۶ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۰۵
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85360622
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تقویت نشاط اجتماعی با برپایی جشنواره "شب‌های موسیقی هگمتانه"

همدان-ایرنا- ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه از کارکردهای مهم برپایی جشنواره «موسیقی شب‌های هگمتانه» بود که در طول یک هفته برگزاری آن با استقبال بالای شهروندان همدانی روبرو شد.

به گزارش ایرنا،امروزه موسیقی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زندگی، تاثیر بی نظیری بر روحیه افراد دارد، بدون شک در دنیای امروز نمی توان از نقش و تاثیر رویدادهای فرهنگی و هنری در افزایش امید و نشاط اجتماعی به سادگی عبور کرد.

برپایی جشنواره ها و کنسرت های موسیقی می‌تواند شور و نشاط خوبی را در رگ‌های جامعه به ویژه نسل جوان تزریق کند، چیزی که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است.

برگزاری این رویدادها در کنار ایجاد شور و نشاط اجتماعی می‌تواند به عنوان یک عامل برای ارتقای فرهنگ و هویت و انسجام ملی عمل کند.

تقویت نشاط اجتماعی با برپایی جشنواره "شب‌های موسیقی هگمتانه"

اجرای ۵۰ اثر در جشنواره شب های موسیقی هگمتانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در رابطه با این جشنواره گفت: ۵۰ اثر در دومین جشنواره شب های موسیقی هگمتانه از ۲۹ دی ماه تا پنجم بهمن ماه جاری اجرا شد.

مسعود ویژه اظهار کرد: دومین جشنواره شب های موسیقی هگمتانه با محوریت موسیقی اصیل و سنتی کشور و تمرکز بر اجرای "گروه نوازی هنرمندان همدان" به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران شعبه همدان در هفت شب و در ۱۰ شهر استان همدان برپا شد.

وی، هدف از اجرای این جشنواره را ایجاد شوق و انگیزه بیشتر برای نوازندگان و آهنگسازان استان همدان و به منظور ارائه توانایی ها و داشته های خود اعلام کرد و افزود: ایجاد بستری مناسب برای معرفی گروه های موسیقی سنتی، محلی و مقامی استان همدان به صورت همایشی و غیر رقابتی و با شعار احیای فرهنگ و هنر اصیل موسیقی ایرانی و کرامت هنرمندان استان از دیگر اهداف برپایی جشنواره شب های موسیقی هگمتانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، حمایت از داشته ها را برای مقابله با تهاجم فرهنگی ضرورت برشمرد و اظهار کرد: یکی از ظرفیت های بی نظیر استان موسیقی سنتی است که مغفول واقع شده و امیدواریم هر ساله جشنواره شب های موسیقی هگمتانه با مشارکت گسترده در سطح استان برگزار و شهرستان ها نیز بهره مند شوند.

ویژه ادامه داد: برپایی کارگاه های آموزشی در کنار اجراها با حضور اساتید برجسته کشوری مانند کارگاه فلسفه هنر، کارگاه شعر و موسیقی و کارگاه آواز و نیز برپایی یادنامه عارف قزوینی در آرامگاه بوعلی، برپایی نمایشگاهی از سازهای سنتی و ایرانی، ایجاد کافه هنر در طول مدت برگزاری در همدان از دوشنبه دوم بهمن تا پنجشنبه پنجم بهمن و غرفه محصولات فرهنگی از برنامه های حاشیه ای این جشنواره است.

استقبال پر شور مردم استان همدان از جشنواره شبهای موسیقی هگمتانه

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: موسیقی با فطرت انسان ها آمیخته شده و همه انسانها از بدو کودکی با موسیقی لالایی مادرانه آشنا می‌شوند و تا زمان پیری غصه ها و شادی ها با موسیقی عجین شده‌ است.

هادی فیض منش افزود: امروز شاهد هستیم که شور و نشاطی در سطح شهر همدان با شب‌های هگمتانه آغاز شده و خانواده ها با شور و نشاط خاصی برای شرکت در این جشنواره حاضر شدند و در سطح شهرستان ها نیز از این برنامه استقبال بسیار گرمی شده است.

وی ادامه داد: سراسر استان پر از نوای موسیقی، ملودی، ترانه و آهنگ شده است و نوید این را می‌دهد که در آینده برنامه های بهتر و بیشتری در حوزه های مختلف هنری اعم از موسیقی داشته باشیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: انتظار داریم همه دستگاه‌ها و مجموعه های فرهنگی پای کار باشند تا بتوانیم این قبیل برنامه ها را از بُعد کیفی و کمی افزایش دهیم.

فیض منش افزود: برپایی این جشنواره همزمان با ایام مبارک ماه رجب و ولادت حضرت علی (ع) به افزایش نشاط اجتماعی دامن زد و این شور و نشاط قطعا به اعتلا و روند رو به رشد فرهنگ استان کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: قطعا این نشاط اجتماعی در حوزه انتخابات نیز تاثیر مثبت دارد زیرا در فضای شادی و نشاط است که اتفاقات خوب رقم می‌خورد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: ما هر چقدر بتوانیم مردم را با هنر نزدیک کنیم و ساعات خوشی ترسیم کنیم قطعا در حوزه های مختلف اجتماعی و انتخابات نیز حضور پرشورتری خواهند داشت.

تقویت نشاط اجتماعی با برپایی جشنواره "شب‌های موسیقی هگمتانه"

دولت سیزدهم فضای خوبی را هنرمندان عرصه موسیقی فراهم کرده است

نوازنده، آهنگساز، شاعر و از پیشکسوتان شعر و موسیقی همدان در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: برپایی جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه» به همت اداره کل ارشاد استان اقدام مطلوب و راه گشایی در راستای تقویت فرهنگ موسیقی در استان بود.

سیاوش دیهیمی افزود: هماهنگی برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها کار سنگینی بوده و من به عنوان کسی که عاشق موسیقی ام از اراده کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی دارم که همکاری اثربخشی با هنرمندان داشته است.

مدرس کارگاه شعر و موسیقی، یکی از نقاط قوت این جشنواره را برپایی کارگاه های آموزشی در حاشیه اجراها دانست و گفت: تلفیق شعر و موسیقی و چگونگی تعامل آهنگساز و شاعر، هماهنگی فضای شعر و آهنگ، تسلط خواننده و وظایف شاعر و آهنگساز در کارگاه های شعر و موسیقی این جشنواره تشریح شد.

دیهیمی افزود: با توجه به تجربیات چندین ساله من در عرصه موسیقی، در دولت سیزدهم فضا و عرصه از نظر همکاری مسوولان با انجمن‌های موسیقی مطلوب و فراهم است.

وی افزود: از انجمن های موسیقی انتظار می رود جلسات و نشست‌های تخصصی با هنرمندان موسیقی را به صورت فصلی در طی سال برگزار کنند تا مشکلات بررسی و گره گشایی شود.

تقویت نشاط اجتماعی با برپایی جشنواره "شب‌های موسیقی هگمتانه"

همکاری بیش از ۲۰۰ هنرمند در جشنواره شب های موسیقی هگمتانه

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی هگمتانه از همکاری بیش از ۲۰۰ نفر هنرمند خانه موسیقی استان در برپایی جشنواره «شبهای موسیقی هگمتانه» خبر داد و افزود: صفر تا صد این برنامه توسط اعضای انجمن موسیقی استان انجام شد.

قادر شهسواری، حمایت و اعتماد به مجموعه های مردمی را رویکرد اداره کل ارشاد در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این جشنواره یک واقعه مردم محور و در کل کشور بی سابقه بود.

وی با اشاره به اینکه انجمن موسیقی ایران بخش مردمی بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد است، اظهار کرد: با رویکرد جدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان و معاونت این اداره کل با اعتماد به انجمن ها و تشکل های مردمی، جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه را احیا کرد.

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی هگمتانه ادامه داد: انجمن موسیقی استان همدان این دغدغه را شناسایی کرده که پرداختن به وجه های انسان ساز و حفظ ادبیات غنی ایران در نشاط اجتماعی و اشاعه فرهنگ موسیقی سنتی اثربخش است و برهمین اساس این جشنواره در هفت شب به روی صحنه رفت.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان ابراز امیدواری کرد که خروجی این جشنواره موجب کاهش دغدغه های روزمره و تسری حس آرامش در مردم شده باشد.

شهسواری اظهار کرد: بیش از ۵۴ اثر به دبیرخانه جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه ارسال شد و ۹۰ درصد آثار به بخش نهایی که به شیوه همایشی برگزار می‌شود راه پیدا کردند.

وی افزود: ۲۰ گروه یا کنسرت موسیقی اصیل و ۳۰ اجرا در حوزه موسیقی عاشیقی در این جشنواره اجرا شد و در کنار آن ۲۵ برنامه پژوهشی و آموزشی در حوزه موسیقی پیش بینی و برگزار شد.

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی هگمتانه گفت: در این جشنواره کارگاه‌های آموزشی در حوزه موسیقی و ارتباط آن با شعر و ادبیات با حضور اساتید برجسته نیز برگزار شد.

تاثیر موسیقی در افزایش امید به زندگی

شهسواری اظهار کرد: امروزه و در شرایط کنونی کشور با توجه به مشکلات پیش‌رو از موسیقی می‌توان در ایجاد انگیزه، نشاط و امید به زندگی و کاهش آسیب های اجتماعی بهره برد.

وی ادامه داد: همانطور که در طول تاریخ مسائل اخلاقی، دینی و انسان‌ساز از دریچه هنر تعلیم داده شده امروز نیز همین‌گونه است.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان افزود: موسیقی اصیل ایرانی با بهره گیری از ظرفیت تاریخی بسیار بالا، گرایش‌های معنوی و انسان‌ساز امروز راهگشای مسوولان و دولت است و هنر برای رسیدن به ثبات اجتماعی، در کنار سایر مولفه های جامعه شناسی می‌تواند جایگاه ویژه تری را پیدا کند.

فعالیت ۴۷ گروه فعال موسیقی سنتی، عاشیقی و پاپ در همدان

شهسواری اظهار کرد: ۲ موسسه موسیقی، ۴۰ آموزشگاه آزاد موسیقی، ۱۵ گروه موسیقی سنتی، ۲ گروه فعال در حوزه موسیقی پاپ و بیش از ۳۰ گروه فعال موسیقی عاشیقی در سطح استان همدان فعالیت دارند.

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی هگمتانه که در حوزه پژوهش با موضوع موسیقی چندین کتاب و اثر پژوهشی در زمینه موسیقی ثبت و منتشر کرده است، ادامه داد: رمز موفقیت هر جامعه رو به رشد پرداختن به مسائل فرهنگ مدار است که منجر به تولید تمدن می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان افزود: موسیقی، ادبیات و هنر ایرانی در طول تاریخ یکی از پایه های مهم فرهنگ ساز این تمدن بزرگ قبل و بعد از اسلام بوده و هست و جایگاه هنر به ویژه موسیقی در قیاس با سایر موارد فرهنگ‌ساز می‌تواند اثربخش تر باشد.

شهسواری اظهار کرد: موسیقی با روح و جان مردم سرو کار دارد، در طول تاریخ هیچ عقیده و ادیان الهی را نمی بینید که به دور از موسیقی ماندگاری داشته باشد و یا موسیقی را حذف کرده باشد، حتی مذاهب هم از هنر موسیقی برای اشاعه خود استفاده کردند.

وی با بیان اینکه موسیقی جایگاه بلامنازع در فرهنگ سازی ایرانی داشته و دارد گفت: تمام ادیان به شیوه ای از موسیقی استفاده کردند، فرهنگ موسیقی در اسلام با تلاوت قرآن و اذان و در مسیحیت با خواندن نیایش ها در کلیسا تجلی یافته است.

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی هگمتانه افزود: انجمن موسیقی استان سعی دارد که این جشنواره را به عنوان رویداد ملی در تقویم ملی گردشگری ایران به ثبت برساند که این موضوع همت مدیران فرهنگی شهر را می‌طلبد تا جشنواره به صورت ملی در سال‌های آینده اتفاق بیفتد.

حمایت معنوی انجمن موسیقی از هنرمندان استان

شهسواری اظهار کرد: انجمن موسیقی استان همدان در تمام شهرستان‌ها نماینده دارد و همه هنرمندان استان از حمایت های معنوی این انجمن بهره می برند.

وی ادامه داد: انجمن موسیقی استان درآمدی ندارد اما برای برپایی کنسرت ها با جذب سرمایه گذار پای کار است.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان با بیان اینکه بیمه هنرمندان و نیز دریافت درجه هنری پیشکسوتان در دستور کار این انجمن قرار دارد، اظهار کرد: انجمن موسیقی با رایزنی ها و فعالیت ۲ ساله توانست ۲ دکترای درجه یک هنری برای استاد "ماشاالله رسام" و استاد "حق رضا فطری" دریافت کند که به جامعه هنری استان تبریک می‌گویم.

شهسواری یادآور شد: در جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه علی آقا محمدی دبیر جشنواره، علی اصغر رحمانی پاکروان رئیس دبیرخانه، سروش محمدی رئیس تبلیغات و مصطفی رشیدی مطلق روابط عمومی جشنواره هستند.

وی یادآور شد: دومین جشنواره شب های موسیقی هگمتانه با محوریت موسیقی اصیل و سنتی کشور و تمرکز بر اجرای "گروه نوازی هنرمندان استان همدان" به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن موسیقی ایران شعبه همدان در هفت شب و در ۱۰ شهر استان همدان برگزار می شود.

تقویت نشاط اجتماعی با برپایی جشنواره "شب‌های موسیقی هگمتانه"

همدان نیازمند سالن هزار نفری برای برگزاری کنسرت

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان با اشاره به اینکه انجمن موسیقی همدان پای کار همه هنرمندان این حوزه است عنوان کرد: همدان نیازمند یک سالن بیش از هزار نفری برای برگزاری کنسرت است.

شهسواری افزود: پنج اثر چاپ شده در حوزه کتاب، دانشنامه موسیقی، چهار اثر صوتی در قالب آلبوم، بیش از ۲۰ آلبوم و حضور چند گروه موسیقی در مجامع بین المللی از جمله فعالیت های انجمن موسیقی استان از سال ۹۷ تا کنون است.

وضعیت مطلوب موسیقی همدان در دولت سیزدهم

سرپرست گروه موسیقی نی ریز گفت: وضعیت موسیقی استان در دولت سیزدهم نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت قابل قبولی داشته است، هنرمندان زیادی در این دوره تربیت شدند و به حفظ و اشاعه هنر موسیقی پرداختند.

محمد رضا شریفی افزود: تاسیس انجمن موسیقی کمک بسیار زیادی به هنر استان همدان کرده است و استقبال مردم از جشنواره چشمگیر بوده و مردم نسبت به موسیقی سنتی علاقه بیشتری نشان دادند.

وی ابراز امیدواری کرد که حمایت های مردم از موسیقی ادامه یابد و مسوولان فضای مناسبتری برای موسیقی مردم استان فراهم کنند.

سرپرست گروه موسیقی نی ریز گفت: برگزاری جشنواره موجب توسعه موسیقی سنتی و شناساندن بیشتر موسیقی اصیل ایرانی به جوانان و نوجوانان شده است.

شریفی افزود: گروه‌های مختلف موسیقی سنتی با هنرنمایی خود این هنر را در سطح اجتماع و گروه‌های مختلف سنی معرفی می کنند.

وی اظهار کرد: موسیقی استان همدان به جایگاه بسیار مطلوبی رسیده و اقدامات انجمن موسیقی و اداره کل ارشاد در این راستا قابل قدردانی است.

شب‌های موسیقی هگمتانه تلفیقی بین گردشگری و فرهنگ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: آیین آغازین دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه» از آرامگاه باباطاهر روز جمعه با تمرکز بر اجرای گروه‌ دفنوازی هنرمندان استان همدان برگزار شد.

محسن معصوم علیزاده گفت: این جشنواره به مدت هفت شب در استان ادامه داشت و یکی از شبهای این رویداد به بزرگداشت عارف قزوینی ختم شد که این مهم بیانگر تلفیق زیبا بین رویدادهای فرهنگی و ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره فرصت بی‌بدیلی است تا فعالان گردشگری استان میزبان گردشگران علاقمند به موسیقی سنتی در همدان باشند و تورهای استانی را برای حضور علاقمندان در کارگاه ها و کنسرت ها در سراسر استان فعال کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: انتخاب آرامگاه باباطاهر برای مراسم آغازین این آئین و بزرگداشت عارف قزوینی تاثیر متفاوت در معرفی ظرفیت های گردشگری ادبی در استان دارد.

معصوم علیزاده اظهار کرد: این جشنواره با هدف ایجاد شوق و انگیزه بیشتر برای نوازندگان و آهنگسازان استان همدان و به منظور ارائه توانایی‌ها و داشته‌های خود و همچنین ایجاد بستری مناسب برای معرفی گروه‌های موسیقی سنتی، محلی و مقامی استان و همچنین معرفی توانمندی‌های گردشگری ادبی در همدان به صورت همایشی و غیررقابتی و با شعار «احیای فرهنگ و هنر اصیل موسیقی ایرانی و کرامت هنرمندان استان» طراحی شده است.

وی یادآور شد: صنعت گردشگری در هزاره سوم در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد در عرصه جهانی است و در این راستا گردشگری ادبی به عنوان یکی از گونه‌های گردشگری تلقی می‌شود که با برنامه‌ریزی اصولی، شناسایی فرصت‌ها و استفاده از مزیت‌های این بخش می‌توان برای توسعه پایدار و تنوع بخشی به اقتصاد ملی گام برداشت.

معرفی مفاخر همدان با گردشگری ادبی محقق می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: گردشگری موسیقی در حوزه گردشگری فرهنگ جای دارد به‌طوری‌که در صورت توجه به احیای موسیقی همدان از طریق توسعه گردشگری موسیقی، نقش به سزایی می‌تواند در حفظ و پویایی موسیقی محلی استان داشته باشد.

معصوم علیزاده ادامه داد: برای برگزاری این رویداد همراه با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و هماهنگی تلاش خواهیم کرد شاعران و نویسندگان شهیر را معرفی کنیم زیرا یکی از ویژگی‌های بارز موسیقی همدان بهره بردن ترانه سرایان از شعرهای شاعران بزرگ همدانی و استناد به اشعار باباطاهر است که این مهم خود یک توانمندی است.

به گزارش ایرنا؛ دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه» از عصر روز جمعه ۲۹ دی با حضور هنرمندان در آرامگاه باباطاهر آغاز شد و تا پنجم بهمن در ۱۰ شهرستان همدان اجرا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha