فرماندار دزفول: روحیه جهادی آیت الله قاضی دزفولی به نسل جدید معرفی شود

دزفول - ایرنا - معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه دزفول آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی را شخصیتی تکرارنشدنی دانست و گفت: روحیه جهادی این عالم باید نسل جدید معرفی شود.

به گزارش ایرنا علیرضا خردمند روز یکشنبه در نشست هماهنگی برگزاری آیین گرامیداشت سالروز رحلت آیت الله قاضی دزفولی امام جمعه فقید دزفول و چهلمین سالروز تاسیس حوزه عملیه آیت الله قاضی دزفولی در سالن جلسات این حوزه عملیه افزود: نام آیت الله قاضی دزفولی با دزفول گره خورده است و فقدان ایشان هرگز جبران نشد.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه برای پرداختن به شخصیت و الگوی رفتاری آیت الله قاضی دزفولی افزود: روحیه جهادی این عالم بزرگ باید به مدیران و نسل جدید تزریق شود تا در مسیر آرمانی ایشان قرار گیرند.

فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: الگوهای رفتاری آیت الله قاضی دزفولی باید در قالب بروشور و کتابچه در مدارس و پایگاه‌های بسیج توزیع شوند.

آیت الله قاضی دزفولی نمادی از صبوری و استقامت مردم دزفول است

امام جمعه موقت دزفول نیز در این نشست با تاکید بر لزوم معرفی ظرفیت‌های شخصیتی آیت الله سید مجد الدین قاضی دزفولی گفت: این عالم نمادی از صبوری و استقامت مردم دزفول است.

حجت الاسلام مرتضی بیگدلی افزود: آیت الله قاضی دزفولی حافظ قرآن و دعاهایی نظیر جوشن صغیر بود و در مسوولیت امامت جمعه دزفول شورای نهادها را تشکیل داد و فعالیت‌ها را با روحیه جهادی و انقلابی پیش می‌برد.

وی با بیان خاطراتی از خدمات آیت الله قاضی دزفولی ادامه داد: لازم است دبیرخانه‌ای دائمی برای آیین گرامیداشت شخصیت آیت الله قاضی دزفولی تشکیل و طلاب برجسته هر سال معرفی و تجلیل شوند.

امام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه آیت الله قاضی دغدغه نه فقط مردم دزفول بلکه تمام مردم ایران و جهان را داشت، اظهارکرد: این عالم توجه بازاریان را به امام زمان (عج) جلب کرد.

وی با اشاره به اینکه آیت الله قاضی دزفولی همواره به دنبال انسجام مدیریتی بود، افزود: آیت الله قاضی جزو مفاخر شهرستان دزفول است لذا انتظار می‌رود همه نهادها و شورای فرهنگ عمومی در برگزاری آیین گرامیداشت شخصیت وی به عنوان یک سرمایه همکاری داشته باشند.

حجت الاسلام بیگدلی کسب رتبه‌های برتر کشوری توسط طلاب حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی را یادآور شد و گفت: این حوزه علمیه علمای بزرگی پرورش داده است.

آیین گرامیداشت آیت الله قاضی شب ۱۳ بهمن در دزفول برگزار می‌شود

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی نیز در این نشست گفت: سالگرد رحلت این عالم ربانی امسال با سالروز تاسیس حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی مصادف شده و قرار است آیینی با حضور علما و مسوولان به مناسبت گرامیداشت آیت الله قاضی در شب سیزدهم بهمن در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شود.

حجت الاسلام سید محمد علی قاضی دزفولی افزود: حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفول به رغم کمبود امکانات سخت افزاری عملکرد درخشانی داشته و علمای بزرگی تربیت کرده است.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله سید مجد الدین قاضی دزفولی در بحبوحه جنگ و موشک باران رژیم بعث عراق به فکر تاسیس حوزه علمیه افتاد که این موضوع نشان از روحیه مقاومت و ایثارگری و اهتمام وی نسبت به ترویج دین است.

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی با اشاره به اخلاص این عالم اظهارکرد: حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی ۲۵ طلبه شهید تقدیم میهن اسلامی کرده که بنا است در آیین چهلمین سالروز تاسیس این حوزه از خانواده‌های این شهیدان تجلیل شود.

وی افزود: علما و فرهیختگانی نظیر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که اخیرا رتبه علمی جهانی کسب کرده و به عنوان پراستنادترین پژوهشگر شناخته شده است در این آیین تجلیل می‌شوند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه حجت الاسلام بهجت پور سرپرست موسسه تمهید قم و حجت الاسلام هدایت پناه و چند شخصیت و استاد حوزه علمیه آیت الله قاضی در این آیین تجلیل می‌شوند، گفت: آیین گرامیداشت سالروز رحلت آیت الله قاضی دزفولی و چهلمین سالروز تاسیس حوزه علمیه از جمله کارهای اصیل فرهنگی است.

وی خواستار مشارکت و هماهنگی ادارات و فرمانداری ویژه دزفول در برگزاری این آیین شد و افزود: این حوزه علمیه به رغم نداشتن پشتوانه، هرگز در فراز و نشیب‌ها تعطیل نشده و ثمره آن پرورش علما و فرهیختگان از جمله هشت قاضی، ۱۲ امام جمعه و نویسندگان و مولفان فراوان است.

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی خواستار معرفی آثار، مقالات و خدمات آیت الله قاضی دزفولی شد و اظهارکرد: طلاب شهید حوزه علمیه دزفول از طلاب نخبه شهرستان بودند.

تلاش‌ها برای تبدیل منزل آیت الله قاضی به خانه انقلاب بی‌نتیجه ماند

حجت الاسلام قاضی دزفولی درخصوص پیشنهاد تبدیل منزل آیت الله قاضی دزفولی به عنوان یک مکان فرهنگی گفت: پیگیری‌ها برای جلب مشارکت نهادها به منظور خرید منزل آیت الله قاضی دزفولی و تبدیل آن به خانه انقلاب بی‌نتیجه ماند و در نهایت این منزل به فروش رفت.

وی افزود: وضعیت مزار آیت الله قاضی دزفولی خوب نیست و انتظار می‌رود اداره اوقاف و امور خیریه دزفول اقدام به مرمت و بازسازی این مزار کند.

سید باقر موسوی فخر رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با تاکید بر لزوم انتقال فضایل اخلاقی آیت الله قاضی به نسل جدید گفت: لازم است آیین بزرگداشت این عالم برجسته هر سال و به صورت مداوم برگزار شود تا به الگویی برای نسل جدید تبدیل شوند.

حجت الاسلام مهدی زارع مسوول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جندی شاپور دزفول نیز گفت: آیت الله قاضی دزفولی محل مراجعه افراد از تمام اقوام بود و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم لازم است به این وجه از شخصیت ایشان پرداخته شود.

سایر مسوولان حاضر در نشست نیز درخصوص نحوه برگزاری آیین گرامیداشت سالروز تاسیس حوزه عملیه آیت الله قاضی دزفولی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا آیت‌الله سید مجدالدین قاضی دزفولی، در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در شهرستان دزفول متولد شد؛ تحصیل این عالم برجسته زیر نظر اساتیدی چون سید عبدالمهدی قاضی(راعی)، محمدرضا معزی دزفولی، عبدالحسین عاملی و محمدمهدی بیگدلی انجام و در سال ۱۳۳۵ موفق به کسب درجه اجتهاد شد.
آیت الله قاضی در دوران جوانی و طلبگی با فروتنی آمیخته با افتخار در خدمت استاد جلیل القدر خود یعنی مرحوم حضرت آیت الله سیدعبدالمهدی راعی بود و برای برپایی مراسم نماز جماعت، دست ایشان را می‌گرفت و او را از منزل تا مسجد بازار قدیم دزفول همراهی و به همراه مردم مومن به ایشان اقتدا می‌کرد.
مرحوم آیت الله سید عبدالمهدی داعی نیز وصیت کردند پس از رحلتشان، آیت الله قاضی امامت مسجد بازار را برعهده بگیرد.
آیت‌الله قاضی امامت مسجد بازار را بیش از ۵۰ سال و تا زمان رحلت برعهده داشت.
وی در طول دوران زندگی خود با رژیم منحوس پهلوی پیوسته در معارضه بود و پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ که منجر به دستگیری و تبعید حضرت امام خمینی (ره) شد به اتفاق تعداد زیادی از علمای دزفول در اعتراض به این عمل، به مدت ۳۵ روز حوزه علمیه دزفول را تعطیل کرده و بیانیه‌های افشاگرانه‌ای علیه آن رژیم منتشر کرد.
در فاصله‌ سال‌های ۴۲ تا ۵۷ آیت‌الله قاضی در هر فرصت مردم را نسبت به ماهیت رژیم شاه و جنایات ابرقدرت‌ها آشنا می‌کرد و همواره به ارشاد و هدایت مردم و تبلیغ احکام عالیه شرع مبین می‌پرداخت.
در سال ۱۳۴۲ پس از سخنرانی تاریخی و افشاگرانه امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی و متعاقب آن دستگیری ایشان، آیت الله قاضی با دعوت از مراجع و علمای بزرگ شهرستان دزفول، آنان را نسبت به این عمل جنایکارانه رژیم پهلوی آگاه ساخت و تلگراف شدیدالحنی به دربار ارسال کرد که در آن نوشته شده بود "چنانچه یک تار مو از سر حاج آقا روح الله خمینی کم شود، ما تاج وتخت تو را به باد خواهیم داد"، ایشان آن تلگراف را به امضای علما رسانده و به دربار ارسال کرد.
آیت الله قاضی دزفولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی‌(ره) نماز باشکوه جمعه را در دزفول اقامه کرد و همواره در خطبه‌های نماز جمعه و سایر اجتماعات، مردم را به رعایت تقوای الهی و صبر و استقامت سفارش می‌کرد.
زمانی که رزمندگان شهرستان دزفول خود را برای عملیات والفجر هشت آماده می‌کردند در ۱۳ بهمن ماه ۱۳۶۴ خبر رحلت آیت لله قاضی مجاهد خستگی ناپذیر در سن ۸۴ سالگی به رزمندگان رسید و همه را در غم و ماتم فرو برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha