جمعیت استان را دارد و این می طلبد که اتفاق ویژه‌ای در حوزه مسکن آن رخ دهد و سعی ما ایجاد تحولی برای حل چالش‌های این شهرستان از جمله در خصوص مسکن است.

بیشتر بخوانید:

استاندار:۸۰ درصد تامین زمین نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی انجام شده است

۱۴۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن خراسان رضوی تعیین تکلیف ‌شد

تامین زمین نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در دولت سیزدهم ۴۰ برابر شد

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: شهرستان مشهد روستاهای پرجمعیتی دارد که شرایط برخی از آنها به شهر نزدیک‌تر است، از این رو از دهیاران روستاها خواسته شد، هر فرد روستایی که واحد مسکونی ندارد و یا مستاجر است و یا افرادی که متقاضی بازگشت به روستا هستند برای شرکت در این طرح شناسایی و راهنمایی شوند.

داوری ادامه داد: برای تهیه یک قطعه زمین مراحل طولانی باید طی شود زیرا زمین باید در اختیار دولت باشد تا به صورت رایگان و در قالب اجاره ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار گیرد.

فرماندار مشهد گفت: بعد از واگذاری زمین باید ساخت آغاز شود تا هزینه ها افزایش پیدا نکند و زمینه دلال بازی فراهم نشود و مردم باید مراقب باشند تا واگذاری برای ساخت سرعت پیدا کند و خود آنها از فرصت طلبی بنگاه ها و افراد سودجو جلوگیری کنند.

حال باید دید در ادامه، طرح نهضت ملی مسکن چگونه پیش خواهد رفت تا آنچه که مسوولان برای رفع مشکل مردم در نظر دارند، از مسیر اصلی منحرف نشود.

بدون شک اجرای درست این طرح نیازمند نظارتی همه جانبه است تا اگر در زمان اجرا، مشکل و یا انحراف از مسیر شناسایی شد، با برنامه ریزی مدیریتی، راه صحیح دنبال شود تا در نهایت، مشکل اصلی مردم در تامین مسکن حل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha